802.11 a, b of G?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lydia59

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2007
Hallo, ik moet voor mijn zoon voor school een ppc aanschaffen.
De school eist o.a.: draadloos netwerk (pro wireless 3945) wireless 802.11 a en g, evt. toevoeging van 802.11 b.
Nu heb ik een ppc op het oog met 1397 minikaart 802.11 b/g.
Betekent dit nu dat de ppc op school niet op het netwerk kan?
Ik weet dat a en b niet samengaan, maar de ppc heeft wel g.
Is dat voldoende of moet de ppc persé a en g hebben?
Graag z.s.m. een reactie.
Alvast bedankt.

Als de school zegt a en g zou ik voor die gaan of voor eentje die ze alle 3 heeft, je kan miss ook eventueel n overwegen, die kan geloof ik (niet helemaal zeker van) allemaal ontvangen maar is ook een stuk duurder.

De "a" standaard wordt in regelmatig gebruikt in publieke omgevingen omdat deze op een hogere frequentie zit, n.l 5 GHz i.p.v. 2,4 GHz [ maar niet sneller is dan g] waardoor er minder interferentie is dan op een "g" [huis-tuin en keuken standaard] netwerk.
De vraag is of de school dezelfde info beschikbaar heeft op zowel het a als het g netwerk [dat lijkt me wel]...
Maar je kunt zo'n Intel pro wireless 3945 kaartje los kopen voor tussen de € 17 en € 23 en zelf gemakkelijk omwisselen met de bestaande kaart door een "luikje" in het notebook open te schroeven.....

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie.
De reden dat ik twijfel is het volgende.
Het ROC biedt samen met Dell de volgende aan:
Dell Latitude D830, proc. T8100 2,1 Ghz, 4GB mem, 160 GB schijf, video nVidia AQuadro NVS 140M (256MB)
Onze keus viel op:
Dell Studio 15, proc. T8300 2,4 Ghz, 4GB mem, 320 GB schijf, video Ati radeon 256MB

De Studio lijkt ons beter, maar is ook zo'n slordige 250 euro duurder.
Ik als ouder vindt de Latitude goed genoeg, maar mijn zoon heeft liever de Studio.
Het lijkt mij dat er niet veel verschil in beide ppc's zit, dus geeft voor mij dat gedoe met de Wireless de doorslag, om straks problemen op school met connection te voorkomen,
plus de prijs is aantrekkelijker.

Overigens "n" staat niet in de keuzelijst bij het samenstellen van de ppc.

Maar begrijp ik het nu goed?
Als de school a en g heeft, en ik heb b en g.
Is het dan voldoende dat ik g matcht of moet ik een ppc met a én g en evt. b hebben?
Ik begrijp uit het verhaal van de school niet of ze bedoelen a of g, of dat ze bedoelen a én g. Moet je dus combinaties van die letters hebben of is 1 ervan genoeg?

Lydia.... geen idee wat de school wil....

Even de theorie: b/g zitten op 2,4 GHz maar daar zitten ook DECT telefoons en tal van andere draadloze apparaten... zelfs magnetrons. gevolg: veel kans op interferentie [storing, wegdrukken van het signaal waardoor de ontvangst beperkt wordt, etc.].
"a" zit op 5 GHz... "hopeloos alleen".. dus minder kans op storing... MAAR de 5GHz heeft ook nadelen:
"Omdat de 2.4 GHz band het meest gebruikt wordt, heeft de 5 GHz band het voordeel van minder interferentie. Maar deze hoge frequentie heeft ook zijn nadelen. 802.11a kan bijna enkel gebruikt worden als de antennes elkaar rechtstreeks kunnen zien (line of sight), er zijn soms dus meerdere access points nodig. 802.11a reikt niet zo ver als 802.11b bij het gebruik van een zelfde vermogen, omdat de hogere frequentie bij hetzelfde vermogen sneller geabsorbeerd wordt door obstakels."

Stel dat de school deze "beperking" persé wil? Dat zij bijvoorbeeld slecht één ruimte willen hebben waarin bepaalde dingen met het netwerk gedaan kunnen? Dan gebruik je daar de "a" standaard en je hebt de zekerheid dat een leerling, zodra hij die ruimte verlaat, geen verbinding meer heeft met het "netwerk".... Laat een "supervisor" paraderen in die ruimte en je bent er zeker van dat iedere leerling zich bezig houdt met "nuttige zaken" en niet de bandbreedte van de school gebruikt voor het kijken naar bijv. "mooie juffen".... GEEN IDEE?

Bedankt voor je reactie.
Ik zal er nog eens over nadenken en het erover hebben met mijn zoon, maar als het aan mij ligt wordt het de Latitude om deze problemen i.i.g. te voorkomen.
Verder zit er volgens mij niet zo veel verschil in de 2 ppc's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan