• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aangepaste getalnotatie voor telefoonnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

NIh1IlO

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Kan er met één en dezelfde aangepaste getalnotatie een 'sjabloon' ontworpen worden voor de voorstelling van de telefoonnummers waarvan het kengetal bestaat uit 2 of 3 cijfers?
Of kan het enkel maar met een programaatje? Zo ja, kan men mij helpen?

Voorbeeld
+32 09 225 18 04
+32 052 13 88 27
In het voorbeld is '+32' het landnummer.

Met dank op voorhand.

je kunt een ' (aanhalingsteken) als eerste in de cel typen, zo kun je telefoonnummers en andere getallen met bv. voorloopnullen in die cel typen.

of bedoel je wat anders?

Hello

misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik probeer nog eens.
In België hebben we 2 soorten nummering van de telefoonnummers:
  1. één met een kengetal uit 2 cijfers bvb 09
  2. één met een kengetal uit drie cijfers bvb 052
    [/list=1]
    Ik wil dus een notatie waarbij liefst het 'sjabloon' voor de getalnotatie beide voorstellingen kan vatten; als dat mogelijk is ten minste.
    Als ik bij aangepaste getalnotatie +32 #0 #0# ## ## ingeef dan krijg ik een perfect resultaat voor de nummering van een telefoonnummer met een kengetal uit twee cijfers: 09 224 64 33 wordt weergegeven als
    +32 9 224 64 33.
    Een telefoonnummer met een kengetal bestaande uit drie cijfers daarentegen (bv 052 64 13 58) wordt dan weergegeven als +32 5 223 05 97 daar waar het de bedoeling is +32 52 64 13 97 te zien verschijnen.
    Of moet ik voor deze tweede voorstelling een andere aangepaste notatie (ik zou er dus 2 hebben!) invoeren?
    Of moet het probleem integraal opgelost worden met een macro geschreven in VBA? Zo ja kan men mij vooruit helpen?

En hoe moet Excel weten of het kengetal uit 2 of 3 posities bestaat?

Eén opmaakcode voor twee verschillende soorten opmaak lijkt mij onmogelijk.

Aangepaste getalnotatie

Ik weet niet of Excel dat MOET weten: inderdaad het totaal aantal cijfers dat gebruikt wordt voor de ingave van het gehele telefoonnummer blijft hetzelfde.
Inderdaad: 09 223 54 56 bestaat uit hetzelfde aantal cijfers als 052 33 25 89. Alleen de plaats van de spatie is verschillend: voor een kengetal met twee cijfers is dit bij een internationale notering (+32 of 0032 voor België), voor de voorbeeldnummers hiervoor, respectievelijk na de 9 en na de 2 (de 0 valt weg bij internationale notering).
De vraag was en is nog steeds: kan het in één aanpassing die geldt voor beide mogelijkheden?

Met dank voor het begrip.

Ik kan eigenlijk ook niet meer volgen.

Je wilt gebruik maken van een getalopmaak, maar je voert wel spaties in. Volgens mij krijg je dan automatisch tekstwaarden, en daarvoor kan je geen specifieke opmaak definiëren.

De enige mogelijkheid die ik nog zie is via VBA.

Volgende macro wijzigt de invoer in kolom A. Verander de range zoals gewenst in de tweede regel.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Intersect(Target, [A:A]) Is Nothing Or _
    Target.Cells.Count > 1 Then Exit Sub
  Application.EnableEvents = False
  If InStr(Target, " ") = 3 Then
    Target = Replace(Target, " ", "")
    Target.NumberFormat = "+32 0 000 00 00"
  Else
    Target = Replace(Target, " ", "")
    Target.NumberFormat = "+32 00 00 00 00"
  End If
  Application.EnableEvents = True
End Sub
kopieer de macro naar de werkblad-code

Als je met Excel 97 werkt, dan heb je deze replace functie nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan