512 mb VS 2 gig

Status
Niet open voor verdere reacties.

xX Da Master Xx

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Ik heb nu een (voor jullie misschien al oude) pc met 512mb RAM geheugen,
ik ben nogal een FPS fan en speel vooral Counter Strike Source (CSS) en nu ook Team Fortress 2, maar ik ben hier niet om over men spelletjes te praten maar ik heb namenlijk en vervelend probleem...

Ik loop hier bijna letterlijk de muren op en heb al honderden stressballetjes kapot geknepen omdat men PC soms overdreven traag is naar mijn mening...

Als ik gewoon surf en wat muziek met Windows Media Player laat spelen dan kan hij dat perfect aan, maar als ik CSS wil spelen dan moet ik echt 5min lang wachten vooraleer ik eindelijk het in-game menu krijg!!!

En ook als ik aan het spelen ben moet ik alle instellingen op het laagste zetten omdat mijn pc het anders niet aankan. Tot overmaat van ramp denkt men PC grappig te zijn en loopt dan even vast, 10 stressballetjes later ofwel 5min heeft hij CSS eindelijk afgesloten en moet ik hem opnieuw opstarten (weeral 5min wachten).

Ik ben dit echt moe, al dat wachten...

Nu is men vraag aan jullie, heeft dit allemaal met men RAM geheugen te maken?
en als ik van 512mb naar 2gig upgrade is dat verschil dan duidelijk merkbaar op alle vlakken??

Ik zou het liefst van al willen dat ik met men 2gig RAM een snellere PC heb en eindelijk de settings van CSS op High kan zetten...

Nog wat info van men systeem:

Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
CPU Type Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam Dell Dimension 5100
CPU Type Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)
Systeemgeheugen 512 MB (DDR2-400 DDR2 SDRAM)
Video kaart ATI Radeon X300/X550/X1050 Series Secondary (128 MB)
Video kaart ATI Radeon X300/X550/X1050 Series (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon X300 (RV370)
Geluidskaart Creative EMU10K2 Audigy / Audigy 2 Audio Processor

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, als je meer informatie nodig hebt dan braag je het maar :)

(Systeem informatie komt van EVEREST home edition)

Denk zelf dat je videokaart mogelijk problemen heeft met dit spel.
Meer geheugen is altijd prettig maar kijk in het boekje van je moederbord of op de wbsite van Dell of deze 2 Gb aan kan.

Het kan ook zijn dat de Pc in de loop der tijd trager is geworden. Een Pc wordt trager in het gebruik. Het kan ook zijn dat je veel Spyware of een virus op zit dit voor vertraginen zorgt.

Dit hangt af wanneer deze voor het laatst opnieuw geinstalleerd is. Als dat lang geleden is dan zou je zeker kunnen overwegen om deze eens opnieuw te installeren want dat doet vaak ook wonderen.

Persoonlijk zou ik denk ik eerst een nieuwe installatie uitvoeren en dan eens kijken hoe het gaat. Dit kost niets en op basis daarvan zou je dan wat meer geheugen in de pc kunnen stoppen en videokaart vervangen door mogelijk een betere.

Er zullen zeker leden hier zijn dat je daarin een goed advies kunnen want die kennis heb ik zelf niet.

Mijn PC is een paar maanden geleden al geformateerd geweest (alles maar dan ook alles gewist)

Veel staat er niet op men PC buiten Windows XP, en men Valve spelletjes (25gb).

Mijn PC is totaal virus en spyware vrij dus daar ligt het dan ook al niet aan...

Het ligt puur een men videokaart en RAM.

Maar is men videokaart dan echt zo slecht?
Ik zelf zou eerder het probleem bij men RAM gaan zoeken omdat deze maar 512mb is,
Eenmaal aan het spelen dan loopt alles vlot, maar het zijn gewoon de lange wachttijden die er zijn om men PC, te laten opstarten (en er start al niet zo veel op), ook het laden van programma's kan even duren.

Kortom alles wat geopend moet worden duurt veel te lang, ik heb 3.0Ghz dus men processor kan al het rekenwerk wel aan maar ik denk men RAM niet...

En overclocking ga ik niet doen want ik wil geen brokken maken :p

EDIT:Hoe zie ik dat men moederbord een extra 2gig aan kan?
Ik wil men 2x256 houden en daar 2gig bij doen... dus dat word 2.5gig
Ik heb 2x2 plaatsen dus 4 plaatsjes voor RAM geheugen waar er nu 2 van bezet zijn

Laatst bewerkt:
Spelen gebruiken meer de videokaart als rekenkracht ipv de processor. Als je videkaart minder krachtig is duurt het ook langer voor de beeldopbouw of je kun bepaalde opties niet aanzetten in een spel. Voor bepaalde spellen is de videokaart zeer bepalende of het wel/niet goed werkt

Kijk naar Vista. Als je videokaart niet goed genoeg is dan werkt Aero niet. Dat wordt ook bepaalde door je videokaart.
Ga eens op zoeken naar de systeemspecs van het spel dan kun je vergelijk of je PC dit aan zou moeten kunnen.

Heb je ook alle Chipsetdrivers en de laatste videodrivers voor je PC geinstalleerd.
Chipset kun je downloaden bij Dell
Ati drivers :http://ati.amd.com/support/driver.html

Je kunt even op de site van Dell kijken en jouw type pc opzoeken. Daar staat altijd wel op de site of in een PDF wat je PC qua geheugen aan kan.

Laatst bewerkt:
In CSS staat een "*" bij alle wat recommanded is, maar ik zet toch maar alles op low omdat het anders nog langer zou duren vooraleer ik tegoei kan spelen.

Die drivers had ik al geïnstaleerd :)

maar hoeveel kost dat dan, een nieuwe videokaart kopen waarmee ik alles op High kan zetten? (gewoon alles op het hoogste)

Ik ben eens wezen zoeken in Google en daar kom meer problemen tegen.
Mogelijk dat je daar eens moet gaan zoeken wat eventueel nog meer de oorzaak kan zijn.

Ik kwam o.a dit tegen: http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/91941
De laatste reactie die mogelijk ook iets doet voor je.

Zo kun je mogelijk nog wat andere info vinden:
http://www.google.com/search?hl=nl&q=Counter+Strike+Source+traag&lr=

Wat een videokaart kost is lastig te zeggen aangezien er vele kaarten zijn en verschillende prijzen. Je kunt beter eerst dan uitzoeken wat je nodig zou hebben en dan kijken wat deze kost. Ik heb zelf geen ervaring wat je nodig hebt hiervoor.

Er is op dit forum pas een link door iemand neergezet waarmee je precies kon testen of je pc voldoet voor een bepaald spel maar kan die even niet meer vinden.

En wat voor effect kan upgraden van 512mb naar 2 gig hebben in windows zelf, in verband met het opstarten en afsluiten, programma's openen,...

Ga ik een groot verschil merken in snelheid?
Want dat is juist de reden waarom ik meer RAM wil.

En over men video kaart:Mijn pa zei dat dit een goede video kaart was 2jaar geleden, en CSS is 3jaar geleden uit ge komen dus aan men video kaart zal het wel niet echt liggen :p

Je zult niet heel veel verschil merken in opstarten etc. 512 Mb is daarin de grootste stap en daar zit je al op. Alleen met zwaardere pakketten zoals video en fotobewerking kun je wat verschil merken maar verwacht zeker geen wonderen.

Over de videokaart daar kan ik verder niet over vermelden. Als jij denk dat deze voldoende is dat zul je dus via Google moeten gaan zoeken naar mogelijk andere oplossingen zoals ik in de vorige reactie had opgegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan