Aangepaste website

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskia michiels

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2009
Hi there

Wat een aantal jaren begonnen is als een mooie, eenvoudige en kleine website voor een manege (max. 10 pagina's), is ondertussen uitgegroeid tot een heuse bezigheid om alles up-to-date te houden (+/- 150 pagina's! Een hel om up-to-date te houden...

Wat toen ook begonnen is met weinig kennis, weet ik dat het nu véél beter kan en wil ik hier iets aan doen!

Mijn idee is om de site te restylen, zodat ik slechts één verwijzing heb naar 'header', één naar 'footer', één naar 'navigatie', één naar het 'extra'-gedeelte onder de content, en de nodige verwijzingen naar de verschillende 'contents' (home, prijzen, evenementen...). Als ik dan de header of zowil aanpassen, hoef ik dat niet op al die 150 pagina's te doen, maar slechts bij één, en dan is het in orde.

Ben er al mee gestart, en denk dat frames hier het beste werken, of zie ik het fout?
Een nadeel waar ik al op ben gestoten is echter het volgende: alles werkt perfect (header, footer, navigatie, extra), omdat deze een vaste hoogte hebben... Bij de effectieve content zit ik al meteen strop...
Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat deze zich automatisch aanpast aan de effectieve inhoud? Want wil geen scrollbar op dat gedeelte.

Thanks en prettige eindejaarsfeesten!
S.

Ik zou het niet met frames gaan doen, maar met includes. of met OO.
Ik ga er van uit dat je geen idee hebt wat oo is. dit is de mooiste optie, maar ook de moeilijkste.
Als je met includes gaat werken komt het er op neer dat je een basis stukje script maakt (bv header) en die in elk document aan de bovenkant er als een regel "inplakt".

Ik geef de voorkeur aan de taal asp.net maar het kan ook met php (afhankelijk van je hosting)
Ik kan je wel een voorbeeldje geven.

P.S. Toevallig dat mijn zus ook saskia heet. Ook een website met paarden beheerd......

Waarom niet een content management systeem? Wordpress of Joomla, of zoiets?

Houdt er rekening mee dat websites tegenwoordig steeds meer bekeken worden op
tablets en smart phones.
Dat stelt veel eisen aan de opmaak.
Die moet meeschalen met de grootte van het scherm(pje), en daarmee worden ook aan de indeling van de pagina's andere eisen gesteld.

Een CMS met een responsive template/theme is dan een veel betere optie
dan met eigen gemaakte pagina's te werken.

En je bent dan ook af van het bijhouden van 150 statische pagina's.

Laatst bewerkt:
Ik sluit mij volledig aan bij tecsman.
In je post lees ik "oude kennis" ;) Boekjes die uitleg geven over frames direct de prullenbak in!
Bij een dergelijke site is inderdaad een CMS het beste. Om goed aan de slag te gaan adviseer ik een bestaande responsive template te nemen die je gratis of tegen lage kosten van internet kunt downloaden. Je kunt je verdiepen in de template (veel uitleg op internet te vinden) en aanpassen waar nodig.
Wel heb je een hosting provider nodig met PHP en MySql in het pakket.

Suc6. have fun.

** noot: begin geen cursus asp of php als je alleen basis html beheerd. Deze server-side talen zijn niet te vergelijken met html. Beter kun je wat tijd besteden aan het huidige html (html5) en css (css3).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan