98 formatte en onieuw erop zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj_sj

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Beste mensen

hoe kun je het beste mij 2e Pc (met Win 98) formatteren en dan Win 98 er opnieuw opzetten??
En ik heb nog nooit 98 erop gezet is dat moeilijk of is dat gewoon prosedure volgen
??\
Ik wil mijn 2e PC formateren omdat hij echt heel langzaam is geworden. En ik denk dat hij van een keer formateren 'sneller' word!!

Opstarten met de windows 98 cd en dan uit de setup gaan. Dan een Format X: (X=schijf waar windows 98 op staat) als je die format gedaan hebt typ je setup en dan enter en dan begint de setup en kun je windows 98 opnieuw installeren.

Succes :thumb:

verwjdert hij dan ook alles van de andere hardeschijf?

en hoeland kan zoiets duren???

Als jij windows 98 op C hebt staan doen je een Format C dan verwijdert die alles van de C schijf en niet van de overige schijven. Dat duurt ongeveer 2 minuten. afhankelijk van het aantal Gig.

Ik heb de mooie handleiding van Guus abc even gekopieerd:

Schone installatie van Windows 98 (SE) op een schijf met één partitie (C:).

Maak eerst een opstartdiskette als je die nog niet hebt: Stop een lege diskette in de floppydrive. Ga naar Start, Instellingen, Configuratiescherm, Software. Klik op het tabblad Opstartdiskette op de knop "Diskette maken" en volg de aanwijzingen op het scherm.

Schakel de computer uit.

Ontkoppel printer, scanner en overige randapparatuur.
Luidsprekers kunnen aangesloten blijven.

OPMERKING: Als je de volgende stappen uitvoert, worden alle gegevens op de vaste schijf gewist! Zorg dat je backups hebt gemaakt van alle belangrijke bestanden!

Plaats de opstartdiskette in het diskettestation en start de computer opnieuw op.

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning."
Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt: A:\>

Typ fdisk op de opdrachtregel en druk op ENTER.

Het volgende bericht wordt weergegeven:

"Uw computer bevat een schijf die groter is dan 512 MB. Deze versie van Windows biedt verbeterde ondersteuning voor grote schijven, waardoor schijfruimte op grote schijven efficiënter wordt gebruikt en schijven van meer dan 2 GB als één schijf kunnen worden geformatteerd.

BELANGRIJK: Als u ondersteuning voor grote schijven inschakelt en nieuwe schijven maakt op dit station, kunt u geen toegang krijgen tot de nieuwe schijf of schijven; dit geldt voor bepaalde versies van Windows en MS-DOS. Bovendien kunnen schijfhulpprogramma's die niet expliciet zijn ontworpen voor het FAT 32-bestandssysteem, niet met dit station werken. Als u toegang wilt krijgen tot dit station met behulp van andere besturingssystemen of oudere schijfhulpprogramma's, schakelt u ondersteuning voor grote schijven niet in.

Wilt u ondersteuning voor grote schijven inschakelen (J/N) ..........? [N]"

Druk op J en vervolgens op ENTER.
Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt het menu Opties van Fdisk weergegeven:

1. DOS-partitie of logisch station maken
2. Actieve partitie kiezen
3. DOS-partitie of logisch station verwijderen
4. Partitiegegevens weergeven

Eerst moeten nu de huidige partities worden verwijderd:

Typ 3 en druk op ENTER.

Er verschijnt een menu met 4 opties:

1. Primaire partitie verwijderen
2. Uitgebreide partitie verwijderen
3. Logische stations in de uitgebreide partitie verwijderen
4. Een niet-DOS-partitie verwijderen

Verwijder EERST de logische stations door optie 3 te kiezen en vervolgens met J te bevestigen, vervolgens de uitgebreide partitie en tenslotte de primaire partitie. Doe dit niet in een andere volgorde.

Sluit FDISK af door op de ESC-toets te drukken en start de computer, met de opstartdiskette nog steeds in het diskettestation, opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je weer "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning." Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt weer: A:\>

Typ fdisk op de opdrachtregel en druk op ENTER.

Er verschijnt weer het volgende:

"Uw computer bevat een schijf die groter is dan 512 MB. Deze versie van Windows biedt verbeterde ondersteuning voor grote schijven, waardoor schijfruimte op grote schijven efficiënter wordt gebruikt en schijven van meer dan 2 GB als één schijf kunnen worden geformatteerd.

BELANGRIJK: Als u ondersteuning voor grote schijven inschakelt en nieuwe schijven maakt op dit station, kunt u geen toegang krijgen tot de nieuwe schijf of schijven; dit geldt voor bepaalde versies van Windows en MS-DOS. Bovendien kunnen schijfhulpprogramma's die niet expliciet zijn ontworpen voor het FAT 32-bestandssysteem, niet met dit station werken. Als u toegang wilt krijgen tot dit station met behulp van andere besturingssystemen of oudere schijfhulpprogramma's, schakelt u ondersteuning voor grote schijven niet in.

Wilt u ondersteuning voor grote schijven inschakelen (J/N) ..........? [N]"

Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt opnieuw het menu Opties van Fdisk weergegeven:

1. DOS-partitie of logisch station maken
2. Actieve partitie kiezen
3. DOS-partitie of logisch station verwijderen
4. Partitiegegevens weergeven

Typ 1 om "DOS-partitie of logisch station maken" te kiezen en druk op ENTER.
Typ daarna 1 om "Primaire DOS-partitie maken" te kiezen en druk op ENTER.
Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt het volgende bericht weergegeven:

Wilt u de grootst mogelijke omvang voor een primaire DOS-partitie gebruiken?

Druk tweemaal op ESC om Fdisk af te sluiten en terug te keren naar de DOS-prompt.

Nadat je de partities hebt gemaakt, moet je de primaire partitie (C:) formatteren.
Start de computer opnieuw op met de opstartdiskette in het diskettestation door op Ctrl+Alt+Del te drukken.

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je weer "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning." Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt opnieuw: A:\>

Typ format c: /u (spatie na c:!) op de opdrachtregel en druk op ENTER.

OPMERKING: Als het bericht 'Onjuiste opdracht' of 'Onjuiste bestandsnaam' verschijnt, moet het hulpprogramma Format.com mogelijk nog worden uitgepakt naar de opstartdiskette. Hiertoe typ je de volgende opdracht bij de DOS-prompt, waarna je op ENTER drukt:
extract ebd.cab format.com

Zodra Format.com is uitgepakt en de DOS-prompt wordt weergegeven, typ je format c: /u

Als je Format hebt uitgevoerd, wordt het volgende bericht weergegeven:

WAARSCHUWING: ALLE GEGEVENS OP HET NIET-VERWISSELBARE SCHIJFSTATION C: ZULLEN VERLOREN GAAN!

Wilt u doorgaan met formatteren (J/N)?

Druk op J en druk vervolgens op ENTER om station C te formatteren.
Zodra het formatteren is voltooid, wordt het volgende bericht weergegeven:

Volumelabel (11 tekens, ENTER voor geen naam)?

OPMERKING: Met deze optionele functie kun je een naam opgeven voor de vaste schijf. Typ een naam van maximaal 11 tekens.
Als je geen naam wilt toewijzen aan het station, druk je op ENTER. Het station krijgt dan alleen de naam C:
(Maar niets weerhoudt je er dus van om het desnoods "Donald Duck" te noemen. In dat geval zul je naderhand in Windows Verkenner onder "3,5-inch diskette (A:)" "Donald Duck (C:)" zien staan.)

Stop nu de cd-rom van Windows in de cd-romdrive en start weer op met Ctrl+Alt+Del. De opstartdiskette moet nog steeds in de floppydrive zitten.

Kies nu voor "Computer opstarten met cd-rom-ondersteuning."

Zorg dat je de registratiecode van Windows 98 bij de hand hebt en volg verder de aanwijzingen op het scherm om Windows te installeren.
Op deze site vind je onder Technical Assistance, Windows 98, Installing Windows 98, Step by Step Installation een heel duidelijk voorbeeld van wat je tijdens de installatie kunt verwachten.
Dit wijst zich overigens allemaal vanzelf.
Tijdens deze procedure wordt de computer een paar keer opnieuw opgestart.
Het is mogelijk dat de computer na de laatste keer opstarten aangeeft nieuwe hardware te hebben ontdekt. Dit kunnen de grafische kaart en/of de geluidskaart zijn. Installeer in dat geval de software waar de computer om vraagt.

Installeer de software van de geluidskaart en de grafische kaart voor zover de computer daar nog niet om gevraagd heeft.

Schakel de computer uit en sluit de printer aan. Start opnieuw op en installeer de software waarom gevraagd wordt.
Herhaal dit voor overige randapparatuur.
De basisconfiguratie is nu gereed.
Tenslotte installeer je de overige software.

EN NOG IETS HÉÉL BELANGRIJKS: Haal zodra je een internetverbinding hebt alle Windows Updates op, anders is je computer zo lek als een zeef en staat-ie binnen de kortste keren vol spyware.
Zorg ervoor dat je al vóór het installeren van je internetverbinding het programma SpywareBlaster, een firewall en een anti-virusprogramma hebt geïnstalleerd.
Haal vervolgens eerst alleen Service Pack 1 op en installeer dit. Vervolgens haal je de overige updates pas op.

Tanja

lukt dit ook als je 2 hard schijven hebt (ze mogen bij mij allebij leeg alleen een paar kleine dingen moet ik ff backups van maken!)

En volgens mij :) kan het ook zonder opstart diskette of niet??

Als je 2 harde schijven hebt, dan typ je format c: voor de schijf met windows, en daarna format D: voor die andere schijf (als dat D is)

Ik meen dat win98 SE wel bootable is. Dan kun je in het bios onstellen dat de pc eerst van de crom moet starten (bootvolgorde aanpassen).

Dan zou de installatie moeten starten. Maar dan moet je wel eerst je harde schijven formatteren, en daar heb je toch ook weer die opstartdiskette voor nodig.

Je kunt ook als je opgestart bent met die opstartdiskette de letter van je cdrom intikken. BV E: (enter) en dan setup intikken. Dan zou de installatie ook moeten gaan beginnen.

ik denk dat ik die ander schijf format met rechtermuisknop en dan formateren (is wel het makkelijkst)

dus hierboven jouw lijst volgen en het moet helemaal lukken >>>>????

ik denk dat ik gewoon eerst de schijf waar bestanden opstaan format (niet degene waar win 98 opstaat) en dan jouw prosedure volg Tanja dat moet als 't goed is lukken???

Als het goed is wel. Je kunt inderdaad vanuit windows je andere schijf formatteren. Dan is dat maar gebeurd.:D

En als je nog een pc met internet ter beschikking hebt tijdens het uitvoeren van die dingen, dan kun je altijd nog met vragen terugkomen:)

Tuurlijk heb ik nog een andere PC staat in mun profiel!!!!!

maar k kga vanavond beginne ben je er dan Tanja???(voor de zeker heid):D

greetzzz dj sj

Weet nog niet of ik er ben, maar er zijn zat andere mensen op Helpmij die je met problemen kunnen helpen hoor:D

Ah! Stond hij daar:D Had in het andere topic wel gelezen dat er een sticky van was, maar had nog niet gekeken.

Ik had hem maar even gekopieerd. Hij is zo duidelijk:thumb:

beste Guus ABC(of iemand anders):D

Mag het internet wel in de PC blijven zitten( Internet= via router[2e PC aan router], kabel via netwerk kaart achterin)

ik heb jouw proces eens even door gelezen en nou vraag ik me af wat moet ik anderes doen in jouw process om van een hardeschijf in 2 op te delen (een maar 2 giga ofzo) want als er met de andere wat gebeurt staan mun school spullen nog op de andere harde schijf (die met de 2 giga)

en de cdroms lezers hoef ik niet te instaleren he?? :)
wat is er dan anders in de lijst van jouw instructies???

gr's dj sj

Laatst bewerkt:
Geplaatst door dj_sj
beste Guus ABC(of iemand anders):D
Ik heb geen enkele ervaring met meerdere schijven of meerdere partities, dus die vraag laat ik liever aan iemand anders over.
De handleiding die ik heb geschreven is ook alleen voor één harde schijf met één partitie bedoeld.

Guus.

dus als ik maar een schijf wil moet ik jouw proces volgen??

en internet via router mag da in de PC blijven zitten??

Cd roms moet je die opnieuw instaleren (ik weet het niet meer zeker
:D

als ik een opstart diskette wil maken laat hij dit zien (zie bijlage!

Cd-rom en diskettestation worden automatisch aan de configuratie toegevoegd.
Voor de router zul je de software opnieuw moeten installeren, net als voor andere hardware als printer, geluidskaart, grafische kaart, etc. Een externe router zou ik loskoppelen, net als alle andere externe apparatuur. Zit de router binnenin, dan laat je hem gewoon zitten, net als je geluidskaart en je grafische kaart.
Luidsprekers kunnen aangesloten blijven omdat dat eigenlijk geen externe apparaten zijn, maar gewoon "verlengstukken" van je geluidskaart.
Overigens is het niet strikt noodzakelijk om al die dingen los te koppelen, maar het werkt gewoon overzichtelijker als je ze na de installatie één voor één aansluit, dan opnieuw opstart en vervolgens de bijbehorende software installeert.

Guus.

Ik ben nou bij het stuk waar ik de win 98 cd erin moet stoppen maar hij pakt de cd niet vanzelf wat moet ik type zodat hij de cd rom wel pakt???

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan