5.1 geluid of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterretsiM

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Berichten
282
Een vriend van mij heeft een nieuwe computer aangeschaft waar 5.1 geluid onboard zou zitten. Ik zou hem helpen met aansluiten en installeren, maar toen we zijn speakers (Creative Inspire T5400) aan wilden sluiten, stuiten we op een probleempje. Waar zijn geluidskaart zit, zitten 3 aansluitingen: line in, line out, microfoon (alle drie mini-jack aansluiting) en een digitale out (cinchbus, lijkt op een tulp-aansluiting). Maar niet de gewenste drie uitgangen voor voor/achter/center,woofer. Ik heb Everest Home Edition geïnstalleerd, en daar komt uit dat de geluidskaart een SiS 7012 audio device is. Op hun website kan ik geen goede info hierover vinden. Kan iemand mij vertellen of dit nu wel of niet een 5.1 geluidskaart is?
 
Geef even het merk en type moederbord op dan hebben we wat meer gegevens
 
Sorry, moederbord is een Fujitsu Siemens D 1675 met een SiS 648FX chipset.
 
Als je de manual leest van je moederbord staat het allemaal perfect in beschreven.

Kun je hier downloaden. :cool:
 
volgens de beschrijving van je moederbord moet dit lukken
 
Klopt inderdaad. Hier had ik overheen gekeken. Ik heb nu de juiste drivers geïnstalleerd, maar ik heb nog steeds alleen geluid over mijn 2 front-speakers. Ik heb de achterste speakers aangesloten op de front-uitgang (misschien waren de speakers kapot) maar dan krijg ik gewoon geluid over mijn achterste speakers. In het configuratie-scherm heb ik aangegeven dat ik een 5.1 opstelling heb, maar niets. Wat nu?
 
We zijn weer verder aan het "klooien" geweest, en volgens mij staat alles zoals het zou moeten staan, maar nog steeds geen 5.1 geluid. Nu is er een programmaatje bij de computer geleverd, Sigmatel, om de uitgangen op de geluidskaart te configureren voor 5.1 geluid. Als we nu in het configuratie-scherm kijken, staat daar een progje genaamd Sigmatel Audio. Hierin kan het stroombeheer worden ingeschakeld en kan de digitale uitgang worden in- en uitgeschakeld. Standaard staat die ingeschakeld en nu begin ik te vermoeden dat dat het probleem is. Alleen krijgen we die niet uitgeschakeld. Als we het vinkje weghalen bij inschakelen en op OK klikken krijgen we de boodschap: You must close all other audio players and recorders to be able to change the sampling rate. Het enigste wat we dan kunnen is op OK klikken, en dan zijn we weer terug bij af. Nu staan er alleen geen audio-apparaten of recorders aan. In veilige modus opstarten en dan proberen lukt niet, want dan is het icoontje van Sigmatel Audio plotseling verdwenen. Wie kan me helpen met uitschakelen van de digitale uitgang?
 
Het probleem is inmiddels opgelost. De onboard geluidskaart was gewoon kapot:rolleyes: .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan