98 (2e editie) over 95 installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky99

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2001
Bij het installeren van Win 98 (2e editie) over Win 95 krijg ik de volgende foutmelding:

"er is een besturingssysteem op de computer geinstalleerd dat niet door deze versie van setup kan worden vernieuwd. neem contact op met de leverancier van win 98 voor de win 98 upgrade.

Bericht SU0168"

De win 95 en win 98 zijn niet de zelfde versies. T zijn verschillende kopien.
Is het toch mogelijk om 98 aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!

Beetje onoverzichtelijk voor een leek...
1. Start vanuit DOS de setup vanaf CDROM met het commando: setup /ntldr
2. Als dat niet werkt, dan in DOS naar de C:\Windows directory en daar met het commando:
REN WIN.COM WIN.OLD de boosdoener hernoemen. Daarna de setup starten (deze laatste methode staat ook in de link).

helaas helaas werkt nog niet blijf de zelfde melding krijgen.
heb ook nog even op die site gekeken en heb t idee dat ze t hebben over upgrade naar 95 toe.
heb ook geprobeer winver.exe te veranderen naast win.com zag ik daar ook staan maar werkt niet.
overigens...

moet ik setup starten vanuit dos? of terug naar windows en dan run prg?
vanauit dos lukt me niet namelijk ik krijg dan geen toegand tot d:\ terwijl in de explore wel d:\ wordt aangegeven als mn cdrom drive...

Waarom krijg je geen toegang tot D? Setup moet vanuit DOS (kan wel vanuit Windows, maar dat is niet aanbevolen). Kijk nog eens hier:
http://www.nvdi.com/whertra/w950826.htm

Probeer anders methode 4. Je hebt dan wel een opstartdiskette nodig van Win98. Als je die niet hebt, kan je die hier downloaden:
http://www.bootdisk.com/

Lees verder goed de instructies.

Groetjes,
Bennie

De reden dat het niet gaat is omdat je dit vanuit WIndows probeert te doen. Dat gaat niet, je moet opstarten vanaf bootdiskette met CDROM support. Of booten vanaf de CDROM als deze bootable is (dan optie 2 kiezen).

Bedankt allen!

Is inmiddels voor de bakker. Wel irri dat je alles weer opnieuw moet instellen natuurlijk omdat je m niet echt upgrade maar eigenlijk een totaal nieuwe installatie uitvoert. Maar da s dan ook t enige want t werkt allemaal als n dolle!

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan