8MDI en 8MDI-X

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0706

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2010
Hallo allemaal,

Ik heb besloten dit kastje maar weer eens aan te gaan sluiten:

Bekijk bijlage 202741

Zoals je ziet, kan ik nu 7 andere kabels erop aansluiten en nog eentje op poort 8. Alleen is deze voor "8MDI OR 8MDI-X". Ben er zelf wel achtergekomen dat ze het beide doen, maar wat is nou het verschil tussen 8MDI en 8MDI-X? Heb zelf even gegoogled, maar snapte er niet echt heel veel van in het Engels.

Alvast bedankt!

MDI en MDI-X Gaat over welke apparaten je er op aansluit met welk soort kabel. Zo zou je een pc op een switch kunnen aansluiten via een straight trough kabel op MDI-X poort op de switch/hub, maar als je twee van die switches/hubs op elkaar wilt aansluiten moet je bij een van de twee MDI en de ander MDI-X kiezen.

Het idee is dat je op de kabel een of twee paren voor het verzenden en een of twee paren voor het ontvangen gebruikt, op apparaat a moet paar 1 op de verzend pinnen worden aangesloten, op apparaat B moet dit dan op de ontvangstpinnen worden aangesloten.

De reden dat ze bij jou alle 2 werken is hoogstwaarschijnlijk omdat het apparaat waarop je dat aansluit auto mdi mdix sensing ondersteund, dit is haast altijd zo tegenwoordig. vroeger was dat heel anders. De netwerkkaart kan dus zelf bepalen van welk type deze moet zijn om met de andere kant te kunnen communiceren.

Zo was het vroeger zo dat als je twee verschillende computers op elkaar wilde aansluiten zonder tussenkomst van een switch dat je dan een crossed cable nodig had. hiermee worden de paren gekruist dat op de draden op apparaat a met mdi op de apparaat b met mdi worden gekruist zodat de apparaten met elkaar konden communiceren.

Oke, snap het een beetje. Maar laat ik het zo zeggen:

Ik heb een kabel van mijn internet router (Die normaal gelijk naar de PC gaat), maar die wil ik nu in dit kastje doen en vervolgens 2 computers eraan koppelen. Moet ik die kabel van de router in 8MDI of 8MDI-X doen?

Het is een moderne router die door een provider wordt geleverd met daarin een switch en ap? Dan maakt het niets uit. Is het een oude router, zonder een switch erin, dan in een van de mdi-x poorten. Is het een oude router met een switch zonder mdi/mdi-x sensing, dan in aansluiting 8 mdi. Snap dat 8 MDI en 8MDI-X allebei aansluiting 8 voorstellen, maar dat de verzend en ontvangst contactjes op de mdi poort zijn omgewisseld.

Switch en ap? Wat bedoel je daarmee? En hoe weet ik dat hij een MDI/MDI-X sensing heeft?

Ik heb alleen dit kastje en verder weet ik er eigenlijk ook niks van. :P Heb het gekregen dus vandaar.

Dat kastje dat je hebt is een hub. een hub is een dom apparaat dat pakketjes doorstuurt.
Die pakketjes komen bijv op poort 1 binnen, en worden dan op 2,3,4,5,6,7 en 8 doorgestuurd. Verder doet het helemaal niets.

Een switch doet ongeveer hetzelfde. Alleen doet een switch dat iets slimmer. Een switch ziet aan het pakketje naar welk apparaat dit moet, en waarop deze in aangesloten. Het voordeel hiervoor is:
  • Je bezet de andere aansluitingen niet door het pakketje erover te sturen.
  • een apparaat dat op de hub is aangesloten kan niet pakketjes opvangen dat door een ander apparaat op dezelfde swich is verstuurd naar een ander apparaat op de zelfde switch.

AP is de afkorting voor AccessPoint, dit is een toegangspunt voor wifi. Dit stelt apparaten in staat om draadloos met een netwerk te verbinden.

Om er achter te komen of die andere router van je auto mdi-mdi-x sensing heeft sluit je een kabel aan op die router, en dan sluit je die kabel op 8 mdi aan. Als dit werkt sluit je em op een mdi-x aansluiting aan. Als dat ook werkt dan heeft die router dus mdi/mdi-x sensing. Ga er maar vanuit dat alle apparaten dat tegenwoordig wel hebben.

Ik snap hem nu helemaal!

Hartelijk bedankt voor de uitleg. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan