64 bit to 32 bit? server probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marala

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jul 2024
Hallo!

IK zit met een complex probleem. Ik heb hier een oudere laptop die echt nog super goed functioneert en niet warm wordt wanneer ik de batterij eruit haal (hij kan maanden meegaan als server zonder warm te worden) alleen is het een 32 bit laptop en de nieuwere servers bieden gaan 32 bit meer aan (enkel windows server 2008 r2) nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid bestaat om via een programma of andere aanpak een 64 bit iso bestuuringssysteem te converteren naar een 32 bit iso bestuuringssysteem. In deze hoge technologische tijd moet er toch een mogelijkheid zijn? Om een windows server 2019 of 22 te installeren op een 32 bit bestuuringsysteem zonder de hardware te vervangen? Want daar heb ik geen budget voor.

Graag jullie technische kennis hiervoor? Ik ben zelf afgestudeerd als informaticus, alleen heb ik nooit mijn kennis bijgeschoold of onderhouden helaas, maar ik veronderstel dat in deze hoogtechnologische tijd wel bijna alles mogelijk is. En jullie me kunnen verder helpen.

Ik weet dat het een hele moeilijke vraag is dat ik stel, en dat dit niet vanzelfsprekend is, maar een echte genie kan hier wel een omweg voor vinden.

Alvast bedankt,
Marala

nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid bestaat om via een programma of andere aanpak een 64 bit iso bestuuringssysteem te converteren naar een 32 bit iso bestuuringssysteem. In deze hoge technologische tijd moet er toch een mogelijkheid zijn?
Actually, no! De verschillen zijn verweven in de programma code die uiteindelijk gecompileerd is.

Je zou misschien kunnen zeggen dat je kan decompileren, en aanpassen, maar dat is gewoon onmogelijk, en zou tevens illegaal zijn omdat het tegen auteursrechten ingaat.

Je kunt 64-bit niet even omzetten naar 32-bit. Onderliggend is het uiteindelijk allemaal machinecode. De instructieset van 64-bit kent operaties die niet zonder meer te vertalen zijn naar 32-bit. In theorie zou je dus wel een emulator moeten kunnen maken.

Wat ik me dan wel afvraag. 32-bit processoren heb ik al heel lang niet meer gezien. Dus de vraag is dan of je zeker weet dat de processor ook echt 32 bit is? Of leidt je dit af uit het huidig geïnstalleerde besturingssysteem?

Je schrijft nergens wat die server dan moet gaan kunnen. Zou handig zijn daar iets meer over te weten. Wellicht zijn er andere/betere oplossingen.

mis ook de specs van de gebruikte laptop.

Sorry, Grote Pier, ik had niet door dat het een private chat was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan