• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aan de hand van code (bv L17) het aantal uren berekenen (in een ander "worksheet")

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hoi allemaal,

mij is laatst gevraagd of ik een programma kon maken, waarmee ik kon berekenen hoeveel iemand moest betalen, aan de hand van een aantal minuten per 1 of 2 weken (dat scheelt per leerling). Ik heb nu 8 sheets (maandag, dinsdag, woensdag etc. en rekening). En ik wilde nu voor elkaar krijgen dat als ik bijvoorbeeld L17 intype, dat hij dan op de sheet "rekening" 45 min. toevoegd. Is dat mogenlijk?

Robert-Jan

Post Scriptum: Ik heb een Engelse versie van Excel 2000 en ik weet niet hoe je een getal van de ene worksheet naar de andere moet krijgen.

Geplaatst door Robert-Jan K
Hoi allemaal, mij is laatst gevraagd of ik een programma kon maken, waarmee ik kon berekenen hoeveel iemand moest betalen, aan de hand van een aantal minuten per 1 of 2 weken (dat scheelt per leerling).
En wat heb je dan geantwoord?

Hoi Fra,

Flauw antwoord, hoort eigenlijk niet!

Hoi Robert-Jan,

Je vraag heeft niet voldoende informatie om een exact antwoord te geven.

Ik vermoed dat je op de werkbladen maandag-zondag de weeknummer hebt staan en dat je op het werkblad rekening een weeknummer wilt invoeren om zodoende een overzicht te kunnen maken van het aantal minuten dat aan de leerling is besteed. Het werkblad rekening moet geen overzicht zijn van alle leerlingen maar van die ene die ingevoerd is.

Indie deze visie correct is weet ik wel een oplossing te bedenken, anders meer info aub.

Jeroen

Geplaatst door jzeedijk
Flauw antwoord....
Dat klopt Jeroen, maar je zult ook wel begrijpen dat mijn reactie is ingegeven door de wijze waarop Robert-Jan zijn vraag heeft gesteld. Die laat aan duidelijkheid zo veel te wensen over, dat hij had kunnen weten dat geen enkele lezer daar goed mee uit de voeten kan.

Hoi fra,

Je hebt gelijk, maar ik kwam er niet aan uit hoe ik het moest vragen, dus heb ik geprobeert het zo duidelijk mogenlijk op te schrijven... wat dat "mij is gevraagd"en verder betreft, dat was naar mijn idee redelijk duidelijk... maar toch, SORRY!!!

Hoi Jeroen,

Jouw visie klopt, dus... als je een oplossing zou kunnen vinden, graag!!!

alvast bedankt...

Robert-Jan

Ben het hier wel met fra eens, antwoord op je eerste vraag "Is dat mogelijk", ja dat kan...(want bijna alles kan ik Excel :) )

Robert, zip het excel bestand zo als je het nu hebt eens even en voeg het als bijlage toe aan dit bericht, dan kunnen we even kijken wat je nu hebt gemaakt, probeer verder je vraag toch wat duidelijker uit te leggen.

Bv waar staat L17 voor, bedoel je een cel of is dit een waarde dit je in een bepaalde cel (bv A1) intypt ,zo iets als L(eerling)17?
Of vul je deze cel (L17) (op welk blad?) met een waarde (bv 1 of iets anders...) en moet er dan ergens anders een bepaalde cel (welke, ook L17) op een ander blad (rekening) met een waarde 45 verhoogd worden?
N.b. 45 min + 45 min is 90 min ... of 1 uur en 30 min, hoe moet dit worden weergegeven, kort om meer uitleg svp.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen iedereen,

We raken een beetje off-topic, ten onrechte.

Even een paar uitgangspunten:
Op het overzichtsblad staat L17 in B4; het weeknummer in B5.
L17 moeten we zoeken in de lijst met Leerlingen/Leraren die op de 7 werkbladen staan in A11:A99.
De weken staan horizontaal in D10:BD10 (max 53 weken in een jaar).

Om de L17 te zoeken maken we gebruik van de functie vergelijken:
=match(B4;maandag!A11:A99;0) (in het Nederlands Vergelijken)
In B4 staat L17, dus als B4 wijzigt in L32 wordt L32 gezocht. De uitkomst is de plaats in het bereik "A11:A99"

De weken staan horizontaal en staan altijd op volgorde dus die hoeven we niet te zoeken.

Oplossing:
Met de functie index kun je zoeken in het hele jaarbereik:
=index(maandag!$D$11:$BD$99;match($B$4;maandag!$A$11:$A$99;0);$B$5)
Uit deze formule volgt de tijd dat in de betreffende week aan de leerling besteed is. De formule kun je kopieren naar rechts en maandag vervangen door dinsdag, woensdag enzovoorts.

Als je een overzicht wilt maken van twee weken, dan neem je voor de maandag erop niet het weeknummer $B$5 maar het weeknummer $B$5+1.

Aan het einde kun je vervolgens een optelling maken van alle dagen voor het totaal (sum()).

Succes,

Jeroen

Hoi Jeroen,

Sorry, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik snap niet wat er in die codes staat, dus, wat ik waar en hoe moet invullen: ik heb het geprobeert, maar ik kom er niet uit...

Hoi Withaar,

Zippen lukte niet, dus ik heb het bestand hieronder in RARformaat staan.

Bijlagen

Ik heb je bestand kunnen openen, voor wie geen Rar bestand kan openen in de bijlage staat een gezipte versie.

Waar je nu L17 wilt intypen en waar dit voor staat blijft voor mij allemaal erg vaag (je legt het nog steeds niet uit...). Daarover zijn alle drie mensen die je proberen te helpen het geloof ik wel eens, probeer nog eens gewoon wat meer uitleg te geven over wat je wilt.
Vergeet gewoon even wat je tot nu toe gemaakt hebt maar probeer ons uit te leggen wat je van plan bent.
Mogelijk kan het dan beter op een hele andere manier.

In je eerste bericht staat

Post Scriptum: Ik heb een Engelse versie van Excel 2000 en ik weet niet hoe je een getal van de ene worksheet naar de andere moet krijgen.

Dat is eigenlijk heel simpel, ga naar het blad waar de copy waarde wilt krijgen ga naar de juiste cel en druk op = vervolgens zoek je de waarde die je wilt copieëren weer op op een ander blad klik deze aan met je muis en drukt vervolgens op Enter.

Bijlagen

De bedoeling is dat dit een soort agenda wordt. Bovenaan staan de weeknummers, aan de zijkanten de tijden. Als een leerling nu om 15.15u les heeft, staat er bij de 15.15u L+het getal dat die leerling heeft (bv L17). Iedere leerling heeft een standaard aantal lesminuten: 30min - 45min - 60min. Dat kan wekelijks zijn, maar ook één keer in de 2 weken (de ene leerling heeft meer lesstof dan de andere). De beginners bijvoorbeeld hebben 1 keer in de 2 weken 30 minuten les... gevorderden gaan over naar 1 keer in de 2 weken 45min les. Als ze dan nog iets verder zijn mogen ze kiezen tussen 60min 1 keer in de 2 weken, of wekelijks 30min. En zo wordt dat steeds verder opgebouwd. Ieder jaar wordt gekeken hoeveel tijd iemand nodig heeft, dus het staat ieder jaar voor een heel jaar vast. Het probleem is nu dat de lerares vaak lessen moet laten uitvallen. Als zo'n les uitvalt moet dat van de rekening worden afgetrokken.
Het komt er dus eigenlijk op neer, dat als ik bijv. L17 intype, en bij de rekening 45min moet worden ingevuld, aan de hand van die 45min kan ik EXCEL dan wel laten omrekenen naar het bedrag (ik weet zelf nog niet hoeveel dat precies is, dus...).

Ik had begrepen dat jullie begrepen wat ik bedoelde, sorry daarvoor... Als er nog vragen zijn over de bedoeling: vraag maar!

Robert-Jan

Hoi Robert-Jan,

Ik denk dat ik het nu begrijp, maar ik denk aan een andere opzet omdat ik er van uitga dat er meerdere leerlingen zijn (is bekend) en meerdere leraren. Ik denk ook dat je een schema wilt maken waarin je ziet of je leerlingen en/of leraren dubbel gepland hebt.

Het lijkt een beetje op een planning dat ik heel lang geleden heb gemaakt voor trainingen van teams, waarbij je op tijden, teams en trainers moet letten.

Het resultaat van die planning moest als een inhuurschema voor een sporthal dienen en als inhuurschema voor de trainers.

Het wordt even graven in de back-ups.

Jeroen

Kijk met die uitleg kan je wat.
Ik heb een totaal nieuwe opzet gemaakt.
2 tabbladen, 1 met de data en de tijden, en 1 met de leerlingen en totalen.
Voor een goede werking moet je geen letters meer gebruiken, alleen een nummer.
Heeft leerling 1 les van 8 to 9 vul je bij 8:00, 8:15, 8:30, en 8:45 een 1 in.
Heeft leerling 9 les van 5 tot half 6 vul je 9 in bij 17:00 en 16:15.
Dat alles natuurlijk op de juiste datum.

Op het leeringen blad worden de kwartiertjes geteld (nu alleen nog maar voor januari), d.m.v. som.als wordt er gecontroleerd of het getal van de leerling in het bereik van de cellen die januari vormen (B2 t/m BB32) voorkomt, deze waarden worden bijelkaar opgesteld om het juiste aantal kwartier te krijgen deel je het weer door het getal van de leerling. (stel 6 komt 5x voor, uitkomst zou 30 zijn, door de breuk wordt dit weer 5).
Rekening mag duidelijk zijn; uur bedrag x aantal kwartier.
De opzet is nu om ook per maand te zien hoeveel uur (kwartier) iemand les heeft gehad. Wil je alleen maar een jaar wordt e.a. nog makelijker.

Als dit wat is moet je het maar zeggen, dan maak ik hem even af.
P.s. de button "Naar vandaag" werkt nog niet.

N.b. Stel dat de kosten per uur in het weekend hoger zouden zijn zou je ook elke leerling een even nummer kunnen geven, de oneven die er op volgt is dan voor het hogere uurloon. Maar ook sprongen als leerling 10,20,30 is mogelijk als je nog meer variatie nodig zou hebben, of leerling 10 = 10 t/m 19 waarbij het 'volg nummer' voor de docent of iets anders staat.
Op een derde tabblad zou je dan weer een totalen lijst kunnen maken.

Bijlagen

Hoi Withaar,

Ik kan wel UN-zippen, hoe zippen werkt moet ik nog ff uitzoeken, is een tijd geleden, en ik had die dag nogal haast, dus...

Hardstikke bedankt, dit is precies wat ik bedoelde. De rede dat ik 7 tabbladen met dagen had gemaakt was omdat ik dan ook de tijden nog kan zien bij de latere maanden, en het is gemakkelijk aan te passen in het volgende jaar, maar dat hoef je allemaal niet te veranderen (tenzij je het leuk vindt natuurlijk). Is het mogenlijk dat de tijden meebewegen (dat je ipv de A, B, C, D, E etc. de tijd erboven zet?).

Robert-Jan

Ik zal hem eens even af maken, je kunt de A, B etz volgens mij niet vervangen door de tijden, wat wel kan is de rij waar de tijden op staan blokkeren zodat hij altijd bovenaan zichtbaar blijft.

Hoi Withaar,

Hardstikke bedankt, het is echt heel mooi en duidelijk geworden!!!

Robert-Jan

Toevoeging macro, ga naar vandaag

Nog een aanvulling;

Op een eerder werkblad had ik een butten "Ga naar vandaag" later heb ik die weg gehaald, omdat ik de macro niet kon vinden, nu is i weer boven water.

Stap 1, butten toevoegen;
Ga naar Extra, beveiliging, kies gebruikers toestaan....
klik op OK

Ga naar cel A1 en zet de Formulieren werkbalk aan (als die niet al aanstaat); Plaats je muis op het woord Help en klik op de rechtermuis knop, zet een vinkje bij Formulieren. Er verschijnt een extra werkbalk.
We hebben het 4e icoontje nodig, "Knop".
Klik er op (er lijkt niets te gebeuren), en teken vervolgens een rechthoek in cel A1 (rechtbovenin gaan staan, linker muis knop indrukken, vierkant trekken en dan los laten).

Er verschijnt een button, met de naam Knop 1 en een pop-up scherm; Macro toewijzen.
Kies Naar_vandaag en klik op Ok.

Stap 2, Macro toevoegen.
Druk tegelijkertijd op ALT+F11
Er verschijnt een scherm met de tekst;
Sub Naar_Vandaag()
'

End Sub

Plan nu onderstaande tekst tussen deze regels;

Do
x = x + 1
If Cells(x, 1).Value = Date Then
Cells(x, 2).Select
' or End
Else
'
End If
Loop Until Cells(x + 1, 1) = ""

Het geheel wordt dus nu;
Sub Naar_Vandaag()
Do
x = x + 1
If Cells(x, 1).Value = Date Then
Cells(x, 2).Select
' or End
Else
'
End If
Loop Until Cells(x + 1, 1) = ""
End Sub

Klik op het rode kruisje rechts boven, komt weer terug in je Excel blad.

Klik op een willekeurige cel, de button zou er nu 'normaal' uit moeten zien, als je er op klik ga je naar de eerste cel (8:00) van 'vandaag'.
Je kunt de tekst van de button ook nog veranderen door er op te gaan staan, en op de rechter muis knop te klikken. Kies tekst bewerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan