5.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

looney16v

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2012
Berichten
5
Hoi, net nieuwe aangemeld op dit forum voor deze vraag.

Wij hebben thuis een samsung tv, een harman/kardon versterker (5.1 speakers) en een computer staan. De H&K AVR 138 versterker gaat het om.

De televisie zit aan de pc aangesloten middels een hdmi kabel. Dit beeld is gewoon super. Nu hebben we het geluid altijd zo aangesloten gehad dat er vanaf de tv 2 tulp kabels naar de versterker gingen. Dit leverde gewoon leuk geluid op, maar natuurlijk niets wat lijkt op 5.1. Meer 2.0 met ruis over alle speakers :confused:

Onlangs op dit forum aardig wat gelezen en besloten om een geluidskaart met S PDIF Coax uitgang aan te schaffen en een Digitale Coax kabel.

Nu gaat er dus vanaf mijn Sweex 7.1 interne geluidskaart een Coax kabel naar de Harman/Kardon AVR 138 versterker. Het heeft even geduurd maar inmiddels heb ik geluid over mijn speakers... Alleen is dit nog geen 5.1 :shocked:

Op de computer heb ik PCI 3D Audio Configuration, de System input staat op 6 CH en de output mode staat op S/PDIF output: PCM

Ik krijg links en rechts wel gescheiden maar hoor het geluid van zowel voor als achter hard over voor en heel zacht over achter.

Wat moet ik doen? Ik snap er niets meer van, heb alles in de versterker en op de computer volgens mij geprobeerd

Help mij!!!
 
Je moet natuurlijk wel een 5.1 bron hebben, dwz, meerkanaals geluid.
een film zoals bijvoorbeeld Pearl Harbor heeft dat wel, misschien een optie om een film in zn geheel naar de HDD te kopieeren en dan afspelen?
Iets wat stereo is (normale cd..) zal nooit 5.1 worden, wel kán het zo zijn dat je een surround effect hoort...

Veel succes!
 
Bedankt voor je antwoord, maar dat is het probleem niet,
Ik heb op de computer zowel geluid als videomateriaal staan met een goede 5.1 (DTS en DD). En natuurlijk is de beste test de optie "test" bij luidsprekers configureren. Ook het geluid dat uit de verschillende speakers afgespeeld dient te worden wordt geblend..
 
"Die SPDIF output heb jij op PCM staan, is dat niet gewoon stereo?" Yep :)
Dus in Audio Configuration wel een surround optie kiezen voor de s/pdif uitgang.
 
Hoi, ik heb maar even een printscreen gemaakt van de diverse instellingen. Onder S PDIF vind ik geen 5.1 en zodra ik PCM aanklik krijg ik rechts ook een scherm te zien met een 2.0 setting. En dat is ook wat ik nu in de huiskamer hoor, 2.0..

De versterker staat gewoon op 5.1 en zodra ik hem switch naar optic 1 (zit de decoder van kpn op aangesloten) krijg ik netjes 5.1 geluid van de zenders die dat aanbieden, zelfde geld voor coax 2 waar de dvd speler op aan zit gesloten. Lijkt mij dus echts iets van de computer te zijn :confused:
Foto-EFG6TNGF.jpg
 
Lange Pier,

Het is inderdaad dezelfde software, echter heb ik de interne versie van de sweex kaart, dus gewoon PCI.

• Ik kan niet meer dan 2 kanalen afspelen over de S/PDIF-uitgang
> S/PDIF ondersteunt niet meer dan 2 kanalen voor normale ongecomprimeerde audio. Dit is geen beperking van de
geluidskaart, maar die van S/PDIF zelf. Het is desondanks mogelijk om reeds gecomprimeerde 5.1 / 7.1 audio
van een DVD af te spelen via de S/PDIF-uitgang. Om dit mogelijk te maken: zoek naar “S/PDIF Passthrough” in de
software-instellingen van uw DVD speler en schakel dit in.​


Dit kwam ik tegen in die handleiding van de usb audio kaart. Klopt dit? Ik dacht dat er via coax gewoon 5.1 gestuurd kon worden... Dit verklaar wel waarom ik bij S PDIF maar 2 boxen zie... Jammer
 
Gecomprimeerd 5.1 wel. (passthrough dus)
Je AVR zal dit dan moeten decoderen.
 
Vandaar dat ik vroeg of het dezelfde gui was, want dat manual zit niet bij de interne kaart.
Miss zoeken naar een kaart die dat al zelf doet?
Of een HDMI verdeel/versterker? bij mijn weten kan daar gewoon 7.1 over/door, helaas geeft de versterker geen hdmi aansluiting.
 
Oke, dus vergeef me mijn onwetendheid, bouwkundige met als hobby auto's.

De AVR krijgt een signaal binnen via de coax. Wanneer het signaal dat door de computer 6 kanaals zou zijn, niets aan de hand, prima 5.1 dat de versterker binnen krijgt en afspeelt.
Echter heeft de sweex interne geluidskaart die ik hiervoor heb aangeschaft (op aanraden van de audio/pcwinkel) een S/PDIF uitgang (coaxiaal) welke slechts 2 kanaals support?
Dit valt met drivers/audio codec niet te fiksen? Ik heb de CCCP geprobeerd en net de realtek audio driver erbij geïnstalleerd. Ik heb btw Windows 7 op de pc staan.

Dus de enige oplossing zou hier zijn om een andere geluidskaart te kopen welke een optische uitgang heeft? Zou wel zuur zijn want de pc staat 8 meter van de versterker af, dat zijn dure optische kabeltjes :eek:

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik hoop dat het nog gaat lukken. De versterker heeft helaas geen HDMI ingang nee, wel zou ik het nog met jack>tulp stekkers vanaf de geluidskaart kunnen proberen..
 
Laatst bewerkt:
SPDIF ondersteund maximaal tot 2 kanalen ongecomprimeerd audio (ook wel PCM genoemd). Het is echter mogelijk om gecomprimeerd geluid (Dolby Digital (AC3) en DTS) te versturen via de SPDIF interface. Dat kan via een Coax of Optical connectie.

Wat jij in dit geval zou moeten doen is je videoplayer (bijv. VLC) instellen op Bitstream Out of SPDIF Passthrough. Dit zorgt ervoor dat het geluid zonder aanpassingen één op één wordt verstuurd naar je Harmon Kardon versterker. In VLC zit dit onder 'Audio', dan 'Audio Device', vervolgens selecteer je daar 'A/52 S/PDIF'.

En Sweex?? Ik had van jou toch wat beter verwacht..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan