5.1 audio in WMP werkt niet in vista.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doomic

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2007
Sindskort heb ik vista op mijn pc draaien.
ik gebruik sound van mijn moederbord en heb een realtek HD audiochip erin zitten.
wanneer ik de realtek software gebruik om mijn audio in te stellen werkt mijn 5.1 setje bij een test die je kan doen gewoon goed.
ook als ik niet realtek gebruik maar gewoon vista audio configratie, dan hoor ik bij zo'n test al mijn boxen lawaai maken.

nu is het zo dat ik muziek wil luisteren met WMP en dan hoor ik alleen via mijn frontboxen geluid komen. de rest blijft stil.

onder xp heeft dit altijd gewerkt (ook WMP11).
ik weet niet of het nou aan visa ligt of WMP11... maar ik wil wel heel graag stereogeluid.
weet iemand wat ik kan doen om het werkende te krijgen?

Ga in WMP11 via Extra naar Opties, tabblad Apparaten. Selecteer in het venster "Luidsprekers" en klik op "Eigenschappen". Selecteer onder "Audioapparaat" de juiste uitgang van je geluidskaart, bij jou waarschijnlijk "DirectSound: Realtek HD Audio rear output". Klik op "Geavanceerd" en ga naar het tabblad "Volume" en klik op de onderste van de twee knoppen "Geavanceerd". Selecteer de juiste luidsprekeropstelling. Sluit alle vensters af en herstart je PC. Hoe is het nu?

Vergeet het maar, ik heb hetzelfde met mijn 5.1 set van Logitech onder Vista.
Heb echt alles geprobeerd maar ik krijg geen surround geluid uit mijn speakers terwijl het tijdens het configureren wel lukt.
Even op SP1 wachten om te kijken of dat gaat werken.
Onder XP ( ik heb een Dualboot) werkt het prima.

ik heb zelf ook dual boot... maar ik gebruik vista als standaart. en om nou speciaal voor muziek terug te switchen is niet bepaald handig.

ik ga wel ff een klacht naar microsoft gooien.... als er genoeg zijn dan zullen ze zeker in 1 van de volgende updates dit probleem hebben verholpen!

bedankt voor jullie reacties. ik zal de vraag op opgelost zetten, ook al is die dat niet :P

Er bestaan wel programma's (zoals SRS Audio Sandbox of iets dergelijks...) die voor 5.1 geluid zorgen in vista. Dat kost helaas wel geld...

Probeer dit ook eens.
Kijk in de lijst van geinstalleerde software of je geinstalleerd hebt: "High Definition Audio Driver Package KBXXXXXX" waar de X'en staan voor cijfers. Staat dat er niet tussen, download en installeer dan Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio. Herstart daarna de PC.

Edit: om de audio correct te laten werken dient de chipset voorzien te worden van de juiste audiocontrollers, omdat daarna pas de audodrivers van de soundcard, b.v. van Realtek, goed kunnen comminiceren met de CPU. In sommige gevallen, afhankelijk van de achitectuuur van de chipset, is dat niet voldoende en daarvoor heeft Microsoft die UUA bus driver beschikbaar gesteld, in feite een fix. Sommige systeembouwers hebben alle benodige controllers en divers plus die UUA-fix voorgeinstalleerd en op de CD met drivers voor het moederbord hebben zij bij de Realtek Audio driver die UUA-fix "ingebakken". Als die UUA-fix niet, of niet correct is geinstalleerd, levert dat ook audioproblemen op, krakend geluid, enz.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan