4gb geinstalleerd, steeds maar 3 gebruikt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0181

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Hallo allemaal,

ik heb 4gb ram in mijn computer, en draai hackintosh 10.10.2. Nu heb ik last van haperingen en zie ik in het programma memoryclean dat ik steeds maar 30mb ram over heb.
Nu kijk ik waar dat voor word gebruikt en zie ik dat 2,70gb gebruikt word.
Dus: 4-2,70=1,30 en dat betekend dat ik dus nog 1,30 gb over moet hebben, maar ik heb maar 30mb over.
Nu heb ik met windows steeds dat er 4gb geïnstalleerd is, en 3gb beschikbaar. Hoe kan ik weten welk 1gb bankje gek doet?

Specs:
Asus p5b moederbord
Intel Core 2 quad 2,50ghz overclocked naar 3,6
RAM: 4x 1gb bankjes (2x HYMP512U64CP8-Y5 en 2x kingston zonder serienummer in osx.)
Videokaart: nvidia 8600gt (word binnekort gespaarde naar gtx 750ti, geen zorgen :) )
Realtek RTL8168B/8111B PCI Express Gigabit Ethernet
Verder heb ik geen PCI kaarten in men pc, komt binnenkort wel een wifi kaartje in maar denk niet dat dit extra problemen met geheugen gaat geven...

OSX zegt dat alle bankjes OK zijn
Voor mensen met osx heb ik het systeemoverzicht bestandje erbij gegooid, hoop dat ik dan genoeg informatie heb gegeven.... (-> http://www.mediafire.com/download/g1astgsc1zb83oa/Hackintosh_specs.zip)
Met dank alvast...

Jochem

Hoe kan ik weten welk 1gb bankje gek doet?

Door ze een voor een te testen. OF verzet eens van plek, dat doet ook nog weleens wonderen.

Maar....je systeem heeft dus 4 gb. geheugen...hoeveel pakt je videokaart hiervan of heeft die eigen geheugen?

ps. kan het bestand niet openen. Het is een .spx extensie en ik heb geen idee waar dat mee geopend moet worden. Misschien dat je in je profiel je systeem kan neerzetten. Daar heb je een mooie optie voor. En dan kan je altijd verwijzen naar je systeem.

Laatst bewerkt:
Thanks voor je snelle reactie, het spx bestand is voor mac os x en kan daar dus alleen op geopend worden.
Videokaart heeft 512mb voor zichzelf.... en hoe bedoel je 1 voor 1 testen?
Totdat ik 3 gb heb met 3 bankjes bedoel je?

mvg Jochem

Edit: ff screenshot bijgevoegd van hoeveelheid ram dat vrij is... Moet nu weg, maar kijk even hoe het is al ik men pc een tijdje aan laat staan.

Schermafbeelding 2015-03-23 om 11.55.44.png

Laatst bewerkt:
Zet je mac systeem bij je profiel erbij, dan kunnen niet mac gebruikers ook je systeem inzien. Nu is het een zip bestand met een .spx extensie waar amper iemand wat aan heeft.

Kijk eens of je een memtest kan doen, dat is een test om je geheugen te testen.
En een voor een testen is: je begint met 1 reepje er in te zetten, dan mac bekijken of hij genoegen geheugen geeft, daarna 1 bankje erbij etc. etc.

Alleen heb ik totaal geen verstand van een mac en dus weet ik niet of dat gaat en hoe dat werkt.

Anders maar even wachten op een mac gebruiker.

Bij een 32 bits systeem (wilde ik net zeggen) gebruik je maximaal 4 Gigabyte. Het geheugen van de videokaart is gereserveerd en kan je dus van je geheugen aftrekken. Als een kilobyte wordt gerekend als 1000 in plaats van 1024 dan klopt het al aardig. Er zal nog wat geheugen voor het systeem zijn gereserveerd wat mogelijk niet wordt weergegeven. Met een geheugentest programma maak je daarom een opstartschijfje waarvandaan je het geheugen test.

Het programma wat iOS simuleert zal het geheugen opeisen. Hoe je de toewijzing van geheugen door of binnen dat programma kunt beïnvloeden kan ik niet zeggen. Een nieuwe versie installeren is mogelijk een oplossing.

Laatst bewerkt:
Ik installeer altijd een 64bit OS, ook als er maar 2/3gb RAM inzit...

Dan zal één van de reepjes het niet doen.
Pak even het boekje van het moederbord erbij want daar staat precies in aan welke voorwaarden het geheugen moet voldoen en hoe je ze kunt plaatsen.

Ik zou denken dat je een nieuwe(re) versie van dat Memory Clean moet downloaden. Zie dat hier het plaatje wél klopt.
In jouw plaatje is het groene gedeelte ongeveer even groot/breed als het App memory gedeelte, dus is, naar mijn smaak, de terugmelding van vrij geheugen incorrect.

Tijs.

Nieuwste versie is geïnstalleerd... heb ook geprobeerd hem opnieuw te installeren, zonder succes..

Check het eens op een andere manier, bijv. zoals hier getoond wordt (dus, als ik het goed interpreteer, via Activity Monitor)?

Tijs.

Een 8600gt heeft toch wel dedicated videogeheugen?

Tijs.

Voor zover ik weet gaat het video geheugen voor en heb je bij een Videokaart van 1 Gb dus nog maar 3 Gb nodig op een 32 bits besturingssysteem, waar 4 Gb het maximum is. Op Windows 64 bits is er geen maximum te adresseren geheugen.

Een kaartje zou verkeerd geplaatst kunnen zijn, bijvoorbeeld; niet de voorgeschreven snelheid, dubbel in plaats van enkelzijdig of niet in de juiste volgorde. Het handboek van het moederbord heeft een pagina met deze voorschriften en de naam van het moederbord staat meestal in wit tussen de sloten geschreven.

Activity monitor zegt dat ik 4gb fysiek heb en dat 3.9 gebruikt word...
zie de screenshot...
Dan denk ik dat ik toch maar eens wat andere bankjes ram ga halen, 4x2gb ddr2 800mhz kan mn moederbord max hebben..
toch bedankt voor jullie hulp!
JochemSchermafbeelding 2015-03-24 om 10.05.50.jpg

Wat mij opvalt (ook al in je originele posting) is dat er blijkbaar niets geswapt wordt, dus alles in fysiek geheugen staat en blijft.
Misschien kunnen anderen nog beoordelen of dit klopt, maar mogelijk moet je swapping nog aanzetten m.b.v. deze instructie (laatste instructie).

Tijs.

Laatste melding is dat de service (nu) disabled zou zijn. Geen idee waarom je 'm ook nog bent gaan disabelen...

Tijs.

Omdat ik dacht van ik probeer alle commando's wel, kijken of dat iets uitmaakt. Niet geprobeerd is altijd mis toch?

Je denkt dat je hiermee vrienden maakt onder de helpers? :P

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan