• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassing in Als-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
690
Goedemiddag,

Ik heb een voorbeeldbestandje gemaakt uit een groter overzicht met daarin de vraag. Grotendeels ben ik al bij de oplossing, maar het lukt me niet helemaal om te krijgen wat ik wil.

Kan iemand mij aub. helpen?

Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • Functie Als aanpassen.xls
    35,5 KB · Weergaven: 19
Dat wat je vraagt doet de formule. Dus wat is de vraag? Iemand die op 22-10-2015 geboren is, is 55 jaar lijkt mij ook een beetje vreemd. Ik denk dat je het moet zoeken in de 'hoek' van INDEX() en VERGELIJKEN()

Maak anders een representatief voorbeeld.
 
Bekijk bijlage Functie Als aanpassen MB.xls
In de bijlage heb ik een opzet gemaakt die voorziet in meerdere jarigen op 1 datum.
P2 is een hulpveld met het aantal jarigen; hier staat weliswaar tekst omheen, maar dat is het aangepaste nummerformaat, dus het veld is feitelijk gewoon een getal.
O3 t/m O20 bevat de indices van de jarigen. Dit is een hulpveld dat je eventueel kunt verbergen.
P3 t/m P20 bevat de gegevens van de jarigen.
 
En nog even in kolom D
PHP:
=DATUMVERSCHIL(C2;VANDAAG();"y")
:d
 
@VenA
Sorry, iemand die geboren is in 2015 is inderdaad geen 55 jaar. Ik was vergeten het jaartal aan te passen.

@MarcelBeug.
Ook hartelijk dank; het zijn mooie toevoegingen die ik zeker ook zal gaan gebruiken. Maar ik denk dat mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld is.
Ik wil eigenlijk alleen maar de reeds bestaande gebruikte formule aangepast hebben zodat hij afhankelijk van de huidige datum of het ene of het andere weergeeft. Het is denk ik iets met toevoeging van de functie TEKST.SAMENVOEGEN en de bijbehorende datumopmaak in de Als-functie die ik al gebruik.

Verder heb ik nog een algemene vraag (los van dit onderwerp).
Sinds vandaag kan ik geen bijlages / bestanden meer openen zoals gebruikelijk als deze zijn bijgesloten bij een vraag of antwoord. Dit terwijl ik niks heb veranderd of aangepast. Ook het afsluiten en opnieuw opstarten van mijn computer verandert hier niks aan. Wat zou dit kunnen zijn?
 
Hoe krom kan je een vraag stellen? = tekst(vandaag();"dd-mm-jjjj")
 
Beste allemaal,

Na veel proberen en knippen en plakken ben ik eruit. Het werkt nu, ik heb het volgende gebruikt.

Code:
=ALS(TEKST(C2;"DD-MMM")=TEKST(VANDAAG();"DD-MMM");"Vandaag,  "&TEKST(VANDAAG();"dd-mm-jj")&", "&"is "&A2&" "&B2&" jarig en wordt "&D2&"  jaar ";"Vandaag,  "&TEKST(VANDAAG();"dd-mm-jj")&", is niemand jarig")

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Wellicht om m helemaal te maken zoals je in je voorbeeld aangeeft:

Code:
=ALS(TEKST(C2;"DD-MMM")=TEKST(VANDAAG();"DD-MMM");"Vandaag,  "&TEKST(VANDAAG();"dd mmmm jjjj")&", "&"is "&A2&" "&B2&" jarig en wordt "&D2&"  jaar ";"Vandaag,  "&TEKST(VANDAAG();"dd mmmm jjjj")&", is niemand jarig")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan