4 polig utp of 8 polig stp?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fastbeamer

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2007
Hoi, ik ben de internetkabel in sleuven in de muur aan het leggen. Hiervoor heb ik 8 polige stp kabel getrokken. Nu blijkt op de laptop een 4 polige utp kabel te zitten. verschil utp en stp niet zo belangrijk. Ik heb isdn/adsl stopcontacten in de muur gezet. Nu komt mijn dilemma of probleempje: ik ga nu rj45 stekkertjes knijpen, moet ik nu de 4 polige kleur combinatie/volgorde aanhouden of kan ik ook de 8 polige kleurvolgorde aanhouden en krijg ik hierdoor dan sneller internet??? als ik de 8 polige volgorde neem werkt de boel natuurlijk niet meer omdat in het modem ook de 4 polige volgorde zit, denk ik?? gr.dion.

Weet je wel zeker dat het een 4 polige netwerk aansluiting op je PC is en niet een aansluiting voor een telefoonlijn (analoog modem)?
Wat is het merk en type van de laptop?

Weet je wel zeker dat het een 4 polige netwerk aansluiting op je PC is en niet een aansluiting voor een telefoonlijn (analoog modem)?
Wat is het merk en type van de laptop?

ik heb geen netwerk alleen een laptop, merk fujitsu siemens liteline. modem is motorola sb5100e.

4 polig is RJ11.
8 polig is RJ45. UTP (cat 5e)
Een 4 polige is zeker geen utp, en niet geschikt voor internet.
Omdat: je dan de middelste 4 draadjes gebruikt, te weten Groen/wit, Blauw, Blauw/wit, Groen.
Maar dat zijn niet de belangrijkste hiervan.
De blauwe aderparen zijn voornamelijk voor telefonie, en als ze 4 aderig zijn is de lijn geschikt voor isdn.
Lijkt me dat jou 4 polige dus een isdn / modem is.
Internet gebruikt voornamelijk de oranje en groene aderparen.
Als je die in een RJ45 omwisseld aan 1 kant heb je een crossed kabel. Blauw en bruin blijven onveranderd.

Dus 8 polig aanknijpen op een 4 polige RJ11 gaat niet werken voor je internet.

Je bent kabels aan het leggen...
Een verbinding tussen een modem en een laptop of PC is ook al een netwerk hoor.
De kabel die je daar voorgebruikt (Cat5) is dus per definitie een netwerk kabel.

Het modem, een Casema kabel modem zo te zien.
Uitgang hierop is inderdaad een 8 polige netwerk aansluiting waar een Cat5 stekker met RJ45 in moet.

En de laptop moet bijna zeker ook zo'n aansluiting hebben, mogelijk achter een klepje of zo, of het moet een heel oud model zijn.
In dat geval heb je een PCMCIA kaart nodig, bv zo iets. Recht zie overigens ook zo'n 4 polige aansluiting op deze laptop, maar die is dus niet voor je ADSL netwerk aansluiting.
pcmciakaarttoshibaklb21vn5.jpg

Laatst bewerkt:
4 polig is RJ11.
8 polig is RJ45. UTP (cat 5e)
Een 4 polige is zeker geen utp, en niet geschikt voor internet.
Omdat: je dan de middelste 4 draadjes gebruikt, te weten Groen/wit, Blauw, Blauw/wit, Groen.
Maar dat zijn niet de belangrijkste hiervan.
De blauwe aderparen zijn voornamelijk voor telefonie, en als ze 4 aderig zijn is de lijn geschikt voor isdn.
Lijkt me dat jou 4 polige dus een isdn / modem is.
Internet gebruikt voornamelijk de oranje en groene aderparen.
Als je die in een RJ45 omwisseld aan 1 kant heb je een crossed kabel. Blauw en bruin blijven onveranderd.

Dus 8 polig aanknijpen op een 4 polige RJ11 gaat niet werken voor je internet.

Ik heb het ook niet over een rj11 stekker. uit het modem komt een rj45 stekker, kabel is een utp cat.5, gaat met een rj45 in laptop. in de rj45 zit op 1 wit/oranje op 2 oranje, op 3 wit/groen, en op 6 blauw. Heb hier ook al op gegoogled en ben op een site gekomen waar ook deze kleur volgorde stond. wil nu weten of het beter is als ik de 8 polige aansluit, dit is immers een stp kabel, cat.6. tot 1 gigabit/sec. of werkt het dan niet meer omdat dan de adertjes fout zitten, wat ik dus vermoed.

Cat 6 is geen Stp maar Ftp kabel.
Utp betekend Unshielded Twisted Pair.
Stp is Shielded Twisted Pair, en is zeker geen cat 6.
Ftp is Foiled Twisted Pair.
De folie om de aders maakt het tot cat 6.

Juiste kleuren volgorde:
Kijk naar de RJ45, vanaf de achterkant (waar de kabel naar binnen gaat).
Lockpin naar beneden.
Pin 1 is nu links, 8 is rechts.
1 Oranje/Wit
2 Oranje
3 Groen/Wit
4 Blauw
5 Blauw/Wit
6 Groen
7 Bruin/Wit
8 Bruin

Ennuh, ik heb voor mijn werk al ongeveer 12.000 van deze kabeltjes aangesloten, gecertificeerd.....

Nog wat achtergrond info, al ben ik niet 100% eens met wat er staat......
http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Laatst bewerkt:
Ennuh, ik heb voor mijn werk al ongeveer 12.000 van deze kabeltjes aangesloten, gecertificeerd.....

hallo Paul.
Ik ben nu thuis bezig die stekkertjes aan te sluiten, maar het lijkt steeds wel alsof niet alle draadjes ook echt contact maken. Heb je een tip om dit goed te doen?

Bedankt

Wat voor tang heb je aangeschaft?
Wat voor kabel heb je? Met massieve koperen kern, of met gevlochten koperen draadjes?
Wat voor connectors heb je? Zijn die geschikt voor het type koperen kern wat je hebt?

hoi Paul,
Het gaat om een CAT5 kabel en een RJ45 stekker.
Ik heb zo'n tang waarmee je zowel telefoonstekkertjes kunt maken als netwerkstekkers.
De telefoonstekkertjes gaan prima, want dat zijn maar 4 draadjes.

Ik heb een nieuw huis en ik heb m'n router in de meterkast. Van daaruit zijn door het hele huis CAT5 kabels getrokken. Nou hoef ik alleen zelf die RJ45 stekkers eraan te bevestigen.

Bij die RJ45 stekker zit zo'n stukje plastic waar je alle afzonderlijke draadjes doorheen kunt geleiden, daarna steek je het in de stekker, zet je de tang erop en druk je het zaakje vast...

Vervolgens blijkt dat de kabel niet werkt, en als ik dan kijk vind ik ook dat de draadjes in de stekker niet echt mooi aansluiten. Ik vraag mij af of ik het wel goed doe.

Laatst bewerkt:
Je kunt het makkelijk eerst zo'n 2 cm buitenmantel strippen en dan de aders in de goede volgorde leggen. Afknippen op de juiste lengte voor de stekker (zodat de buitenmantel geklemd wordt door de plastic afschermer) en dan in het stekkertje schuiven (clipje naar beneden laten wijzen).

Overigens, ik zou zelf eerder wcd's plaatsen in plaats van de stekkers meteen op de kabel knijpen. Ziet er toch wat netter uit, en geeft je later meer mogelijkheden om de boel te verschuiven.

Ja, klopt. wandcontactdozen zitten er wel in de kamers. De aansluiting hiervan leek mij niet het probleem; de gestripte kabeltjes in het juiste gaatje schroeven.

Maar in de meterkast moet ik toch echt die RJ45 stekkertjes aan de kabel bevestigen, om in de router te steken...

Bedankt overigens voor de snelle reacties, hier op het forum...

Ik denk dat je de steklkertjes uit de bouwmarkt hebt gehaald.
Die bestaan meestal uit 2 losse delen die je zelf in elkaar moet zetten.
Niet mijn voorkeur.

Probeer eens bij een elektro winkel, of computer speciaalzaak RJ45 connectors van het merk "Radial" te pakken te krijgen.
En dan geschikt voor massieve of soepele kabel, naar gelang wat je gebruikt.

Is de tang van plastic, met een stallen bekkie? Of is de tang iets proffessioneler?

ze komen inderdaad van de bouwmarkt, en de tang is van plastic....
Ik zal morgen Radial RJ45 stekers gaan aanschaffen die uit één stuk bestaan..

Bedankt

En als het lukt, leen dan ergens een prof. tang..... 1 geheel van metaal.
Woon je ver weg van Dordrecht?

Haha, ja. Groningen!
Maar bedankt. Ik zal eens bij een professionele winkel langs..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan