• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aankomende verval datum markeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joepsoep

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 apr 2019
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum, ben bezig in Excel maar kom er niet uit ook niet na zoek werk op het forum.

Ik wil het volgende graag zien in mijn excel:

Ik heb een excel met diverse werknemers, deze hebben diverse certificaten die voor, maar uiterst op de datum x vernieuwd moeten zijn anders vervallen ze. zeg dat x vervaldatum 01/05/2019 is. binnen 90 dagen voor de vervaldatum mogen de certificaten worden vernieuwd. nu wil ik in excel zien dat wanneer we binnen de 90 dagen VOOR het vervallen van het certifcaat, de datums (DUS cel) geel worden. nog mooier zou zijn als we binnen de 30 dagen zijn dat de datums dan rood worden.

Ik heb zitten klooien met voorwaardelijk opmaak maar, dan door de bomen het bos niet meer zien.

Wie helpt?

grt,

Joep

je dan dat vrij simpel testen.

stel vervaldatum staat in A1 dan zet je in VO de formule
Code:
=$A1<VANDAAG()+90
voor 30 dagen maak je een aparte VO met zelfde formule maar dan + 30
belangrijkste aandachtspunten voor de VO formule zijn dat
1. De formule de celaanduiding bevat van het toegepast bereik dus als je A1:A100 will laten testen of vervaldatum dan moet de formule zoals bovenstaand met $A1 beginnen
2. Let ook op de dollartekens in de formule door de $ voor de A kun je zorgen dat alleen kolom A wordt getest je kunt eventueel dan ook meerdere kolommen een gele kleur geven als je het bereik instelt op A1:D100 bijvoorbeeld. , door het $ tegen weg te laten voor 1 zorg je dat elke regel apart wordt getest in het bereik A1:A100 op de vervaldatum

Ik heb het ook even in een voorbeeldbestandje gezet zodat je kan zien hoe de formule werkt

Bijlagen

EDIT:

Ok, hartelijk dank het werkt!!!

Dan laatste vraag. stel ik wil een kleur hebben als de datum verlopen is welke formule hoort hierbij?

Dank nogmaals.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan