4 gb ram xp?

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
hallo allemaal,

ik vroeg me af of je 4 gb ram in een computer met xp kan stoppen.
ik heb namelijk wel eens gehoort dat xp 4 gb ram niet ondersteunt

alvast bedankt:D

Of het kan is niet afhankelijk van je os, maar van je moederboard.

Verder ondersteunt de 32 bit versie van XP (en VIsta) inderdaad maar max 3,2 van de 4 gig. De 64 bit versies ondersteunen 4 gig en meer.

oke tnx,

want ik krijg namelijk over een tijdje een pc met 4 gb ram en windows vista maar ik wil er dan zelf xp op zetten maar dan moet ik dus nog eve verder op zoek:P

Op zoek? Waarnaar?

Zou voor je begint met de xp installatie eerst eens uitzoeken of alle drivers beschikbaar zijn voor XP. En een recovery dvd houden van Vista inclusief recovery schijf als die er bij zit. Wellicht krijg je ook nog de overstap naar win 7 erbij.

3.2 of 4 gig maakt niet zo heel erg veel uit op dit moment, draai zelf ook 32 bit vista met 4 gig.

Ik draai zelf met XP Pro 32Bit met 4Gb in 4 banken maar ze staan in Dual channel, waardoor het geheugen sneller werkt, dan 3Gb in 3 banken

XP 32 bit ondersteunt tot maximum 4 Gbyte. De 64 bit versie komt tot 128 Gb.
Je krijgt alleen niet alle 4 Gb te zien (maar deze worden wel gebruikt!) omdat een deel daarvan gereserveerd wordt voor dingen als System BIOS (inclusief moederboard aparaten, add-on kaarten, etc..), moederboard bronnen, Memory mapped I/O, configuratie voor AGP/PCI-Ex/PCI, ander gereserveerd geheugen voor PCI kaarten. Afhankelijk van al deze dingen kun je van 4 Gig iets van tussen de 2,7 en 3,5 overhouden

Hoeveel je van die 4 Gig overhoudt is dus vooral afhankelijk van (alle rommel op) het moederboard... Daarnaast kunnen geinstalleerde programma's (o.a. Windows) ook vast een stukje geheugen claimen, waardoor je dat ook niet meer ziet.....

Maar als je er 3 Gig in hebt zitten, wordt hetzelfde stuk daarvan ook gereserveerd voor al die dingen, dus maakt het wel verschil of je 3 of 4 hebt.... je houdt meer over als bruikbaar geheugen.

Klopt, xp kent max 3ghz. hoger alleen met de 64bit versies(ook vista).
Ik heb ook ergens gelezen dat vista gebruikers zonder licentiekosten kunnen upgraden naar windows 7.

Sorry.....

Klopt, xp kent max 3ghz. hoger alleen met de 64bit versies(ook vista). 3 ghz (gigaHertz).. ik denk dat je gigabyte bedoeld... is niet waar, zie boven... is afhankelijk van veel factoren.
Ik heb ook ergens gelezen dat vista gebruikers zonder licentiekosten kunnen upgraden naar windows 7. Geldt alleen voor systemen die na 26 juli gekocht zijn, met minstens Home Premium (bij basis krijg je niets)

Laatst bewerkt:
oke tnx allemaal,

dan denk ik dat ik gewoon die 4 gb erin stop en die zie ik wel hoeveel er over blijft van de hoeveelheid ram

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan