750 gb te veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Ben bezig met een nieuwe pc. Nu hebben ze deze week in de aanbieding een C schijf van maar liefst 750 gb ipv 500 gb.

Ik ben daar zelf een beetje huiverig voor. Een crash en alles is weg. Mijn vraag is of 750 gb niet te belastend is op een zo'n schijf?

als je deze in verschillende partities maakt dan is er niks aan de hand.
besturing systeem op een 100 Gb en de rest voor dat...perfect.
meestal gaat het fout in het gedeelte van je besturing......en dan kun je als het fout gaat toch altijd een slave van de schijf maken zodat je nog wel bij de data kunt komen.

Mijn servers hebben meer opslag en dat is dan wel in een bedrijf netwerk.

Hmm een slave never heard before but okay.........ja ik kan de schijf opdelen in C en D maar het blijft een schijf. Mijn vraag was vooral dat de ruimte groter gemaakt wordt op dezelfde schijf. Of dat meer invloed heeft. (nadelige invloed) of maakt dat niet uit met een 500gb

Mijn vraag is of 750 gb niet te belastend is op een zo'n schijf?

Je voeding kan hem vast wel aan, en voor de rest snap ik niet wat voor overlast het moetgeven....
om bestanden veiliger te houden ( voor crashes ) kun je overwegen, 2× 230 GB te nemen, (of iets anders)

als 1 schijf crashed, dan heb je alle files van de andere schijf nog.

Je bedoelt 2 schijven en geen partitie?

Ik koop mijn pc bij Dell, dus die twee schijven zit daar helaas niet in het pakket.

Het maakt helemaal niets uit.
Een 500GB harde schijf bestaat meestal uit 2 platters van 250GB.
Een 750GB harde schijf bestaat meestal uit 3 platters van 250GB.

Een 750GB harde schijf verbruikt alleen een heel klein beetje meer stroom en wordt een heel klein beetje warmer en maakt een beetje meer lawaai.

Verder: Als je voor weinig meer GB's krijgt is dat altijd prima :thumb:

wat zijn platters ?

platters zijn de schijven.
Maar meestal 3 platters is niet juist, merdere platters bestaat nog niet zo lang is ook veel duurder.
Kost een 1 tb schijf zo,n 150 euro betaal je voor net zo'n 1 tb met 3 platters rond de 350 euro.

Link

Platters zijn borden schalen.......maar ik denk in pc termen lagen.

Bij een DVD heb je ook twee lagen geloof ik. Halvewege de film stopt ie toch altijd. Dan gaat ie verder met de andere laag, maar ik weet niet of dat ook hiermee te maken heeft.

Ik zat meer te denken aan een ouderwetse cassettebandje. 60 minuten was goed. 120 was minder omdat de band dunner en langer was.

Ik zat ook meer te denken aan een harde schijf is zo ver ik weet een soort cd. Daar zit alle informatie op. 500 gb op een cd. Moet dan 750 gb ook op zo'n cd passen. Minder bitrate...........aan zoiets zat ik te denken.

Maar platterssssssss?

Dell levert bijvoorbeeld deze aan:

750 GB (7.200 rpm) Seriële ATA/100 harde schijf met 16 MB DataBurst™-cache

Wat zegt dit over de platters?

ps mooie link!

maar als een HDD met 2 platters van elk e 250 Gb (dus totaal 500 GB)
crashed, dan is tog alles in die 500 GB weg?

dat ligt er aan.....hoe is de hd gecrasht ?
Ik heb er hier ook 1 liggen die niet meer wil opstarten...maar de data op d is nog wel te benaderen vanuit een andere pc.

Toch maar eens mijn vraag herhalen..........Mijn vraag is meer of het wat uitmaakt hoeveel data erop gezet kan worden afgezien van platters en wat al niet meer. Ik bedoel heb je meer kans op een crash, wanneer de schijf meer kan opnemen? Of maakt dat niet uit. Dus is de schijf qua groeven laat ik maar zeggen kleiner en een schijf met bijvoorbeeld 500 gb groter?

dat maakt niks uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan