4Gb zoek???

Status
Niet open voor verdere reacties.

apostel

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2002
Berichten
721
Hoi
Bij het opnieuw installeren van xp zie ik dat hij maar 76GB heeft gevonden.
Terwijl het een schijf is van 80Gb.
Hoe kan dit??
In PM 8.0 heb ik geen unlocated bestanden gevonden(toch niet van 4GB).
Een vriend van me zegt dat het kan zijn omdat het ntfs is ?
Iemand een oplossing???
Groeten.
 
probeer scandisk eens....kan zijn dat er daar iets mis zit..anders weet ik het niet..bij mij was scandisk toen genoeg..suc6
 
Dit is gedeeltelijk wel te verklaren, doordat er verschillende berekeningen worden gemaakt voor een Gigabyte (en natuurlijk altijd in ons nadeel).
Stel, de fabrikant zegt de HDD is 80Gb en rekent voor ieder Gb, 1000Mb (dit is dus niet juist). Helaas XP enzo rekent wel goed, dus delen we 80000mb door 1024 (want dat moet het zijn) komen we uit op 78 Gb, daar hebben we dus al 2 Gb verloren, vervolgens krijgen we nog het één en ander verlies door het maken van partities (zeker met NTFS) en formatteren en alles bij elkaar op geteld (of afgetrokken) dan kan die 76Gb aardig kloppen.
 
Xp pak volgens mij zo wie zo 2 giga.

Willem
 
leeg eens je temp map.
kan zeker na installatie heel erg veel gb in staan..

voor de rest sluit ik me bij maestro aan.
 
Maestro12 zit er dicht bij, maar het verhaal is daarmee niet uit. Vroeger is in de IT industrie afgesproken dat duizend geen 1000 is, maar 1024 (2^10) (afwijking: 2,4%). Dit is een Kilobyte. En 1024 Kilobytes zijn geen miljoen maar 1.048.576 (afwijking: plm 4,8%). Vervolgens zijn 1024 Megabytes geen miljard, maar1.073.741.824. (afwijking plm 7.4%).

De schijf die jij in de winkel koopt bevat dus daadwerkelijk zo'n 80 miljard bytes capaciteit, maar omdat Windows werkt volgens de in de IT gebruikelijke berekening, moet je er 7,3% aftrekken om "echte" gigabytes te krijgen. En de grap is dat de winkel zich volledig aan de officiële standaard houdt. Want Giga is de afkorting voor miljard. Als de Terabyte in zicht komt wordt de afwijking nog veel groter, ds houdt daar maar vast rekening mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan