• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aankomst tijden registratie met grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnose09

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Mogelijk een simpele vraag maar ik kom er niet zo uit.

De bedoeling is uiteindelijk een maandelijks overzicht te creeren van de aanlevering poststukken. De poststukken moeten om 8.00 uur binnen zijn maar in werkelijkheid komen ze vaak te laat.

Wat ik wil is een Excelbestand maken waarin ik bijhoud hoelaat ze komen en de uitkomst hoeveel minuten ze te laat zijn. Per maand wil ik een grafiek maken waarin alles wat boven de 8 uur aanlevering uitkomt, te zien is.

Ik dacht er zelf aan om per maand een sheet aan te maken en de dagen van de maand hierin te verwerken met de tijden in de 2e kolom. Vervolgens er een berekening op los te laten waarin 7.45 uur een resultaat geeft van 15 min. (groen) en 8.15 uur een resultaat van 15 min. (rood).

Kan iemand mij op de goede weg helpen aangezien het lastig is met tijden te werken in Excel? Alvast bedankt!!

Deze post had ik zelf al gevonden maar kon dat niet geheel op mijn probleem toepassen (dacht ik).

Deze berekening zoals vele andere die ik op het net heb gevonden gaan uit van een begin en eindtijd. Mijn vraag heeft betrekking op een richttijd die wel of niet gehaald zal worden. In het geval dat 10 minuten te laat wordt aangeleverd, kan ik wel met dit voorbeeld uit de voeten maar:
Stel je voor dat de post om 7:50 uur wordt aangeleverd. In dit geval moet ik als resultaat 10 minuten te vroeg krijgen (bv. -0:10). Is dit mogelijk in Excel?

het basisproncipe blijft gelijk: je hebt een tijd om te vergelijken en een tijd dat de post aankomt. zie bijlage.

steven

Bijlagen

Dit is inderdaad wat zoek. Hartelijk dank!

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de rode tekst groen wordt en de zwarte rood?

Weer iets geleerd!!

Nog een vraag en dan ben ik er wel:

Voor 8:00 uur is dus positief en erna negatief. Is het mogelijk een min teken te krijgen als er na 8:00 uur geleverd wordt? Anders wordt het lastig werken met de grafiek die ik wil gaan maken!

het kan als je werkt met het getal (en niet met de tijd):

Code:
=ALS(B1>A1;0-(B1-A1);A1-B1)

steven

het kan als je werkt met het getal (en niet met de tijd):

Code:
=ALS(B1>A1;0-(B1-A1);A1-B1)

steven

Steven

0-(B1-A1 = 0-B1+A1 = -B1+A1 = A1-B1

dus hetzelfde als de DAN-tak van de ALS-formule...

Moraal van het verhaal: =A1-B1

is al genoeg.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan