aan of uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

probetrotter

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2003
Hallo,

'n simpel vraagje, mijn broer heeft 'n adsl- ethernetmodem(welk merk weet ik zo niet, 'n zwarte met aan de voorkant 'n rond knopje en op de bovenkant 3 lichtjes van boven naar beneden).
die zet hij elke dag als hij z'n computer (xp) afsluit uit, maar is dit wel zo verstandig of is 'n ethernet-modem erop gemaakt dat je 'm 'altijd' aan kunt laten staan:rolleyes:

ikzelf heb daar geen last van want ik gebruik nog een 'ouwe' Ericsson usb modem, die staat altijd aan, zogauw je de computer aanzet.

groetjes:thumb:

Persoonlijk zou ik mijn modem aan laten staan.
Als de computer dan aangaat dan heb je meteen internet.

Zoals puppie al aangaf, je ethernetmodem steeds laten opstaan. Anders zou het wel eens kunnen dat je provider hier moeilijk over doet.

Heb het ooit meegemaakt dat een vriend, altijd zijn modem uitschakelde, en die heeft een serieus mailtje gekregen van de provider. Wat ik ik eigenlijk ook weer niet begrijp, Wij moeten toch op energie besparingen doen ??

Geplaatst door probetrotter
die zet hij elke dag als hij z'n computer (xp) afsluit uit, maar is dit wel zo verstandig
Nee, de levensduur van je modem wordt juist verhoogd, indien je het modem constant aan laat staan.
Geplaatst door probetrotter

of is 'n ethernet-modem erop gemaakt dat je 'm 'altijd' aan kunt laten staan
Ja, mijn antwoord op je eerste vraag zegt meer dan genoeg.

Dennis.

Om even op het antwoord van Dennis terug te komen. Een TV kan je ook in een "stand by" modus zetten. En dit is altijd aangewezen, aangezien het inderdaad de levenduur verhoogd. Als je wil kan ik daar een technische uitleg over geven.

Dus laten opstaan.:)

Ik wil toch even reageren op het laatste berichtje van Van Zwam.
Ik ben het wel met je eens, maar ik laat de TV of ieder andere apparatuur nooit in standby staan. Dit omdat je nog al eens hoort dat apparaten kortsluiting of in de brand gaan. Met name is dit bij oudere TV's een bekend verschijnsel. Ik moet daar in ieder geval niet aan denken. Gelukig heb ik momenteel geen oude TV meer.:p

Om maar even ontopic te blijven. Ik laat m'n kabel modem ook altijd aan staan. Nu zeker omdat ik ook een servertje heb draaien met m'n website, maar voordat ik die had liet ik de modem gewoon altijd aan.

Laatst bewerkt:
Ja, vanzwam,

Mijn bevindingen zijn meer van proefondervindelijke(empirische en dus geen wetenschappelijke, want die kun je zelf ook geven) aard.

Een voorbeeld over de situatie op mijn werk v.w.b. de workstations die daar opgesteld staan(het zijn ook elektronische apparaaten), die staan daar al jaren zonder dat ze maar één keer waren uitgezet en ze werken nog steeds naar behoren. Zo heb ik ooit een modem gehad dat ik voor jaren lang aan heb laten staan. Die apparaaten kunnen wel wat hebben.

Dennis.

Wel crash, ik ben technisch(electronica) geschoold. Hetgeen je zegt over, explosie gevaar en brand, als je het toestel in stand by zet,

1° Bij Tv's die meer dan 20 jaar oud zijn, en dan van het merk ITT zijn, kan dit voorkomen. MAAR dan is het enkel brandgevaar. De ontstoorcondensator die kortsluiting geeft. Wat betreft onploffing, dat is eigenlijk een implosie van de beeldbuis. Kan veel schade veroorzaken hoor. Maar een technische uitleg, Wanneer je een toestel in standby zet, blijven alle condensatoren hun normale spanning behouden. Zodanig krijg je niet steeds een ontlading en een oplading, dit geldt natuurlijk ook voor alle onderdelen.

2° Laat uw toestellen gerust in standby, BEHALVE bij onweer. Trek dan de stekkers uit het stopcontact voor de veiligheid.

Dank je voor de heldere uitleg.:thumb:
Toch zet ik liever de apparatuur uit. Ook omdat als je alle stroom verbuik per jaar opteld het weer wat scheelt in deze dure Euro tijd.:rolleyes: Ik heb het niet over 1 apparaat in standby, maar meerdere.

Geplaatst door crash
Dank je voor de heldere uitleg.:thumb:
Toch zet ik liever de apparatuur uit. Ook omdat als je alle stroom verbuik per jaar opteld het weer wat scheelt in deze dure Euro tijd.:rolleyes: Ik heb het niet over 1 apparaat in standby, maar meerdere.

Dat is natuurlijk een andere zaak.

Geplaatst door vanzwam
Wel crash, ik ben technisch(electronica) geschoold. Hetgeen je zegt over, explosie gevaar en brand, als je het toestel in stand by zet,

1° Bij Tv's die meer dan 20 jaar oud zijn, en dan van het merk ITT zijn, kan dit voorkomen. MAAR dan is het enkel brandgevaar. De ontstoorcondensator die kortsluiting geeft. Wat betreft onploffing, dat is eigenlijk een implosie van de beeldbuis. Kan veel schade veroorzaken hoor. Maar een technische uitleg, Wanneer je een toestel in standby zet, blijven alle condensatoren hun normale spanning behouden. Zodanig krijg je niet steeds een ontlading en een oplading, dit geldt natuurlijk ook voor alle onderdelen.

2° Laat uw toestellen gerust in standby, BEHALVE bij onweer. Trek dan de stekkers uit het stopcontact voor de veiligheid.

Ik wil toch graag enige vraagtekens zetten bij dit bericht, zeker omdat ik zelf met kortsluiting in de tv te maken heb gehad; dit was een nieuwe tv. Door vrijwel alle overheidsinstanties wordt je sterk aangeraden om alle apparatuur die op stand-by kan toch maar in zijn geheel uit te zetten wegens het zeer reële gevaar van kortsluiting. Een simpele zoekactie met google (tv + stand-by + kortsluiting) doet ons leren dat zeer veel mensen hiermee te maken hebben gehad. Daar komt idd nog bij (zoals Crash al meldde) dat het uitschakelen van elektronische apparaten veel euro's kan besparen en ook nog goed is voor het milieu. Wat betreft de levensduur; van een apparaat mag een bepaalde levensduur verwacht worden, haalt het apparaat deze levensduur niet dan kun je altijd je beklag doen bij het verkoopadres of bij de fabriekant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan