• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aangewezen cellen automatisch beveiligen indien ze ingevuld zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdw1968

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2018
Berichten
39
Beste experts,

Ik heb een excel-sheet gemaakt waarop wordt bijgehouden hoeveel vluchten binnengekomen zijn.

Een gedeelte van de lay-out is als volgt:

lay-out vluchten.GIF

In de werkmap "GEGEVENS" worden de namen van de vluchten ingegeven en deze worden op elk werkblad weergegeven.

Indien een vluchtnaam is ingegeven wil ik voorkomen dat "onbevoegden" de reeds ingevoerde vluchten in het werkblad "GEGEVENS" kunnen verwijderen. Wél moet iedereen een vlucht kunnen toevoegen in een lege cel in de kolom A.
De reden dat ik niet wil dat namen van vluchten verwijderd kunnen worden is het feit dat, indien dit wél gebeurd, de tabellen in de werkmappen met de namen van de maanden, niet meer kloppen.

Kort en bondig: is een cel leeg, dan kan deze door iedereen gevuld worden, is een cel eenmaal gevuld, dan kan de inhoud slechts met een wachtwoord verwijderd worden.

Is er een mogelijkheid om bovenstaande te bewerkstelligen (al dan niet door het gebruik van een macro?)

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk genoeg is. Alvast veel dank voor jullie adviezen.

Ruud
 
Laatst bewerkt:
Maak gebruik van een userform. Sla alle gegevens op in 1 tabel en gebruik bij voorkeur geen losse tabjes per maand. Verder een mooi plaatje.
 
beste VenA

Dank voor je reactie,

Ik heb gekeken naar het gebruik van een userform, dat ga ik zeker proberen voor wat betreft het invoeren van de vluchtnamen.

Voor de volledigheid, dit is een voorbeeld van een complete werkmap (MAAND) en van de werkmap "GEGEVENS"

lay-out vluchten2.JPG werkblad gegevens.JPG

Gezien het feit dat er nogal veel variabelen zijn, lijkt het mij niet zo handig om alle maanden samen te voegen op één werkmap.
Je zult de optie niet voor niets aangedragen hebben dus er zal zeker een goede manier voor zijn, daar ben ik dan heel benieuwd naar. Ondertussen ga ik expirimenteren met een useform (daar heb ik nog geen ervaring mee)

Groet, Ruud
 
Nog steeds mooie plaatjes, maar geen voorbeeldbestand.
Plaats een voorbeeldbestand met fictieve gegevens. Geef duidelijk aan wat je wilt bereiken en er zal zeker iemand zijn die kan/wil helpen.
Voor jouw vraag in #1 iets in deze richting.
 

Bijlagen

  • celwachtwoord.xlsm
    16 KB · Weergaven: 24
Of met een loop in het bestand van AD1957.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Set Rng = Range("A1:A20")
If Sheets(1).ProtectContents = True Then Sheets(1).Unprotect Password:="1234"
For Each cell In Rng
 If cell = "" Then
  cell.Locked = False
  Else
  cell.Locked = True
 End If
Next cell
Sheets(1).Protect Password:="1234", UserInterfaceOnly:=True
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Beste AD1957 en J Veer,

Dank voor jullie antwoord het is denk ik de oplossing voor mijn probleem..

Groeten, Ruud
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan