8800gt fan slaat niet aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GW2

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
558
deed het maar werd te warm, eruit gehad, draden los, andere draden er op (vraag niet waarom) deed gewoon (op batterij), toen verder los lading stof van koelblok af, boel weer terug, maar fan slaat niet meer aan. op 9 volt batterij loopt die, en contactpunten op moederbord geven ook stroom (allebei rond de 7 volt). Draden andersom was geen oplossing. Iemand idee?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Op deze foto :

http://www.benl.ebay.be/itm/75mm-NV...288446?hash=item2804a007be:g:XIcAAOSwgQ9VuxaX

Kun je duidelijk zien in welke volgorde de draadjes moeten zitten in de connector ...

Hier :

http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_(CPU)_4_Pin_Fan

En ook hier :

http://www.pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

Wat deze doen ... + , - , feedback en p.w.m.

"Draden andersom was geen oplossing." ... er is uiteraard slechts 1 korrekte combinatie ... gokken kan de ventilator of de sturing op de videokaart om zeep helpen ...

Indien je niet echt weet waar je mee bezig bent , lijkt het mij veiliger om lokaal even hulp aan iemand te vragen ...

Opletten om geen kortsluiting te maken

Peter
 
Laatst bewerkt:
werkt de videokaart wel, of werkt zowel de videokaart als de ventilator niet?

Verder wordt een vraag als "Ben ik al aan de beurt?" niet gewaardeerd. Aangezien dit een gratis forum is, en wij hier ook op geen enkele manier voor betaald krijgen. Als je snel een antwoord wilt hebben, dan neem je maar contact op met een betaalde helpdesk.
 
Hallo

Op deze foto :

http://www.benl.ebay.be/itm/75mm-NV...288446?hash=item2804a007be:g:XIcAAOSwgQ9VuxaX Tja, heb idd eerst gegokt, later deed hij het gewoon, maar werd toch te heet. daarna het blok "ontstoft". Nagegaan waar de plus en min zaten (al doende .. etc, nou?) maar geen geluk nu. maar dus ondanks dat met opstarten hij zelfde stroom ongeveer geeft als batterij (waar die wel op loopt), kan er toch iets ontregeld zijn?

Kun je duidelijk zien in welke volgorde de draadjes moeten zitten in de connector ...

Hier :

http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_(CPU)_4_Pin_Fan

En ook hier :

http://www.pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

Wat deze doen ... + , - , feedback en p.w.m.

"Draden andersom was geen oplossing." ... er is uiteraard slechts 1 korrekte combinatie ... gokken kan de ventilator of de sturing op de videokaart om zeep helpen ...

Indien je niet echt weet waar je mee bezig bent , lijkt het mij veiliger om lokaal even hulp aan iemand te vragen ...

Opletten om geen kortsluiting te maken

Peter
Idd eerst gegokt, maar deed het toen nog wel gewoon. Na te heet worden, weer opnieuw, toen met plus op plus etc na proberen eerst met batterij voor zekerheid (was zelf ook al opgekomen, hoes't mogelijk), maar nadat die het niet deed dus ook andersom weer geprobeerd. Maar het kan zijn dat die ontregeld is, zelfs als multimeter ongeveer zelfde aangeeft als batterij (waar die wel op loopt, ook nu nog, nu half leeg zowat)?


ps Zo ja, dan ben ik dus met event. nieuw ventilator gedeelte niet klaar! .......................


Hgrrhhgg jammer, hhmrrrsja.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Mocht je de ventilatoraansturing om zeep hebben geholpen , en deze kaart werkt verder nog wel korrekt ... zou je een gewone ventilator kunnen aansluiten om deze te koelen ...

Een t° gestuurde ventilatorsturing (gekocht/zelfgemaakt) en deze noodoplossing kan dan nog jaren korrekt zijn dienst doen ...

Hopelijk heb jij ... of iemand die dit ooit mocht lezen ... iets aan deze info .

Peter
 
In links staan 3 of 4, mijne heeft maar 2(?), wel een 4 pin aansluiting (misschien die ventilator kopen). beide goed (haast zeker) aangesloten, start pc voor fractie op, dan slaat die af. in linkjes staat verhaal dat met 4 draden alleen fan controle is,
snap dan niet , heb twee draden, maar ventilator toch soms éne keer harder, dan de andere horen gaan (Ondertussen iets wijzer, met twee draden kan die het doen met volt controle, klinkt me logisch).

begin te twijfelen of beide draden wel in aansluitingen moeten die ik gedaan heb, zit wel alleen in die twee een koper binnenwerkje (beide aan, uiterste kant vlak naast elkaar). En heeft het daarop wel gedaan (al twijfel ik). Dus nieuwe vraag, als je twee draden hebt, waar moeten ze dan op?

ps en kan het zijn met opnieuw solderen draden ventilator, dat in geval er maar twee opzitten, misschien nodig was geweest één draad met meer te verbinden? herinner me wel extra soldeer puntjes (op ventilator zelf dus), maar na goeie te pakken waarop die draaide(met 9v bat.), dus niet meer naar omgezien.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik vermoed dat je met dit ... "In links staan 3 of 4, mijne heeft maar 2?"

Bedoelt dat uw videokaart ventilator slechts 2 voedingsdraden bezit ...???

Een -> duidelijke <- foto zou toch een en ander iets duidelijker maken ... i.p.v. dat ik een antwoord geef , en dan ettelijke dagen later een summier , niets zeggend antwoord terug te krijgen ...

Reeds eerder vermeld :

"Indien je niet echt weet waar je mee bezig bent , lijkt het mij veiliger om lokaal even hulp aan iemand te vragen ..."

Peter
 
Ja, 2 draden. Me vaker ondanks afraden dingen gelukt, soms ook niet, wil mijne nog even weten van hoe draden op ventilator zelf moeten, ga dan opgeven als niks word. probeer dan gt ventilator uit linkje misschien (of als er twee opzaten, dan 4 misschien erop niet slim, naja moet nog maar even zien). hier paar foto's.Afb0489.jpgAfb0490.jpgAfb0491.jpg

Neem even de middelste foto, er zitten 4 (na wat extra plastic weg krabben) aansluitingen op, boven heel klein stukje koper te zien, daarna groter stukje (deze beiden werkte batterij op), daaronder twee stukjes waar nog wat tin op zit (daar had ik geen draden op).
Draad per ongeluk losgerukt, dus kan zomaar dat het anders aangesloten zat (herinner-
ingetje).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Mocht je de ventilatoraansturing om zeep hebben geholpen , en deze kaart werkt verder nog wel korrekt ... zou je een gewone ventilator kunnen aansluiten om deze te koelen ...

Een t° gestuurde ventilatorsturing (gekocht/zelfgemaakt) en deze noodoplossing kan dan nog jaren korrekt zijn dienst doen ...

Hopelijk heb jij ... of iemand die dit ooit mocht lezen ... iets aan deze info .

Peter
Zie nergens vrije vent. aansluiting helaas op m.bord, zag iemand op you tube usb fan , maken, dus er uitkomen zal ik (we) vast. Maar misschien gaat 't zo gewoon nog goed komen. Op zijn slechtst lijkt me, de fan van de kaart zelf ergens anders op aangesloten. wordt het wel wat moe, nja.

Weet niet, heatsink zit helemaal achter een andere kaart (geluidskaart) dus ventilator vanaf andere plek dan waar die hoort, weet niet of dat gaat lukken, tenzij pci slot leeg te laten is. Nader inzien, geluidskaart gekocht, voor ik doorhad dat ook op onboard card equalizer losgelaten kon. hmm tja uhmmm uhhh, dus die dan geoon d'r uut.


ps net draad op drie polen aangesloten, bovenste op één, moet nog drogen, misschien wordt 't 'm, had gevoel dat die stuk krachtiger draaide, misschien wishfull thinking.

ps. weer niet, pc slaat niet meteen af maar draaien ho maar, multimeter geeft gewoon nog 7 volt. snap niet, kap eerst maar even.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste GW2,

Ik heb een aantal berichten samenvoegd. Indien er nog niemand gereageerd heeft kun je de optie "bericht aanpassen" gebruiken om aanvullende informatie toe te voegen.

Succes met je vraag
 
Beste GW2,

Ik heb een aantal berichten samenvoegd. Indien er nog niemand gereageerd heeft kun je de optie "bericht aanpassen" gebruiken om aanvullende informatie toe te voegen.

Succes met je vraag,

Nee, dank je.
 
Toch nog, whoo hee!

Loopt toch raar soms, vond oude kapotte muis, die gemaakt, toch niet tevreden (al was die stuk beter dan wat ik heb). Nog één keer open, even later ding onherstelbaar gesloopt. alleen, zat zelfde aansluiting in als grafische kaart, 4 draden. lang nog geprobeerd met twee ervan, toch derde even aangesloten, wat denk'st? .................. . iid Fahahntastisch.........................nee, maar oké serieus, nuh dut ie't.


Schluss, doeg.

Te vroeg gejuicht, deed het, na helemaal in elkaar zetten toch niet, na wat omhalen en gedoe erachter dat blauwe draad op beide overgebleven aansluitingen (misschien één van de twee ook, maar niet beslist de vierde witte ergens op) dat dat, al misschien maar kort, werkte (voor wie het nut is misschien nog). Mijne weer goed gemaakt, zonder omhulsel eerst in pc getest, na vastschroeven op kaart met batterij getest, werkte ook (dus geen losgekomen soldeersels etc), heel los frame er weer op, in de pc, maar nu, niks nada. Open geschroefd, ventilator nu helemaal niks meer, dus moet nieuwe worden. Maar dat die eerst wel deed en tweede maal met exact zelfde eigenlijk, niet. ???????


ps Excuses voor de misschien wat langdradigheid.

ps Vond op net bijna zelfde fan, met groen helemaal rechts dan blauw dan geel (ik had oranje, zelfde neem ik maar aan), en zwarte (die ik niet had) als laatst.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan