500 GB sata hardisk partioneren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene210879

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2008
Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuwe pc gekocht van HP en daar zit een sata 500 GB hardisk is.
Mijn bedoeling is om dat te delen naar 2 x 250 GB.

Ik draai daar windows vista home op, ik weet waar ik moet kijken onder vista omdat te kunnen doen, alleen weet ik dus niet hoeveel 250 GB in MB's zijn, aangezien je in dat scherm waar je dus de schijf kunt verkleinen alleen met MB staat aangegeven in plaats van GB.

Is er iemand die mij kan vertellen hoeveel ik aan MB'S moet invullen om die 250 GB te krijgen of is er met een andere programma een makkelijker manier.

Alvast bedankt.

Groetjes Rene

Als je dat niet weet.... waarom zou je dan 1 keer 500G willen verdelen in 2x250G?

Mij maakt het niet uit of je wet wat de eenheden betekenen, maar waarom wil je die schijf in 2 delen hakken? Dat heeft toch een reden?

250 gb = 250 000 mb.

Vreemd, ik tik hoofdletters maar het wordt als lowercase opgeslagen...

Laatst bewerkt:
! Gb is 1000 Mb Dus 500 Gb is 500.000 Mb
Je zou hem in 3 partities kunnen verdelen b.v.
C 75 Gb voor OS (windows )
D 350 Gb voor dokumenten en foto's en films b.v.
E 75 Gb voor back up

Bedankt voor de snelle reactie.

Nu is mij opgevallen dat ik geen leestekens kan gebruiken dus niet kan invullen 250.000 word dus neem ik aan elkaar geschreven dan.

3 partietie heb ik nodig aangezien mijn oude sata schijven van 160 Gb en nog geen jaar oud mee over zet.

Aan elkaar is prima.
Een punt als scheidingsteken voor duizendtallen wordt meestal toch niet goed geinterpreteerd.

klopt want met die punt pakt hij niet, ik heb het geprobeerd en ik krijg maar 43 gb,

Als ik na dat ik 250000 heb ingevuld staat er onder dat ik 0 over heb na verkleinen.

Bericht aan Palmpje,

De reden dat ik dat wil delen is het volgende. Ik vind 500 gb overdreven voor besturing en programma, stel dat ik de schijf vol heb staan met muziek, dvd films foto's documenten ik zou een virus of een crash krijgen dan ben ik waarschijnlijk 500 gb kwijt dus alles.

op die 2 de patitie wil ik mijn muziek films en foto's gaan zetten zodat ik niet kwijt as ik vista opnieuw zou moeten installeren

Oh god er worden hier weer fouten gemaakt.
1 mb = 1024 kb
1 gb = 1024 mb
1 tb = 1024 gb

En voor Vista + programma's is 100 gb reserveren meer dan genoeg.
Zou dus 1 partitie maken van 100 gb en 1 van 400 gb.

Voordeel van partitioneren is dat je gewoon je windows installatie kunt verwijderen (=partitie formatteren) met behoud van alle data op de andere partitie. Je geinstalleerde programma's ben je kwijt, maar je muziek, afbeeldingen, documenten enzovoort worden veilig behouden op je andere partitie.

Oh god er worden hier weer fouten gemaakt.
1 mb = 1024 kb

Dit heb ik bewust niet genoemd omdat het verwarrend kan zijn, zeker als je al moeite hebt met de verhouding tussen Mega en Giga.
Uiteindelijk scheelt het nog geen 3 % dus zo relevant is het ook weer niet ;)

Mwah zo verwarrend is het toch niet? :p
En ik heb het bewust even verbeterd aangezien Windows gewoon rekent in aantallen van 1024.
Als je 50000 mb invult zul je dus nooit een partitie van 50,0 gb krijgen, alleen als je 51200 mb invult.

Het is al opgelost ik heb zo formatteerd cd ooit gemaakt met partion magic 8 daar kan je gewoon met een balkje het aantal gb's wat je wilt schuiven en hopla 2 seconde later klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan