40 Gigabyte gebruikt na formatteren met nieuwe windows versie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Ik heb vandaag mijn vista eruit gedaan en vervangen voor windows 7. Aan het begin van de installatie stond er dat alles werd geformatteerd. Later bleek echter alles te zijn opgeslagen in een map: "windows.old"

Aangezien ik al een back-up had van al het belangrijke, heb ik deze weggegooid. Echter toen keek ik in "Computer" en zag ik tot mijn verbazing dat er al ruim 40 gigabyte van mijn harde schijf was gebruikt.

Ik via "Eigenschappen" alle mappen IN de C: schijf bekeken, bleken deze (inclusief verborgen mappen) zo'n 10 gig te zijn.

Waarom is er tóch 30 gig "extra" bezet?

:D Verwijder je gewoon die old ( ALS je ze NIET nodig hebt ! :D ) bestanden en klaar is kees ..:thumb:

Laatst bewerkt:
Al gedaan, zoals er ook al staat:

Aangezien ik al een back-up had van al het belangrijke, heb ik deze weggegooid. Echter toen keek ik in "Computer" en zag ik tot mijn verbazing dat er al ruim 40 gigabyte van mijn harde schijf was gebruikt.

:d 40 GB is ongv. standard dat nodig voor instalatie voor W7 is, heh...:thumb: heb je ook old-verborgen bestanden nog verwijdert ?? :(

Laatst bewerkt:
Moi bartmill,
Bij grotere harde schijven gebruikt Windows een heel groot wisselbestand (virtueel geheugen), dit zie je wanneer je verborgen en systeembestanden weergeven inschakelt bij de mapopties. Je kunt de gereserveerde grootte zelf lager instellen. 4 Gigabyte is groot genoeg. Stel dit meteen in als minimale en maximale grootte zodat Windows geen extra werk heeft en dit bestand niet gefragmenteerd raakt. Trouwens, na installatie van Windows moet de schijf gedefragmenteerd worden. Windows bestaat uit veel kleine bestanden die meer ruimte innemen dan de som der delen.

In de Windows map zijn er na updates diverse verborgen bestanden zoals $NtUninstallKB282010$ die ervoor dienen om updates terug te kunnen draaien wanneer deze problemen opleveren. Bestanden die daar staan en beginnen met $NT kunt u wissen wanneer de computer goed blijft functioneren.

Op een laptop kan er een 5 Gigabyte groot bestand aanwezig zijn voor de slaapstand, Hiberfil.sys.
http://www.pc-active.nl/special-windows-7/207058-windows-7-supertip-hiberfilsys-verwijderen.html

Bedankt,

Ik heb "verborgen mappen, bestanden en stations weergeven" aangezet, maar nog altijd zie ik deze grote bestanden niet. Het verklaart echter wel veel.

Het blijft echter zo dat als ik de eigenschappen bekijk van de C: schijf, dat deze aangeeft 55 GIG te gebruiken. Als ik dan de C: schijf "in ga" en alles selecteer en via eigenschappen bekijkt, het zo'n 20 GIG is.

Hoe dan ook. Ik ga wel even defragmenteren!

@ Bartmill, mocht de tip van Alfred niet helpen, download en installeer Treesize Free. http://www.jam-software.com/treesize_free/

Met het programma kan je per map zien hoeveel ruimte het in beslag neemt.

:d 40 GB is ongv. standard dat nodig voor instalatie voor W7 is, heh...:thumb: heb je ook old-verborgen bestanden nog verwijdert ?? :(

Dan weet ik niet wat voor Windows jij gebruikt, maar Windows 7 Ultimate, lust máár 20gb'tjes (en dan is het nog een plus-minus geval).

Laatst bewerkt:
Het kan veel simpeler, hoor Bartmill, & Alfred2 heeft je daarbij al een eind op weg geholpen..:

[Administrator]

Start, Computer, C: (Systeemschijf met Windows), map Windows.

Mapopties had je al gevonden, ga nog even naar Weergave, Beveiligde besturingsbestanden verbergen UIT vinken, Onder Verborgen mappen en bestanden Verborgen mappen en bestanden weergeven klikken. OK Toepassen, OK.

Nu zie je die $NTun*<KBnummer> staan, op naam gesorteerd van boven naar beneden. Die kan je verwijderen.

Ga naar de map C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download & selecteer daar alles (Ctrl+A) & die mag je ook verwijderen.

Terug naar Computer. Laat die maar even staan.

Start, Computer, RechterMuisKlik, Eigenschappen, Geavanceerde eigenschappen, tabblad Systeembeveiliging. Selecteer C:, klik Configureren, klik Systeembeveiling uitschakelen, Ja, OK, Toepassen, OK.
Zelfde voor andere beschikbare schijven.

Terug naar Computer. Selecteer C:, RMK, Eigenschappen, Schijfopruiming, als die uitgerekend is alles AAN vinken behalve Bestanden comprimeren & Office Setupbestanden.

Onder het berekenen kan je op het tabblad Extra de Schijfcontrole klikken, in het dialoogvenster staat het bovenste hokje al aangevinkt, OK, dialoogvenster Plannen ook Ja. OK.

Schijfopruiming zover? Klik je eerst op Systeembestanden opschonen. Schijfopruiming gaat weer rekenen... Klaar? Controleer je eerst of alles behalve eerder genoemd staat aangevinkt.., & dan klik je op het tabblad Meer opties. Daar klik je onder Systeemherstel en schaduwkopieen op Opruimen, Verwijderen, OK, Bestanden verwijderen. Wachten tot voltooid.
Zelfde met andere beschikbare schijven.
Herstarten.

Om het helemaal af te maken: Alle schijven defragmenteren, na voltooing: Herstarten.

Omgekeerd Systeembeveiliging weer aanzetten.

Nououhou... Appeltje-eitje toch?.. ;)

Laatst bewerkt:
Als antwoord op Treesize wil ik graag Scanner aanbevelen. Die doet hetzelfde, maar dan in een grafische omgeving.

*schermschotje*
scnshot.gif

Het is nu allemaal een stukje leger, echter had ik niet gelezen dat W7 zo'n 40 GIG groot is. Dit verklaart natuurlijk wel veel.

Allemaal hartstikke bedankt!

Bartmill, Windows is geen 40GB groot, niet na een verse installatie. Sterker nog, de zwaarste versie van Windows 7 (Ultimate), word mee aangeraden dat je 20GB vrije ruimte hebt op de schijf. Geen 40 dus.

Die 40 GB klopt wel ongeveer, maar volgens jou dus niet.

Waar kunnen die 20 GB's dan heen zijn?

Als jij Windows.Old hebt verwijdert, is die naar de prullenmand gegaan, en dan is het nog niet weg. Heb je Treesize ondertussen al eens geprobeert? In het programma zie je de grootte van elke map op de computer.

Die heb ik verwijdert, maar er kwam te staan dat deze te groot was voor de prullenmand. Ik ga treesize nu proberen.

Zojuist een 2 Gig grote map in users gevonden genaamd Appdata.

Even kort gezegd:
MSOcache: 1 GIG
program files : 2 gig
"41 files": 5,3 gig < Geen idee wat dat moet voorstellen
Windows: 8,5 gig
Users: 11,2 gig (9 gig download, 2 gig in appdata)
System Volume Information: 35 gig
Totaal: 64 gig.

Die laatste is dus erg groot. Waarom weet ik niet. Zou het mogelijk kunnen dat vista er NIET vanaf is gegooid, maar er enkel W7 bij is gezet? Hoe controleer ik dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan