4 jaar oude pc upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

KajLaurent

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Berichten
11
Ik ben van plan mijn pc te upgraden. Als eerste wil ik mijn moederboard en processor verbeteren. Ik heb nu:

Intel pentium 4 processor 2.00 ghz
Moederbord weet ik niet precies

Hij is 4 jaar oud en ik weet niet precies of in elke kast een nieuwe processor kan. Ik wil er waarschijnlijk of een dual core processor in stoppen of een quad core.

Daarnaast nog een vraagje, ik heb nu geheugen in mijn computer zitten. Als ik een nieuw moederbord erin stop kan ik dan mijn 1024 mb ddr1 333 mhz overplaatsen of moet ik dan ook meteen nieuw geheugen kopen?

Als laatste graag geen dingen zeggen als, kan je niet beter een nieuwe kopen.:evil:
 
Dat word waarschijnlijk ook nieuw geheugen. Als je er een dual-core in wilt hebben moet je een redelijk nieuw moederbord hebben en deze ondersteunen dan geen ddr1 geheugen meer.
 
Ja, dat zeg ik wel, maar ik zal niet zeggen wat jij vroeg om niet te zeggen, dus zeg ik het niet.. ;)

een wijze spreuk in computerland luidt als volgt:

"Een pc is net zo snel als dat zijn langzaamste component is".

Laat dat even bezinken en je weet het antwoord. Die stelling gaat in iets mindere mate op als het een jonge pc betreft (tot 1 of max 1,5 jaar oud) omdat daarin de meeste componenten wel degelijk nog goed mee kunnen liften met het snellere geweld van de nieuwste processors / videokaarten en / of moederborden.

Het zou m.i. doodzonde zijn om een supersnelle processor op een snel moederbord te zetten, terwijl de videokaart 4 of 5 jaar oud is, met daarbij nog de opmerking dat je duivels moet oppassen dat het nieuwe moederbord ook nog eens een AGP slot moet hebben.

Het geheugen gaat op een nieuw moederbord niet werke (DDR2), m.a.w. als je een nieuwe processor / moederbord en geheugen koopt, dan heb je al bijna een nieuwe pc.

Je kast is voor 99% zonder meer geschikt voor de nieuwe moederborden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het volgende moederbord van Asrock een optie voor je. Prima bordje, niet duur met een aantal unieke mogelijkheden en daarom ideaal om stap voor stap te upgraden, want:

- beschikt over Socket775 voor Core 2 Duo en zelfs Quad Core
- ondersteunt EN DDR1 geheugen EN DDR2 geheugen
- ondersteunt AGP videokaarten EN Pci-e videokaarten
- ondersteunt IDE harde schijven EN Sata harde schijven

Zo kun je dus langzaam aan een nieuw systeem bouwen, je begint met dit bordje en een nieuwe processor, maar met je oude videokaart en harde schijf e.d.
Daarna stap-voor stap upgraden!

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=
 
Mijn Videokaart is nog redelijk nieuw ik heb een ATI radeon x1600 pro 512mb shared.

Daarnaast bedankt voor dat moederbord mrmusic. Ik zal er eens naar kijken :). Daar kunnen toch gewoon 2 kingston 1gb ddr2 geheugen in? Daarin kan ook nog gewoon ddr geheugen staat er. Klopt dit?

Dus mijn kast kan gewoon een nieuwe processor aan? Kwestie van de oude eruit halen en de nieuwe erin stoppen (op een nieuw moederbord)
 
Laatst bewerkt:
Ja, volgens mij wel gewoon, mist je een normale kast hebt en geen mini barebone of zo iets
 
Ok bedankt. Nou mijn laatste vraagje. Ik wil weten waar je dit moederbord kan kopen. (ik heb het niet zo op online kopen) en hoeveel dit mij gaat kosten (maximaal)
 
Advies: zoek op het w w w naar ervaringen over dat moederbord dan wel over de directe voorganger (waarvan alleen de chipset verschilt).

Te koop bij o.a. Klik
 
Laatst bewerkt:
Toch nog een aanvullinkje:

een aantal mensen had stabiliteitsproblemen met bepaalde merken geheugen. Als je besluit tot de aanschaf van dit plankje, wees dan slim en laat een pc boer het voor je assembleren. Als hij het met jouw (oude) geheugen de boel niet stabiel krijgt, is dat zijn probleem. Koop je het bord en ga je zelf sleutelen, is en blijft het het jouw probleem.
 
Nog een vraagje. Mijn vader zegt nu dat het uitmaakt welke aansluitingen je nodig hebt? Dat dat de socket is ofzoiets. Hebben alle pentium 4 nou een 775 socket?
 
Nee, niet alle P4 zijn voor Socket775, maar de moderne en zeker de Core 2 Duo die jij hebben wilt, wel
 
Maakt het uit, want ik wil niet straks met een moederbord zitten die niet in mijn pc past. :S

Dus deze processor doet het op een moederbord 775?: PENTIUM DUAL CORE E2200 2.2GHZ SKT775 FSB800 1MB CACHE BOXED
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan