4890 0f 5850 specifcaties?

Status
Niet open voor verdere reacties.

huiskes10

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2009
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart en ik zit te twijfelen tussen de ati 4890
en de ati 5850. Nu weet ik wel dat de 5850 nieuwer is en duurder. ook zal deze kaart
ongetwijfeld hoger scoren in de benchmarks.Ik vraag mij alleen af als je de twee kaarten
naast elkaar zet dan zie je bij beide kaarten exact dezelfde eigenschappen wat betreft het geheugen/snelheid etc, waarom doen ze dit?Of is de 5850 niet sneller? Kan iemand mij uitleggen hoe je dan echt het verschil kunt zien. Ik heb me al helemaal suf gegoogeld en allerlei forums doorgespit maar echt een duidelijk antwoord kan ik niet vinden...ik hoop dat ik nu eindelijk een antwoord vind.

groetjes johan

Sterker nog: de meeste HD4890 zijn hoger geklokt.
De bandbreedte is gelijk
De hoeveelheid geheugen en snelheid is gelijk.

Maar waarin verschilt het?
Kijk naar de Stream processing units

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=3&id=3046
1440 voor de HD5850
800 voor de HD4890

Maar bij nvidia is weer een heel andere techniek, want de GTX285 presteert beter dan de HD4890, maar heeft maar 240 stream processors

uitleg:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-262638_15_0.html

Maar het beste is gewoon om de videokaarten te vergelijken aan de hand van testen en benchmarks.

Oja: je weet dat de HD5850 een DX11 kaart is?

goedenavond,

de streamprocessing units kon ik niet vinden, ik keek naar het geheugen + de snelheid daarvan. maar goed weer wat geleerd.

ik weet dat als je ati en nvdia gaat vergelijken dat het dan nog ingewikkelder is. daarom dacht ik dat ik nu meer inzicht had omdat het om twee ati-kaarten ging ookal hebben die ook weer tal van verschillende fabrikanten.

ik wist dat er dx 11 op zit maar dat vind ik niet zo bijzonder.
de overstap van 9.0 naar 10.0 en 10.1 zat zeker verschil in maar zo'n maar diehard gamer
ben ik nu ook weer niet.

in ieder geval bedankt voor je antwoord.hier kan ik wat mee maar zijn er mensen die er anders over denken dan hoor ik dat graag.

groetjes johan

moet je wel even waarschuwen

de HD5850 zijn erg gewild
TSMC heeft problemen met het fabriceren van de 40 nanometer chips die deze video kaart gebruikt deze video kaart is dus ook out of stock je zult lang moeten wachten om deze kaart te kunnen ontvangen hij staat op minus 330 bij mijn leverancier

dat dacht ik al. bedankt voor de info nogmaals en nu weet ik waar op te letten.

gr johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan