5 medium budget ATI/Nvidia videokaarten vergeleken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door Muurhond
Heb je een 9700Pro? Die kan je volgens mij modden naar een 9800Pro.

Vertel verder! Ik heb ook een 9700PRO...

Ik heb een 9500. Die heb ik gemod naar een 9700.

Een 9700 modden naar een 9800 kan niet. Een 9800 heeft een andere core dan een 9700 terwijl die bij de 97 en 9500's gelijk is.

Wel bevat de driver voor de 9800 bepaalde optimalisaties die de kaart sneller maken en in theorie ook bij de R300 werken. Maar voor die kaarten heeft ATi deze optimalisaties niet doorgevoerd om het verschil tussen 9700 en 9800 te accentueren. (twijflachtige praktijken vind ik persoonlijk, maar goed)

Mijn 9500 wordt nu herkend als 9800 pro :cool:

Laatst bewerkt:
Hardware-matig misschien niet, maar software-matig wel. Hoe zit dat met de engine en- memory clock? Die krik je toch ook op? Hoe kan je een 9500 dan stabiel laten lopen op de snelheid van een 9800? Of is de 9500 gewoon zo begrenst qua snelheden?

de cores van de 9500np, 9500pro, 9700np en 9700pro zijn exact hetzelfde. Maar de beste cores worden 9700pro's, de iets mindere 9700np's enz enz. 9500's zijn dus niet begrensd (sommigen zijn gelocked, maar dat is op te lossen met een biosflash). Je moet gewoon het geluk hebben dat je een goede core te pakken hebt. Die kans is vrij groot want de yields zijn uitstekend.

Het enige verschil tussen de 9700np en pro zijn de clock en memspeeds: 275/270 tegenover 310/310

Een 9800pro loopt op 380/340, maar die is fysiek anders, dus een mod is onmogelijk.

Mijn 9500 loopt niet op 380/340, maar hij wordt wel herkand als 9800pro (de mijne loopt nu nog op de standaard snelheden maar dat komt omdat ik met dit weer wat warmteprobleempjes heb ;))

al bij al mijn vraag dan... Als je een 9700PRO hebt, waarvan je weet dat ie nog een hele tijd mee kan... Waarom dan eraan gaan prullen met alle risico's vandien??? Ik kan nog een hele tijd alle spellen op max spelen zonder problemen...

Geplaatst door ojan
al bij al mijn vraag dan... Als je een 9700PRO hebt, waarvan je weet dat ie nog een hele tijd mee kan... Waarom dan eraan gaan prullen met alle risico's vandien??? Ik kan nog een hele tijd alle spellen op max spelen zonder problemen...
is geen kwestie van prullen: gewoon een programma draaien en daar in het selectiemenu '9800' aanklikken.

De guide is pleitte, dus dan maar zo:

9700 Pro > 9800 Pro softmod

1. Uninstall je huidige videokaart drivers, ook eventueel de control panel. Reboot. Na de reboot wil windows de videokaart installeren, sluit de wizzard.

2. Download de "Catalyst 3.2" Drivers (ALLEEN 3.2)

3. Start de installatie procedure, laat de installer de files kopieren naar de opgegeven map. Als hij klaar is met de files kopieren sluit je de installatie procedure.

4. Download deze file http://members.chello.nl/h.rijkens/ati2mtag.exe (ati2mtag), unzip hem en vervang de file ati2mtag in deze map "C:\ATI\SUPPORT\wxp-w2k-radeon-7-84-030228a1-008040c-efg\2KXP_INF\B_08037"

5. Nadat je dit hebt gedaan ga je naar "apparaatbeheer" en daar staat (correct me if i'm wrong) "Radeon 9700 pro" en "Radeon 9700 pro secondary" beide met een uitroepteken. Rechtermuis-klik op "Radeon 9700 pro" en kies "Stuurprogramma bijwerken"
-> "ik wil zelf kiezen" -> "Niet zoeken. Ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik wil installeren." Schakel het sellectie vakje "Compitabele hardware weergeven" uit zoek nu de uit het rijtje de Radeon 9800 pro uit (maakt niet uit welke). nu is het doorklikken en voltooien. Reboot.

6. Na de Reboot vindt windows de secondary beeldapparaat, sluit deze wizzard weer. Om de secondary te installeren volg je stap 5, alleen kies je dan telkens de "Radeon 9800 Pro Secondary"

7. Nadat je dit hebt gedaan en weer hebt ge-reboot moet je softmod gelukt zijn! Eventueel kun je nu de bij-behorende control panel installeren.

je kunt het ook automatisch laten doen.

download het programma Rivatuner. Daar zitten een aantal softmods bij
9500--->9700
9500--->9800

die laatste werkt ook voor de 9700

Als je veel grafisch werk doet, er zitten ook mods bij om er een FireGL van te maken...

Merk je nou ook verschil? Anders moest ik straks maar een 9700Pro aanschaffen en modden naar een 9800Pro.

Maar als je amper verschil merkt, laat dan maar. :)

ik merk natuurlijk enorm veel verschil tussen 9500 en 9700. De kaart wordt letterlijk 2x zo snel.

Vervolgens heb ik de kaart 'gemod' (=overclocked) naar een 9700pro. Maar daar merk ik weinig van, omdat ik die snelheden gewoonweg niet haal. De 9500 die ik eerst had wilde niet naar 9700 modden, maar haalde wel de 400mHz stabiel. Met deze moet ik het nu doen met 340. Het geheugen ligt erg dwars. Mijn kaart heeft Hynix chippies en die klokken voor geen meter: 285 en dan houdt het op.

Daarna heb ik hem 'gemod' naar 9800. Dit scheelt in 3dmark (dat ik erg ben gaan wantrouwen. Ik draai het nu voor de zekerheid als 3dmurk.exe :D) 200 punten en dat is best netjes op een totaal van 3800. (tja, SDR hè... :()

De mod werkt dus. Maar om echt uit te zoeken hoeveel moet ik een middagje gaan benchen. Het schijnt vooral als je FSAA ed aan zet uit te maken. Bovendien komt mijn kaart nu geheugenbandbreedte te kort en dat houdt hem op. Als ik de core lager zet wordt de score hoger. Al kan dat ook een warmteprobleem zijn.

Maar uit de reviews blijkt (ik heb ze ff niet bij de hand) dat een 9800pro wel echt sneller is dan een gemodde 9700pro. Ik zou dus (als ik de centen had) gewoon een 9800pro kopen. Of natuurlijk doorsparen voor een 5900ultra...

Dus als ik het goed begrijp is er tss een echte 9700PRO naar de softmod 9800PRO weinig of bijna geen verschil qua snelheid? :confused:

one lousy frame per second??? :D :D :D
Laat dan maar zitten...

Geplaatst door ojan
one lousy frame per second??? :D :D :D
maar dat betekent dus wel dat ze bij ATi niet helemaal zuiver bezig zijn. Ze houden dingen voor hun klanten achter...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan