60 mobieltjes tegelijk op 1 router

Status
Niet open voor verdere reacties.

koen100

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Hallo,
Voor een project wil ik mijn leerlingen met hun mobiele telefoon opdrachten te laten doen. Is het mogelijk om 60 mobieltjes tegelijkertijd op 1 router te laten draaien? Aan welke specificaties moet deze router dan voldoen? Alvast bedankt!

Wat gaan die mobieltjes allemaal doen? Meeste routers met een wat modernere goede chipset kunnen 60 connecties wel open hebben. Als die allemaal flink wat bandbreedte nodig hebben wordt dat al snel een ander verhaal. Ook teveel andere netwerken, interferentie e.d. kan je succes verkleinen.

Iets meer informatie is misschien handig om een beter antwoord te geven. Maar zelfs dan zal het moeilijk zijn een definitief antwoord te geven. Er komen zoveel verschillende modellen met verschillende chipsets uit tegenwoordig dat er waarschijnlijk niet snel een eenduidig antwoord op gaat komen.

Beste Wampier,
Dank voor je bericht. De mobieltjes moeten een applicatie kunnen openen waarmee de leerlingen informatie kunnen toevoegen aan een digitaal leerplatform. Deze applicatie heeft een functionaliteit om foto's te maken en toe te voegen aan het leerplatform alsmede een chatbox waarmee leerlingen hun ervaringen kunnen uitwisselen. Hopelijk kun je hier iets meer mee. Alvast bedankt.
Gr. Koen

Ja en nee. Het is nog steeds moeilijk om een inschatting te maken van de load.

1) het is mogelijk meerdere goedkope routers/AP's samen te voegen tot 1 netwerk
2) De gevraagde doorvoersnelheid is niet kritisch. "basic" 11G zou dus moeten volstaan

In dat geval heb je genoeg aan wat goedkopere oplossingen. Dan wordt de vraag: hoe technisch ben je? ;)

een apparaat als deze: http://tweakers.net/pricewatch/353844/ubiquiti-unifi-ap-80211-b-g-n-24-ghz-20-dbm/specificaties/

Geeft aan minstens 100 connecties te ondersteunen en is niet extreem duur. Het is echter wel slechts een AP, dus voor routing en beheer ben je afhankelijk van een externe PC / Laptop / router. Dus je moet ook meenemen hoe permanent de opstelling moet zijn. Een ander alternatief is 1-3 spotgoedkope routers te nemen (2 tientjes per stuk: http://tweakers.net/pricewatch/280090/tp-link-tl-wr841n.html )

Je moet die routers dan wel allemaal gaan verbinden en juist configureren en over de ruimte verdelen. Resultaat is niet gegarandeerd per doosje, maar je kunt zoveel routers toevoegen tot het uiteindelijk werkt ;) . Een combinatie van beiden oplossingen is misschien nog wel het makkelijkst waar een goedkope router de professionele AP aanstuurt indien de router daartoe instaat is (veel routers kun je eventueel upgraden met alternatieve firmware om dit mogelijk te maken).

Oplossingen genoeg, maar zoals ik al aangaf, niet een eenduidig antwoord ;)

Wederom dank. Het is idd een technisch verhaal en ik zal eerst eens een pilot draaien op het huidige netwerk voordat ik ingrijpende veranderingen ga doen;).
Gr. Koen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan