Aankoop Chromebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

LaptopLars

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2011
Beste mensen,

Voor mijn vader moet ik een kleine laptop aanschaffen.
Hij gaat hem gebruiken om op zijn kantoor dingen op internet op te zoeken en het bijdehand hebben van begrotingen in excel.

Nu kwam ik bij laptopshop een '' SAMSUNG XE500C21-A01NL CHROMEBOOK '' tegen.
Deze chromebook lijkt mij ideaal vooral vanwege de snelle opstart tijd (10 seconden).
Ik zit alleen wel met een aantal vragen vooral de verschillen tussen deze chromebook en een gewone laptop met windows.

-Kan je op een chromebook gewoon office (excel en word) installeren en gebruiken?
-Mijn vader is gewend aan een gewone pc met windows, werkt een chromebook heel anders?
-Ik zie dat een chromebook vooral een kleine opslagcapaciteit heeft, kan je er nog andere programma's op installeren?
-Hoe zit het met het gebruiksgemak van de chromebook?

Met vriendelijke groet,
Lars

Ik ben er inmiddels achter dat je er zelf niets op kan installeren. Dit is in principe geen probleem.
De grote vraag is nu alleen kan je met een chromebook excel en word documenten openen en aanpassen? In een office variant van google?
En zelf excel documenten maken die je vervolgens gewoon ook op je pc met windows kan openen?

Hij gaat namelijk echt gebruikt worden voor internet, word en excel.

hallo,

als ik jou was zou ik geen chromebook nemen als hij gewend is aan windows.
een chromebook draait op een heel ander soort besturingssysteem dan normale laptops
dan zou je nog beter deze kunnen nemen: LINK

office van microsoft gaat niet op een chromebook, je hebt wel google docs docs.google.com, je hebt dan ook 5gb opslagruimte in de cloud en je kunt ze dan ook via google docs op een windows pc met excel openen, verder is chrome os nou niet echt moeilijk om aan te wennen als je vader al google chrome gebruikt, als hij dat niet gebruikt zal het wel lastiger zijn om aan te wennen

office van microsoft gaat niet op een chromebook, je hebt wel google docs docs.google.com, je hebt dan ook 5gb opslagruimte in de cloud en je kunt ze dan ook via google docs op een windows pc met excel openen, verder is chrome os nou niet echt moeilijk om aan te wennen als je vader al google chrome gebruikt, als hij dat niet gebruikt zal het wel lastiger zijn om aan te wennen

Kan je dan ook excel bestanden met google docs openen als je bijvoorbeeld een usb stick erin stop en een excel bestand open?
En werkt google docs een beetje hetzelfde?

Hij gebruikt nu volgens mij meestal gewoon internet explorer. Ik zelf gebruik wel vaak google chrome en vind dat juist makkelijker.
Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen surfen op IE en chrome.

je kunt wel via een windows pc excel bestanden uploaden en bewerken en weer als excel bestand opslaan, deze bestanden kun je dan ook op een chromebook bewerken, bestanden openen via usb weet ik niet of dat mogelijk is en google docs werkt ook gewoon op windows, je kunt het uittesten met de link die ik stuurde maar je hebt wel een google account nodig (dat heb je voor alles nodig wat je op een chromebook doet.

ik vind chrome persoonlijk ook fijner maar ik zou eerst je vader even aan chrome laten wennen want je kunt met een chromebook geen internet explorer gebruiken
je kunt ook chrome os op een usb stick installeren en daarvanaf opstarten of in virtualbox installeren, dan kun je meteen zien of het bevalt
link naar waar je chrome os kan downloaden voor usb http://chromeos.hexxeh.net/

je kunt wel via een windows pc excel bestanden uploaden en bewerken en weer als excel bestand opslaan, deze bestanden kun je dan ook op een chromebook bewerken, bestanden openen via usb weet ik niet of dat mogelijk is en google docs werkt ook gewoon op windows, je kunt het uittesten met de link die ik stuurde maar je hebt wel een google account nodig (dat heb je voor alles nodig wat je op een chromebook doet.

Oké dank voor je hulp!
Wat zou je mij adviseren een chromebook of een gewone laptop? Voor het gebruik van internet, en het openen van excel en word documenten.
Qua gebruiksgemak?
Me vader heeft hem vooral nodig om even snel iets op te zoeken.

voor internet zou ik sws de chromeboek adviseren voor excel zou ik even kijken of alles wat je ermee wilt doen ook in google docs werkt en of het je bevalt
voordelen chromebook:
-snelle opstarttijd
-altijd up2date
-nooit een verouderde versie (dat er om de zoveel jaar weer een nieuwe versie is waarvoor je moet betalen)
-makkelijk te besturen
-voledig in de cloud dus als je computer kapot is zijn je bestanden er gewoon nog
-nagenoeg geen virussen
nadelen:
-geen interne harde schijf (is er wel maar die is maar klein en beperkt), dus niet geschikt voor films en grote bestanden
-geen windows programma's
-je kunt er niks mee zonder internet
-je zit vast aan google en aan chrome

tips:
maak voordat je je chromebook gaat gebruiken vast een google account aan
als het echt niet bevalt kun je er altijd nog ubuntu of een andere linux distro opzetten (gratis)
en als je windows mist kun je dat er ook nog opzetten (windows xp moet lukken, windows 7 zal krap worden)

Laatst bewerkt:
ja dat kan ook maar 16 gb hdd is weinig en als je het normale starmenu terug wilt in windows 8 desktop mode dan moet je vistart installeren maar daar gaat het nu niet over

Laatst bewerkt:
Vergeet trouwens niet dat de Chromebooks geen standaard toetsenbord hebben (de F1-F12 toetsen ontbreken bijvoorbeeld), dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar het is wel iets om rekening mee te houden, zeker als je er later Windows op wilt zetten.

zo ziet het chromebook toetsenbord eruit klik
en misschien kun je hier iets mee klik
en dit is misschien ook wel handig om te lezen klik

Laatst bewerkt:
ik raad je aan om voor je vader het gewoon op een Windows laptop/netbook te houden
zeker voor de werk omgeving heb je dan veel mee vrijheid en is vrijwel compatibel met alles
ook hoeft je vader dan geen moeite te doen om het nieuwe chrome os te gebruiken als er dan iets fout gaat is het moeilijk te fiksen
ik neem aan dat zijn werk daar geen chrome os gebruikt waardoor het uitvogelen van problemen een stuk moeilijker is

Laatst bewerkt:
ik raad je aan om voor je vader het gewoon op een Windows laptop/netbook te houden
zeker voor de werk omgeving heb je dan veel mee vrijheid en is vrijwel compatibel met alles
ook hoeft je vader dan geen moeite te doen om het nieuwe chrome os te gebruiken als er dan iets fout gaat is het moeilijk te fiksen
ik neem aan dat zijn werk daar geen chrome os gebruikt waardoor het uitvogelen van problemen een stuk moeilijker is

M'n vader heeft een eigen eenmanszaak, dus heeft sowieso niet te maken met andere werkplekken etc.
Hij gaat vooral gebruikt worden om snel informatie op internet op te zoeken en dus om excel documenten in te kijken.
Mij lijkt een chromebook dan erg snel en prettig werken.

Waarschijnlijk gaat het wel een chromebook worden, maar ik denk er nog even overna.
M'n vader is wel een leek op computer gebied. Met de pc kan hij moeilijk overweg.
Maar mij lijkt een chromebook wat ik heb gezien in filmpjes juist erg gebruiksvriendelijk

Ik zie alleen dat de meningen nog wel verdeeld zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Zoals ik al zei, laat hem eerst op een windows pc met chrome werken zodat hij eraan kan wennen en je kunt het op eens usb stick installeren en daarvanaf opstarten dan weet je of het bevalt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan