• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

50 hoogste aselect nummers in twee gebieden van verschillende omvang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart97

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2017
Berichten
5
Ik heb in kolom A de postcodes van twee gebieden staan: postcode 2101 komt 100 keer voor, postcode 2102 400 keer.
In kolom B heb ik 500x een ASELECT getal staan (en vastgezet, zodat het getal niet steeds opnieuw verandert). Zie ook de bijlage.

Vraag: ik wil graag in kolom C het getal 1 hebben staan bij de 50 hoogste ASELECT getallen in postcode 2101 en bij de 50 hoogste ASELECT getallen in 2102. Is hier een handige manier voor?
 

Bijlagen

  • Vraag op Helpmij.xlsx
    19 KB · Weergaven: 22
Zo misschien?
Code:
C2: =ALS($B2>=GROOTSTE(ALS($A$2:$A$501=$A2;$B$2:$B$501;0);50);1;"")
Let op: matrixfunctie d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter alvorens doortrekken naar beneden.
 
Hoi Axel,

Bedankt voor de snelle reactie. Indrukwekkend hoe snel je zo'n ingewikkelde formule uit de mouw schut. Dit is het bijna. Met jouw formule krijg ik de 50 hoogste waarden uit beide gebieden samen. En niet 50 uit 2101 en 50 uit 2102...

Nieuwe poging?

Groet,
Bart
 
sorry, zie nu pas dat het een matrixformule is... Ik probeer 'm meteen!
 
Bedankt!

Precies, dit is het helemaal! Hartstikke bedankt! En excuses als ik je naam verkeerd heb geschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan