aanpassen waardes, maar oude waarde tijdelijk bewaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

HankMegens

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2015
Hallo,

Sorry voor de ingewikkelde titel, maar weet niet hoe anders kort te omschrijven.

Om een goede energie nota te genereren, heb ik de meterstanden oud en nieuw (handmatige opname en invullen in excel+import naar access) en de prijzen hiervan gekoppeld.
Ook neem ik de oude voorschotten hier in mee.
In deze rekening moet echter ook het nieuwe voorschot mee genomen worden.
De berekening van het nieuwe voorschot is in principe het verbruik van de voorliggende 12 maanden en dus niet moeilijk te berekenen.

Hoe zorg ik er nu voor dat in de tabel percelen (waar de 'oude' voorschotten in staan) de voorschotten pas aangepast worden aan de nieuwe waarden nadat de facturen zijn gemaakt? (ik werk met proeffacturen als tussenstap)
Als het mogelijk is zonder in de tabel percelen, velden toe te voegen.

Alvast bedankt

Hank

Doe er een voorbeeldje bij, want op basis van je vraagstelling snap ik er toch niet zo veel van. Het is niet moeilijk om de meterstanden in een query te zetten en het verbruik te berekenen, maar ik neem aan dat je de bedragen toch ergens in een tabel hebt staan. En daar heb je het niet over, dus waar zet je die neer?

Octafish

In de tabel percelen zijn de huidige voorschotbedragen opgenomen.
Na het maken van de facturen (proef) kunnen handmatig voorschotten aangepast worden waarna de definitieve facturen worden gemaakt.
Hierna is dus het nieuwe voorschot het oude voorschot geworden.
Ik heb inmiddels zelf bedacht de tabel percelen aan te passen met de kolommen nieuw voorschot gas en nieuw voorschot water, en deze te vullen met het oude voorschot vermenigvuldigd met de verhoging
en na de definitieve facturen deze bedragen te kopieren naar de velden voorschot gas en voorschot water.

voorschot gas = €250,- nieuw voorschot is +10% dus nieuw voorschot €275,- (handmatig aanpasbaar indien nodig)
in de factuur wordt dan het oude voorschot in mindering gebracht en het nieuwe in rekening (plus de verbruikskosten)

Hank

Ik zou prijzen sowieso in een aparte tabel doen; met wat jij doet gooi je de historie weg. Zeg ik eigenlijk verkeerd: je hébt nu namelijk geen historie. Volgens mij is het ook makkelijker als je een aparte tabel gebruikt (met ingangsdatums uiteraard) want dan kun je de prijzen simpel opzoeken.

Dat is inderdaad een goede optie.

Wilde eigenlijk zo weinig mogelijk aan de bestaande database wijzigen (qua tabellen en hun structuur) denk zoals jij zegt ik dit toch moet doen om een en ander soepel te laten verlopen.

Ga er mee aan de slag.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan