• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassing som

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Hallo,

Er zijn 4 tabbladen. De eerste 3 tabbladen zijn kwartalen en het laatste blad bevat een opsomming van de eerder 3 tabbladen.

Er zijn 3 bedrijven A, B en C. Tevens zijn er in eerste instantie 3 producten A, B en C.

Nu komt er in periode 3 de vraag of product B in product B1 en B2 uitgesplitst kan worden. Nu dient er in tabblad Totaal ook een nieuw product toegevoegd worden. hiervoor kopieer ik regel 6 naar regel 7. Echter wordt de formule van de regels niet automatisch aangepast. In regel 7 staat nu ook de formule van =SOM('1:3!E6).

Nu kan ik dit voor 3 regels best handmatig doen, maar wanneer er voor 100 producten is, zou ik graag een andere oplossing zien.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat de formule automatisch dit aanpast?

Groet,
Reinier

Bijlagen

ik zou naar 1 tabel gaan voor alle gegevens met een kolom welke periode het is en dan een draaitabel maken voor totalen.

Beste Mde,

dank voor je reactie, maar dit is nog niet de oplossing die ik zoek. Ik heb een formule o.i.d. nodig die dit issues oplost.

Misschien een voorzetje met power query?

Bijlagen

Peter,

Ik begrijp je prima oplossing, maar dit is niet nog wat ik zoek.

Is er geen mogelijkheid om dit op te lossen met een formule?

het is een groot spreadsheet waarin allerlei financiele zaken opgenomen zijn en waaruit rapportage worden geproduceerd. Ik weet dat hiervoor betere methode, zijn maar voor wie ik dit maak wil dit in Excel hebben.

Dan is power query de uitgelezen kans.

Heb je geprobeerd om voor elk artikel een tabblad te maken?

je zult de verwijzingen moeten aanpassen voor rij 8 en 9 in totaal blad
in rij 8 alleen verwijzen naar blad 3 voor product B2
in rij 9 de verwijziging splitsen voor blad 1 en 2 naar rij 8 en voor blad 3 naar rij 9

ik ben er vanuit gegaan dat voor rij 7 B van blad 1 en 2 en B1 van blad 3 bij elkaar opgeteld mogen worden

zie bijlage voor formules en aansluiting controle totalen

Dit is een "quick fix" die niet lang stand gaat houden als je meerdere varianten gaat krijgen. sowieso zijn celverwijzigingen fout gevoelig als de indeling van de bladen niet exact gelijk is.

Bijlagen

Ik denk dat je beter alles in 1 tabblad kunt zetten met een extra kolom (tabbladnaam)
Dat maakt het optellen een stuk eenvoudiger.

Dat denk ik ook, maar op basis van de reactie in #7 heb ik maar even methode ANWB langs de weg reparatie toegepast.
zolang het werkt niet meer aanzitten tot je thuis bent.. :)

Dan kan Boerman daarna aan zijn baas uitleggen dat hij voor het 3e kwartaal nog 1x zo doet maar dat er voor 2025 een nieuw model moet komen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan