98SE wil niet naast Xp

Status
Niet open voor verdere reacties.
met PM is er ook de mogenlijkheid tot copy partition maar of dat goed gaat ??

wat die programmeur zegt zou best eens zo kunnen zijn aangezien de schijf hidden is wordt ie niet meer gezien en vervangt de eerst volgende primaire partitie de C schijf.
Wat boodmagic betreft die heb je zo ie zo nodig als je xp en 98 naast elkaar zet.
zou je eerst 98 en daarna xp doen dan neemt xp de functie van boodmanager over maar anders ben je aangewezen op bv bootmagic.

copy partition is een goeie, denk ik....
Kan ik dan de complete C-partitie (met XP) even naar de 2de HD dirigeren, op de 1e HD W98se installen en dan de gekopieerde C-partitie weer teugzetten naar de 1e HD, maar hoe zit het dan met de Boot-manager.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mag ik je aanraden om even hier vraag 13 en/of 14 te lezen: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=93702
Wat jij wil is vrij simpel te realiseren. De fout die jij volgens mij maakt is deze: als je de 1e primaire partitie op hidden zet, dan wordt je 2e primaire partitie (dus die jij E: noemt) gewoon C:. Als jij Win98 op E: wilt installeren, dan zou dat wel eens de CDROM-speler kunnen zijn. En daar is inderdaad vast geen ruimte genoeg om te installeren! Gewoon op C: installeren dus.

EDIT: Ik zag dat dit al eerder was opgemerkt. Niet alles goed gelezen dus. Maar het klopt dus wel.

Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie

Antwoord 13 is mij al bekend, Ik wilde alleen van iemand horen of het al eens echt gedaan is, dit ivm met mogelijke problemen in de boot.ini.
Mijn schijfindeling staat in een eerder bericht reeds vermeld, dus E is zeker niet de CD-Rom drive, misschien niet alles goed gelezen?

Groet, Cor

Ik heb vandaag alle 'dirs' gecontroleerd en de driveletters verschillen nogal met wat je normaal in het PM scherm ziet.!
Als C: actief staat is het ook C: in de 'dir'
Als C: verborgen wordt gezet dan verplaatst de driveletter naar een andere primaire partitie!

Dit zou dan ook betekenen dat W98se 'gewoon' op C:\WINDOWS geinstalled kan worden (C: laat met 'dir' een primaire partitie zien met 29Gb vrije ruimte)

Als ik hierna zonder bootdisk weer opstart kan ik met Bootmagic gewoon kiezen om met Xp op te starten en als ik dan weer in het PM scherm kijk staat XP gewoon weer als C: vermeld, weer actief dus.

Ik heb mijn backups inmiddels klaar en ik denk dat ik het maar ga proberen.

Advies en/of suggesties zijn zeer welkom!!

Groet, Cor

Geplaatst door Speedlimit
dus E is zeker niet de CD-Rom drive, misschien niet alles goed gelezen?

Groet, Cor

Ik ben bang dat je een verkeerd beeld hebt van de werking van driveletters. E: kan wel degelijk je CDROM-speler zijn als een bepaalde partitie wordt verborgen. Setup van Windows ziet een verborgen partitie niet en begint vrolijk alle zichtbare drives opnieuw van driveletters te voorzien. Dat heeft dus helemaal niks te maken met de vraag wat je driveletters in WinXP waren!

Je vraagt of iemand dat al eens eerder gedaan heeft.... Meer dat 100x voldoende? (geen flauw idee hoeveel precies). Problemen met boot.ini hoef je echt niet te verwachten in een situatie waarin je via een aparte bootmanager primaire partities opstart. Dat zal alleen gebeuren als je de WinXP bootmanager gebruikt. En dat is in deze situatie niet het geval.

Heel erg bedankt voor je reactie.!

Ik ben vooral blij dat je meldt dat er al zoveel mensen zijn geweest die dit proces met succes hebben gerealiseerd, alleen, op jouw reacties na, heeft er volgens mij verder niemand (duidelijk) over geschreven.....

Maar goed, ik begrijp dat het zonder PM eigenlijk niet te doen is ivm bootproblemen omdat de bootmanager van XP pas tevoorschijn komt als je al een oudere windowsversie op je schijf hebt staan en daarnaast XP gaat installeren.

Zondag ga ik daadwerkelijk aan de slag en ik hoop dan de vraag als opgelost te activeren maar niet eerder nadat ik mijn bevindingen over de procedure als bericht heb toegevoegd.

Nogmaals bedankt, Cor

Het is gelukt.!!!
W98se draait nu probleemloos naast Xp ZONDER dataverlies.
Na eerst de partitie 'active' gezet te hebben kon ik zonder problemen W98se installen op C:\windows maar tijdens het op- en afstarten tijdens de installatie werd mijn angst dat de bootmanager het zou laten afweten werkelijkheid.
Het schijnt dus zo te zijn dat de installatieprocedure van W98se de bootmanager disabled!
Ik had nu een goed draaiend W98se maar XP was niet meer te bereiken, als oplossing had ik bedacht om BootMagic in W98se te installen maar die vlieger ging mooi niet op omdat de installatie meldde dat eerst de oude install verwijderd moest worden!
Als tweede optie heb ik PM in W98se geinstalled en gelukkig lukte dat wel...Pffff.
In PM de W98se op 'hidden' gezet en na opstart kwam keurig Xp weer op het scherm.
In het BM-scherm stond het vinkje bij enabled er niet meer.....nadat BM weer actief is komt deze keurig bij opstart van de Pc met het keuzescherm XP of W98se.
In tegenstelling wat sommige andere mensen antwoordden dat het niet kan om W98 na XP te installen is bij deze het tegengestelde bewezen.
Het is trouwens op de hiervoor omschreven wijze alleen mogelijk als je PM en BM op je Pc hebt staan, Partition Magic van Powerquest is zijn geld dubbel en dwars waard!

Een ieder, met name binary, nog bedankt voor de commentaren op deze vraag.

Groet, Cor

OK :thumb:

En volgende keer vooraf een rescuedisk maken in BootMagic, dan kun je daar vanaf opstarten en zo je bootmenu weer enabelen. (OK, heb ik ook vergeten je voor te waarschuwen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan