50 Hz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik Depuydt

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2007
Ik heb na lang zoeken een nieuwe platenspeler aangekocht die me op het eerste zicht veel voldoening zou kunnen geven ware het niet dat ik geconfronteerd word met die vreselijke 50Hz-toon. In tegenstelling tot mijn vorige platendraaiers is er geen afzonderlijke draad voorzien om te verbinden met mijn versterker om dat probleem te omzeilen. Enkel de traditionele phono-uitgangen (L/R) zijn voorzien.
Vraag is nu of iemand me kan helpen en me zeggen hoe ik dat probleem kan oplossen. Volstaat het om een draad aan een met metaal gekoppelde schroef aan de platendraaier met de versterker te verbinden? Mijn kennis van fysica is nu ook niet meer dat... Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
Erik

Dat zou een optie kunnen zijn.
Heeft de rest van de stereoset een randaarde stekker?
Is alles op hetzelfde stopcontact aangesloten?

Bedankt voor je snelle respons! Alles is inderdaad aangesloten op hetzelfde stopcontact. Probleem is immers dat mijn hele hifi - losse elementen - ingebouwd is in mijn bibliotheek. Zal ik de truuk met de draad uitproberen?
Vriendelijke groeten.

Ja, de truck met de draad zou kunnen werken.
Lukt dat niet, dan post ik later deze dag een ingewikkeld verhaaltje, over 230 volt stekkers draaien.

Ok, doe ik deze namiddag. Moet wel eerst dan alles leegmaken... Zal wel enkele uren duren... Is om het even welk metaal van de platenspeler hiervoor geschikt of gelden er voorkeuren? Ik laat zeker weten wat het resultaat is. Bedankt!

Waar moet ik rekening mee houden bij de keuze van de betreffende draad?
Vriendelijke goeten,

Erik

Gewoon een enkele koperdraad, met isolatie.
1,5 mm kwadraad.

Hello Paul RT,
Back in Town, rotweek achter de rug...
Mag ik die draad verbinden met om het even welke schroef (die met metaal verbonden is)?
Ben ergens bang iets verkeerd te doen...:rolleyes:
Vriendelijke groeten,

Erik

Draad tussen een aardingspunt van de versterker [schroef aan de achterzijde] en een metaaldeel van de platenspeler....

Laat de speler draaien [als deze in ruste is staan de uitgangen [meestal] kortgesloten], zet de versterker aan en probeer welke punten het beste effect hebben....

Het probleem is meestal dat de toonarm " aarde" mist [of een buitenmantel van de verbindingskabel moet onderbroken zijn]... om dit te verbeteren moet je de platenspeler even open maken [onderzijde verwijderen...]

Heeft de platenspeler een ingebouwde voorversterker? Of heeft de versterker nog een echte [ouderwetse] Phono ingang?

Bedankt ErpCity!
Het betreft een traditionele platenspeler (Roadstar TTL 8743UDJ) met gewone phono-uitgangen (L/R) eveneens voorzien van een usb-uitgang. Ik zou namelijk mijn lp-verzameling willen digitaliseren...
Met vriendelijke groeten,

Erik

Daar zit een voorversterker in..... Bromt het ding ook via de usb ingang?
Hij ziet er wat "plastickerig" uit [geen verwijt!], zit er wel een "metaaldeel" aan?

Het bromt ook via de usb-poort, maar dat kan aan de aarding van de laptop liggen (dacht ik..). Het hoofddeel van de behuizing is wel van niet plastiek ;-)) maar bestaat uit hout. Ik ga hem nu opengooien en proberen te aarden...
Mvg,

Erik

Heb je gecontroleerd of de vier draadjes goed aan het element zitten? Vervolgens binnenin kijken of de mantels van de draadjes [aarde] goed bevestigd zijn. het aarden van de toon arm kan ook helpen [bromt het ding harder of zachter als je de toonarm vast pakt. Wordt het minder als je je hand op de toonarm en op de versterker legt?

Ik zag dit toevallig en wilde even reageren : ik hoop dat het je zo lukt :). Indien niet ( en die kans is er ) dan kan je gevoeglijk aannemen dat er geen juiste impedantie aanpassing heeft plaatsgevonden :confused:. Meestal kan je dit verhelpen door op de juiste amplifier input over te schakelen, als die er is. Zo niet kan je bij de leverancier om een aanpassing vragen.

Nogmaals, door de truc met de draad zou het kunnen verholpen zijn maar bij juiste aanpassing tussen element en amplifier input mag er NIETS te merken zijn vd beruchte 50 Hz brom. Vooropgesteld dat je wel alles GOED hebt aangesloten. Wat ErpCity schrijft, is ook belangrijk, wat dat betreft. Maak je geen zorgen over een randaarde stopkontakt, dat is absoluut niet nodig in dit geval.

Laatst bewerkt:
Binnenin zit er inderdaad niet veel metaal... Binnenin 3 draden: blauw, rood, bruin. Aansluiten op bruin?
Mvg,

Erik

Er komen draden uit het gat van de toonarm... die zijn ook afgeschermd... check of de afscherming goed vast zit op de voorversterkerprint... daarna gaan er 2 draden van de voorversterker naar de twee tulpbussen waarop je de kabel naar je versterker aansluit.... Het buitenste contactje is aarde.... daaraan kun je de "aarddraad" bevestigen....

ErpCity,
Mijn e-mail adres is erik.depuydt@skynet.be. Indien je er geen bezwaar tegen hebt zou het fijn zijn mocht je me via deze weg een telefoonnummer willen geven waar ik je kan opbellen.
Mvg,

Erik

Zoals je aangeraden hebt is de platenspeler nu aan gesloten op de aux-aansluiting van de versterker en .... HET WERKT!
Hartelijk dank! Mijn weekend kan niet meer stuk!
Vriendelijke groeten,

Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan