• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aan-/Afwezigheidsregistratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHM Wetzelaer

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2005
Geachte excel-experts,

bijgaand een excel-spreadsheet met mijn vraag.
In het tabblad Bellijst (blad 2) dient voor de contactpersonen de waarschuwing Bellen automatisch te verschijnen als een lid (zie blad 1 voor overzicht leden, repetitiedata en coderegistratie):
a. onafgemeld niet is verschenen (= code 0);
b. 3 x of meer achterelkaar afgemeld (=code 1) niet is verschenen (alleen bij 3x of meer aaneengesloten dient te melding te verschijnen)

Extra probleempje bij herhaling van het bovenstaande dient de melding weer te verschijnen.

Is het bovenstaande mogelijk? Graag jullie hulp.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je best wel geholpen zou kunnen worden, mits je een ander bestand bijsluit.
Met PDF kan men weinig omdat de door jouw gebruikte code niet bereikbaar is.
Stuur een ingepakt xls mee als bijlage.

CrashPuppy

Idd, post het Excelbestandje hier.

Ik kan jou al wel zeggen dat zulke formules echt niet simpel zijn ;)

nieuw bestand zoals gevraagd toegevoegd

Excel experts,

zoals gevraagd het bestand alsnog als zip-file toegevoegd.

Hier is alvast een formule om eens wat mee te "spelen". Zie bijlage.

Het is een matrixformule, dus Ctrl-Shift-Enter en geen Enter om die in te geven.

Wigi

Bijlagen

Reactie op oplossing WIGI

Wim,

met alle respect. Ik snap niets van je oplossing (maar ik ben dan ook geen excel-expert).
Ik heb mijn bestandje nogmaals bijgevoegd en geprobeerd beter uit te leggen wat ik graag zou willen gebeuren.
Ik hoop dat het met mijn aanvulling (= opmerking in excel zelf) beter te begrijpen is wat ik bedoel.
Misschien is jouw oplossing wel datgene wat ik moet hebben, maar dan had ik graag een nadere toelichting indien mogelijk.
Bij voorbaat reeds dank.

Bijlagen

Mijn formule is een aanzet (en meer dan dat) om tot een oplossing te komen voor probleem b. Het geeft het maximaal aantal keren dat die persoon afgemeld was. Vraag a is veel gemakkelijker, met een AANTAL.ALS functie kan je het aantal nullen tellen.

Dit kan je gebruiken om te testen of dit groter is dan 3 of niet. Indien niet, dan moet er geen waarschuwing zijn, indien wel het geval, dan zal het wel een melding moeten geven. Let wel: de huidige formule bekijkt alle datums, terwijl dit misschien niet is wat je wil. Dan moet je zelf nog aan de slag.

Ik had je al gewaarschuwd dat dit soort functies niet simpel zijn hé...

Wigi

Hmmm, ik was net aan het denken dat als je de getallen samenvoegt tot 1 string (met het & teken), dan kan je bv. zoeken op 111 in die string. Dat is 3 keer een 1 achter elkaar. En dat zijn veel simpelere functies dan die andere matrixfuncties.

Wigi

Aan/afwezigheidsregistratie

ik denk dat de oplossing van Wim inderdaad de oplossing zou kunnen zijn, maar ik krijg het helaas niet zelf voor elkaar.
Ik heb "effe" gewacht of nog iemand hierop zou reageren, maar helaas. Wie kan mij verder helpen zodat dit probleem eindelijk opgelost kan worden?

Overigens zou ik al een een heel eind op weg zijn als er een formule zou kunnen gemaakt worden die luidt:

als 0 of als 3 of meer keer achterelkaar 1 dan "bellen" anders "geen actie vereist"

Laatst bewerkt:
Een start met de suggestie van Wim:
Code:
=ALS(OF(VERT.ZOEKEN(A3;leden;4;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;5;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;6;ONWAAR)="111";VERT.ZOEKEN(A3;leden;5;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;6;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;7;ONWAAR)="111";VERT.ZOEKEN(A3;leden;6;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;7;ONWAAR)&VERT.ZOEKEN(A3;leden;8;ONWAAR)="111";VERT.ZOEKEN(A3;leden;4;ONWAAR)="0";VERT.ZOEKEN(A3;leden;5;ONWAAR)="0";VERT.ZOEKEN(A3;leden;6;ONWAAR)="0";VERT.ZOEKEN(A3;leden;7;ONWAAR)=0;VERT.ZOEKEN(A3;leden;8;ONWAAR)="0";VERT.ZOEKEN(A3;leden;9;ONWAAR)="0");"bellen";"")
Je mag hem zelf afmaken.

ik heb de formule geprobeerd, maar hij werkt helaas bij mij niet. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd. Zou je de formule voor mij in het bestand zelf kunnen zetten en vervolgens het bestand zippen en bijvoegen.
Mijn dank.

Is niet nodig. Ik heb de gegevens op het eerste blad gemarkeerd en daaraan de naam leden toegekend, dus invoegen - naam - definiëren. Als je dat doet, zal hij werken.

Ik ben maar een beginner Wim (hoef je nog niet stomme kop te zeggen ;)). Toch dank voor je reactie.

Rob/Wim,

beiden bedankt. Vlgs. mij werkt jullie oplossing perfect. Het is wat moeilijk om deze formule uit te breiden naar ongeveer 52 x per jaar, maar het werkt wel. Knap. Ik zet e.e.a. op opgelost. Mocht ik nog problemen tegenkomen dan horen jullie van mij.

Of heeft een begrenzing van 30 mogelijkheden dus als je een heel jaar wilt afdekken zul je moeten werken met 3 hulpkolommen en in de hoofdkolom wederom met of laten kijken naar die drie kolommen. Het lijkt ingewikkeld, maar is een prima klus voor een regenachtige middag.

Succes,

Zet eens in tabblad Bellijst:

In cel D2:

=ALS(EN(Totaaloverzicht!N2=0;ISFOUT(VIND.SPEC("111";E3)));"niet bellen";"bellen")

In cel E3:

=Totaaloverzicht!D2&Totaaloverzicht!E2&Totaaloverzicht!F2&Totaaloverzicht!G2&Totaaloverzicht!H2&Totaaloverzicht!I2&Totaaloverzicht!J2

Doortrekken naar beneden.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan