9 images

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo, voor een kunstenaar moet ik een site maken. hij heeft een hoop schilderijen die in zekere zin bij elkaar horen. mensen moeten echter zelf kunnen kiezen welke negen ze willen, en ook in welke volgorde.

nu zoek ik een javacript voor het volgende: ik maak links in het menu negen thumbnails van schilderijen. op de pagina plaats ik een tabel met 9 cellen, 3 rijen, 3 kolommen. (of ik maak 9 layers en positioneer ze zodat ze een vierkant vormen). een bezoeker klikt op thumbnail1 en het gerelateerde image moet verschijnen in cel5. image2 (een vergroting van thumbnail2) wil hij laten verschijnen in cel9 etc.

maar het bevalt hem niet en nu wil hij kijken hoe het eruitziet als image1 in cel3 verschijnt, image2 in cel8 etc etc. De bezoeker moet dus zelf z'n kunstwerk van negen schilderijen kunnen samenstellen door de images in een willekeurige cel laten verschijnen.

is zoiets te verwezenlijken met javascript? bij voorbaat dank en groeten jeel2008

Ik neem aan dat je de te veranderen cel nu automatisch opvolgend hebt gemaakt.

Waarom zorg je er niet voor dat de bezoeker ook de mogelijkheid heeft om een cel te kiezen door erop te klikken. En als er dan een schilderij gekozen is ga je naar de eerstvolgende vrije cel.

Hiermee heb je dan ook gelijk ervoor gezorgd dat een bezoeker een cel kan veranderen als hij er toch niet tevreden over is :).

Verder is het dan aan te raden om de "actieve cel" aan te geven met bv een blauwe rand.

hallo the M.
ik heb eigenlijk nog niks gedaan. ik wilde iedere cel een ID.
onder iedere thumbnail (die zelf niet aanklikbaar is) zou ik een minitabel maken van 3 rows bij 3 columns. als je bv op vakje 5 klikt in de minitabel verschijnt het image van het thumnail boven die minitabel in de cel op je pagina.

Ik denk dat het makkelijker is om met een plaatje van 3x3 vakjes te werken, waarvan je een link maakt met usemap en area.

Ik zal even een voorbeeldje maken...

hallo JHx, dat zou heel mooi zijn.
misschien was het verhaal wat verwarrend.
ik heb er een plaatje bijgevoegd als attachment om de zaak wat duidelijker te maken.
groeten jeel2002

Bijlagen

• tabel.jpg
    tabel.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 20
Kijk hier eens naar...

[edit]
Ik was er al aan begonnen voor ik jou voorbeeldje gezien had... bij mij staan ze horizontaal bovenaan![/edit]

Laatst bewerkt:
negen images

hallo JHx,
allereerst heel hartelijk dank, dit is briljant en inderdaad wat ik bedoel.

ik heb zojuist de paginabron gekopieerd en geplakt in een leeg dreamweaverbestand.
volstaat dat?

hoe dan ook, ik ga het vandaag of morgen even proberen te laten werken met mijn eigen images.
ik neem aan dat dat het enige nog is dat ik doen moet?

groeten jeel2008

Ik heb geen ervaring met dreamweaver, dus daar kan ik echt niks over zeggen.

Maar als je de broncode bewerkt in een teksteditor, dan hoef je waarschijnlijk alleen maar regel 5 en regels 18-26 aan te passen.
Het hangt er een beetje vanaf in hoeverre je vrij bent om de namen van de gebruikte afbeeldingen aan te passen.

Laat maar weten of het lukt of niet... dan kijken we wel weer verder ;)

Hallo JHx,
ik heb zelf de images gemaakt en het is deels gelukt.
als ik jouw bestand open krijg je het kunst2 in beeld. dat werkt prima. (zie attachments).

maar dan moet ik het nog voor mezelf bewerkbaar maken, dus plak ik de code in een leeg html-document. na aanmaken van 9 images (die precies zo heten als bij jou) krijg ik kunst3a in beeld. boven zie je de code, en je ziet dat slechts de cel 1,2 en 4 gehoor geven en zichtbaar zijn. daar verschijnen ook de hotspots. ik heb met opzet cel negen, geheel rechts, uitgerekt, maar hotspots dan 1,2, en 4 verschijnen niet in beeld zoals je ziet.(en ik heb er met mijn handen niet aangezeten, echt niet:) )

dat blijkt ook uit kunst4 (zie wederom attachments): vlakken 1, 2 en 4a laten zich vullen de andere 6 niet. dat is vreemd want als ik jouw versie na 'klik hier' in mijn browservenster zie werkt het prima! (zie wederom kunst 2).
je ziet ook de tabelletjes niet terug, in 4a. in heb desondanks geklikt in de tabel bij negen, en er wordt wel gereageerd door 1,2 en 4. (niet door de rest, want die zijn er dus op een of andere manier niet).

het probleem ligt desondanks ergens bij mij denk ik, want jouw rechtstreekse versie werkt prima.

ik ga er nog wat op studeren. mocht jij misschien als weten waar het aan ligt, dan ben ik je wederom zeer erkentelijk.:)

groeten jeel2008

Bijlagen

• kunst2.jpg
    kunst2.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 28
  • kunst3a.jpg
    kunst3a.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 21
  • kunst4a.jpg
    kunst4a.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 41
Je moet ook nog het bestandje raster.gif (zie regels 29-37) in je map zetten. Dat is het plaatje met de 9 vakjes waar je op klikt om de positie te kiezen. Als je naar het voorbeeldje op mijn website gaat kan je dat gewoon downloaden door er rechts op te klikken en dan 'Afbeelding opslaan als...'

sorry sorry sorry,
ik zie dat ik slechts image1 tm 3 maar had aangemaakt.
ik laat je weten hoe het verloopt!

:confused:

negen images

ik klik rechts, maar er verschijnt dan, itt de plaatjes erboven, 'koppeling opslaan als' .
kan ik daar ook wat mee?

gelukt

hallo JHx, volgens mij is het zo goed als rond.
ik heb zelf een bestandje gemaakt, raster.gif en zo te zien gaan het werken.
mocht dat niet zo zijn, dan laat ik het weten.
vooralsnog hartelijk dank voor de medewerking.
hotel in slowakije zag er goed uit trouwen, heb ik even bekeken.
groeten jeel2008

is je website

http://www.vlaamsemolshoop.be/

?

de links linksboven werken nog niet?
ik zie niet waar ik naar de voorbeelden van de rasters kan gaan

Sorry, dat was inderdaad niet echt duidelijk van mij
Ik bedoelde het voorbeeld op mijn website dat ik al had doorgestuurd (dit dus)
Maar als je er al zelf eentje gemaakt hebt, is dat nog beter natuurlijk ;)

PS: mijn website is al meer dan 5 jaar oud en is nog altijd niet helemaal klaar; bovendien werkt hij alleen in IE :o:o:o shame on me!
Ik moet er dringend eens helemaal opnieuw aan beginnen ...

hallo
een tijdje geleden had ik een probleempje met javascript, zie onder, over die negen images.
daar is een oplossing (zie ook onder) voor gevonden en dat werkt perfect.

alleen krijg ik de plaatjes in de tabel NET ZO GROOT te zien als de kleine images. ze worden min of meer doorgebeamd naar de tabel, 1 op 1. maar ik zou in de tabel een grotere afspiegeling willen hebben.
is dat mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan