8800GT kapot, upgrade nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shalix

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2007
Hallo allen,

Mijn videokaart (8800GT) is eergisteren hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan (ik wacht nog op de officiele uitslag) en nu heb ik een nieuwe videokaart nodig. Hieronder zijn mijn specs:

moederbord: ASUS P5K-E Wifi
cpu: Q6600 @ 2,4 Ghz
geheugen: 4GB

Nu weet ik dat de nieuwste videokaart geen zin heeft, maar een redelijke upgrade zou wel te doen moeten zijn lijkt me.

Deze videokaarten zijn me al aangeraden: 4850 en hd5770

Nu heb ik persoonlijk geen verstand van al die specs die daarbij geleverd zijn dus plaats ik hier maar de vraag welke van die twee beter is en of er eventueel nog een andere videokaart is die nog beter is voor mijn specs.

Shalix

Misschien als je nog beter wilt: De 6790 of de 6850.

Hallo allen,

moederbord: ASUS P5K-E Wifi
cpu: Q6600 @ 2,4 Ghz
geheugen: 4GB

Nu weet ik dat de nieuwste videokaart geen zin heeft, maar een redelijke upgrade zou wel te doen moeten zijn lijkt me.

.................videokaart is die nog beter is voor mijn specs.

Wie heeft jou wijsgemaakt dat de nieuwste videokaart geen zin zou hebben op dit plankje uit 2007 en processor uit 4e kw 07 / 1e kwartaal 08?

Als jij héél erg nieuwe games zou willen draaien, dan is dat processortechnisch geen probleem, wél videokaarttechnisch, m.a.w. afhankelijk van wát je precies met de machine gaat doen, is het zinnig om een heel moderne videokaart aan te schaffen of eentje die al even op de markt is.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een HD5770 inderdaad al genoeg is voor dit systeem. Natuurlijk kan je er een betere kaart in prikken, maar dat moet je ook maar kunnen betalen.

Ik had eerst een topic gemaakt in het "Moederbord" gedeelte van deze forum (omdat ik eerst dacht dat het mijn moederbord was die misschien stuk ipv mijn videokaart) en daarin werd gesuggereerd dat het niet veel zin had om een dure (of iig een betere) videokaart te kopen met mijn "oude specs".

Om toch wat betrouwbaardere informatie te verzamelen poste ik deze thread maar voor de zekerheid in de videokaarten sectie van dit forum. Ik kan dus blijkbaar wel degelijk de wat duurdere videokaarten uitzoeken mocht ik het geld er voor over hebben?

Dan zal ik even moeten kijken hoeveel geld ik er aan kwijt wil.

Edit: Het voornaamste wat ik nog wil doen met dit systeempje is dat ik de meest recente games nog goed kan spelen. Mijn 8800GT kon de meeste games gewoon leuk draaien (soms zelfs op max) op 1920x1200, AA was echter wel iets te veel gevraagd en dat moest ik dus ook telkens uit zetten. Het zou fijn zijn als de nieuwe videokaart weer een stapje hoger aan kan. Er komen namelijk een aantal leuke games uit die ik graag op max (zonder AA, vind ik niet zo belangrijk) wil spelen, waaronder The Witcher 2, Skyrim, Battlefield 3, Diablo 3 etc.

Laatst bewerkt:
Prik de kaart naar keuze (mogelijkheden van je budget) op het moederbord en be happy en laat je vooral niet demotiveren door 'zwartkijkers'. Er is helemaal niets mis met de processor en moederbord. Als jij daar een videokaart op wilt gaan prikken van 400 euro dan is daar systeemtechnisch / systeemwaardig, niets op tegen.
Enige dat je in de gaten moet houden zijn de processorspecificaties van een game. Zolang jouw processor niet bij de minimum eisen vermeld staat maar daar gewoon nog boven blijft (en waarom zou 'ie dat niet) dan kan je alles draaien.

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb nu officieel te horen gekregen dat mijn videokaart inderdaad stuk is, dus ik ga nu even berekenen wat mijn budget is en dan kom ik terug voor suggesties. In ider geval heel erg bedankt, ik kreeg vaak te horen dat het geen zin heeft om een nieuwe videokaart te stoppen in een verouderd systeem. Ben blij dat dat niet waar is.

Ik heb even gekeken naar hoeveel ik kan uitgeven voor een nieuwe videokaart en ik kwam op €250,- max. Ik ben eventueel bereid om er nog maximaal €50,- bovenop te gooien, maar dan moet de prijs/kwaliteit verhouding het waard zijn. Ik zoek een kaart die de nieuwste spellen soepel kan laten lopen op max (zonder AA iig), liefst een kaartje die goed is als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding. Nu vraag ik jullie om hulp omdat ik vrij weinig verstand heb van videokaarten en er nogal wat staan op tweakers.net.

Mijn voeding is op dit moment 600 watt, mocht dit een probleem zijn dan hoor ik het graag en eventueel een vervangende voeding :)

Alvast bedankt.

Van welk merk is de voeding?

Met deze kaart zit je goed hoor! https://www.afuture.nl/products/150023/HD-687A-ZNFC__.html
Het is een krachtige kaart voor zijn prijs en hier kom je nog zeker mee uit de voeten de komende tijd.
Je kan natuurlijk een nog krachtigere kaart erin zetten zoals een 6950, maar dat is natuurlijk ook duurder. Echter wel onder je budget;)

De voeding is de ZM600-HP van Zalman.

Edit: Zou die kaart Skyrim, The Witcher 2 en Battlefield 3 op max aan kunnen denk je? Of in ieder geval als AA uit staat? 1920x1200 resolutie.

Laatst bewerkt:
Ok, Zalman is een A-merk dus je hoeft je voeding niet te vervangen.
Ja, dat kan die wel aan, maar als je er echt zeker van wil zijn dat je de komende jaren goed zit moet je voor de 6970 gaan.
https://www.afuture.nl/products/238558/VX6970_2GBD5-M2DH__.html Als je voor die gaat zou ik toch ook naar een 700W voeding kijken. Dan ga je wel over je budget heen.
Een 6950 is ook goed genoeg en daar kan je de komende jaren ook nog zeker mee.

Zou je zeggen dat de 6970 het extra geld (inclusief voeding) waard is? Zo ja, wat is een goede voeding dat er bij kan? Ik zie er weer een flink aantal als ik zoek naar 700W. Liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel één die lang mee gaat.

....
gast0225 hier schiet je tog gedeeldtelijk miss
de Q6600 bottlenecked de HD6970 zonder een Overklock
en ja ik spreek uit ervaring ik heb de q6600 op 3.4GHz gehad waardoor ik geen bottleneck kreeg met mijn HD5850
(3.0GHz was overigens al genoeg om bottleneck te verkomen)

maar je zult de cpu wel moeten oc'en wil je geen bottleneck krijgen

en als je het geld hebt voor een HD6970 dan raad ik je tog liever aan om gewoon een cpu upgrade uit te voeren
dan ben je zeker dat je geen bottleneck gaat krijgen

een q6600 op stock combineren met een high end HD6970 is een beetje onzinnig imho

Had ik het toch goed. Ik dacht al. Een kaart van 400 bij een Q6600. Maar ik dacht, gast0225 heeft meer ervaring dan ik, dus zal hij wel gelijk hebben. Maar had ik het toch goed.

Nu mijn advies die ik eigenlijk wilde geven:
Het lijkt me dan het beste dat je voor een 6850 gaat. Als je voor een zwaardere kaart gaat (6970/6950) dan raad ik je aan om ook je CPU up te graden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hm, ok. Stel dat ik voor de 6850 ga, waar moet ik dan op letten (bij bijvoorbeeld tweakers.net)? Er zit nogal wat verschil in GPU speeds 775Mhz-860Mhz bij de verschillende merken en types. De MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC lijkt het beste van wat ik daar kan zien, maar ik weet niet waar ik precies op moet letten.

Edit: De 6850 is geen bottleneck mag ik hopen?

Laatst bewerkt:
q6600 zal het prima bijhouden met die HD6850

merk maakt niet veel uit het verschil zit em eerder in de koeling en overklock mogenlijkheden

Ok, maar wat is dat Mhz gebeuren dan? En welk merk is eventueel aan te raden?

Edit: En is er misschien ook nog een kaart die beter is en die mijn cpu aan kan?

Laatst bewerkt:
Ik had hier nog een test gezien tussen de 6850 en 6950 en die test waren uitgevoerd op een duo core. Als die de 6950 kan runnen, zou mijn q6600 die dan ook niet kunnen runnen aangezien mijne een quad core is?

ook hij heeft de cpu moeten overklocken naar 3.6GHz die draait normaal op 3.0GHz
de E8400 is met benchmarks even sterk als de Q6600 dus al met al het zelfde verhaal

je zult een oc uit moeten voeren wil je goed gebruik maken van HD6950 of hoger

de HD6870 is net goed Q6600 zou hem wel kunnen ondersteunen hoewel een OC naar 3.0GHz wel een aanrader is (kan met de stock koeler van intel)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan