Aan de hand van url melding geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

dualfoot

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2010
Hallo,

Ik bezit momenteel 2 domeinnamen (vb. domein1.nl en domein2.nl)die naar de zelfde bestanden verwijzen. Nu gaat domein1.nl binnenkort weg, ik wil de mensen die via domein1.nl naar de website toegaan een melding geven van: Deze website is verhuisd naar domein2.nl. En de mensen die via domein2.nl komen krijgen dan geen melding.

Dus kort gezegt: hoe kan ik de mensen die via domein1 komen een melding geven en via domein2 niet?

Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet zoeken voor dit probleem dus help alsjeblieft!

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Frank

Het kan op meerdere manieren. Je kan dit via php doen, via een metatag, of via javascript. Ook kan het op hosting-niveau waar je instelt dat de website redirect naar een andere url. Maar dan krijg je geen melding te zien natuurlijk, dat gaat dan automatisch.

Dit kan je realiseren door een pagina te maken met één van onderstaande scripts. Deze plaats je op www.domein1.nl/redirect.php bijvoorbeeld. Je laat dan domein1.nl naar deze pagina gaan. Dit kan je zelf instellen in de beheertool van je hosting, of dit kan de hosting voor je instellen. Deze pagina redirect de bezoeker dan na de door jou ingestelde seconden naar domein2.nl :)

Voorbeeld php:
PHP:
<?php
    header("Refresh: 3; url=\"http://www.google.com\"");
    echo "You will be redirected to Google in 3 seconds..."
?>

Voorbeeld javascript:
HTML:
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
<!--
function delayer(){
    window.location = "../javascriptredirect.php"
}
//-->
</script>
</head>
<body onLoad="setTimeout('delayer()', 5000)">
<h2>Prepare to be redirected!</h2>
<p>This page is a time delay redirect, please update your bookmarks to our new 
location!</p>

</body>
</html>

Voorbeeld meta-tag:
HTML:
<html>
<head>
    <title>Redirecting...</title>
    <meta http-equiv="refresh" 
content="10;URL=http://www.newsite.com">
</head>
<body>
    You are being automatically redirected to a new location.<br />
    If your browser does not redirect you in 10 seconds, or you do
    not wish to wait, <a href="http://www.newsite.com">click here</a>. 
</body>
</html>

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg maar ik denk niet dat je mijn vraag begrepen hebt (ligt vast aan mij!). Ik heb zeg maar 1 hoofddomein die noem ik even domein 1 en voor dat hoofddomein heb ik een alias, domein2.

Als je naar domein2 gaat krijg je precies hetzelfde te zien als dat je naar domein2 gaat.
Alleen ga ik binnenkort domein2 als domein gebruiken en dan gaat domein1 dus weg maar nu wil ik voor de mensen die via domein1 komen een melding: deze website verhuisd binnenkort naar domein2.

Dus in mijn script moet iets komen als dit:

If url=domein1 then say: deze website verhuist binnenkort
if url=domein2 then redirect naar de website! (geen melding)

hoop dat je het zo wat beter begrijpt!

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg maar ik denk niet dat je mijn vraag begrepen hebt (ligt vast aan mij!). Ik heb zeg maar 1 hoofddomein die noem ik even domein 1 en voor dat hoofddomein heb ik een alias, domein2.

Als je naar domein2 gaat krijg je precies hetzelfde te zien als dat je naar domein2 gaat.
Alleen ga ik binnenkort domein2 als domein gebruiken en dan gaat domein1 dus weg maar nu wil ik voor de mensen die via domein1 komen een melding: deze website verhuisd binnenkort naar domein2.

Dus in mijn script moet iets komen als dit:

If url=domein1 then say: deze website verhuist binnenkort
if url=domein2 then redirect naar de website! (geen melding)

hoop dat je het zo wat beter begrijpt!

Ik begrijp je probleem heel goed, en hiervoor kan je heel goed de manier gebruiken die ik je nu geef. Het zit nu namelijk zo:

Jij hebt domein1.nl en die wijst nu naar een folder waarin je index.html/index.php staat. Domein2.nl wijst ook naar die folder waardoor ze allebei dezelfde content voorschotelen. Echter moet je domein2.nl laten verwijzen naar domein1.nl/redirect.php. net zoals je die nu laat verwijzen naar domein1.nl/. Dit zou de mooiste manier zijn.

Wil je toch kiezen voor de (in mijn ogen dan) omslachtige manier, dan kan je of via javascript of via php afvangen vanaf welk domein men komt. Die noemt met een referer, en is zoiets:

PHP:
PHP:
<?php
// only local requests
if ($_SERVER['HTTP_REFERER'] == 'domein2.nl')
{
    echo 'deze website verhuist binnenkort';
}
else
{
    //show normal content
}
?>

Javascript:
HTML:
<script type="text/javascript">
if(location.host == 'www.domein2.nl')
{
    document.write('deze website verhuist binnenkort');
}
else
{
    //show normal content
}
</script>

Bedankt het werkt!

Ik ben er ook achter gekomen dat de meeste mensen via een rechtstreekse link op mijn website komen. Het was wel een erg domme vraag van mij want de oude website stond op een subdomein en de nieuwe op de root.

Toch bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan