Aanschaf nieuwe laptop videobewerking: MacBook of windows laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cnieuwen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jul 2014
Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen, voor thuisgebruik. Het is belangrijk dat de laptop geschikt is om video's mee te bewerken (geen high tech bewerking, gaat om familiefilmpjes). Mijn huidige laptop (HP G72 met i3 processor, 2.27 gHZ en 4 GB werkgeheugen ) voldoet hiervoor niet meer (slaat vaak uit tijdens processen met veel geheugen). Als programma maakte ik gebruik van Pinnacles 14, maar dit programma loopt steeds vaker vast en met renderen blijft het programma op steeds wisselende frames "hangen".

Ik sta nu voor een keuze tussen 2 opties, en vraag hierbij graag jullie advies.

1. Aanschaf MacBook Pro om via iMovie en in de toekomst Final Cut video te bewerken. Echter degenen binnen budget hebben nadelen: MacBook pro 13 inch heeft een Intel HD 4000, en geen aparte grafische kaart. De MacBook pro 13 inch Retina heeft Intel iris (beter volgens mij), maar heeft weer geen DVD brander... Beide laptops hebben tevens slechts 4GB werkgeheugen.

Mijn twijfelpunt is ook de prijs: krijg je bij de MacBook net zo veel waar voor je geld als bij een Windows laptop, of betaal je deels "voor de naam"? Windows laptops zoals Asus lijken goedkoper te zijn met betere specificaties. Maar tegelijk staat het gebruiksgemak van Apple me wel aan.

2. Aanschaffen Windows laptop, zoals van Asus of Sony. Hier ben ik echter verzand in de vele mogelijkheden die er zijn, en ben op zoek naar advies voor bepaalde laptops. Hebben jullie suggesties? Tevens vraag ik me af welke software voor videoberwerking ik dan kan gebruiken, want ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met Pinnacles, gezien het continu vastlopen e.d. Lees op meerdere fora ook over problemen met Pinnacles.

Jullie zien het, veel vragen, hopelijk zijn er lezers die me op weg kunnen helpen. Ik wil sowieso een laptop, en geen desktop.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Hallo,

Je moet je niet zo suf staren op merknamen ;) Neem bijvoorbeeld deze laptop van de Tweakers bestbuy guide (Juni 2014).
- Ultrabook (Lekker dun en licht) (2 KG weegt de laptop) en toch nog een 15.6 Inch scherm.
- Verlicht toetsenbord, kan je aan en uit zetten.
- 1920x1080P scherm (Full HD) > Wat eigelijk een must is bij video bewerken.... (Als extra is het nog een IPS scherm)
- Stevige behuizing (Aluminium)
- 1TB HD, zodat je veel video's op je laptop kwijt kan.
- Je kan makkelijk nog een extra SSD plaatsen, wat het zeker waard is. Je laptop voelt dan tot 10x sneller aan.
- 12 GB geheugen, zodat je beter kan renderen (Video editten)
- Intel Core i7-4500U
- GeForce GT750M
- Cardreader (Om je video's of foto van je Camera direct te openen)
- Vanaf maar 899 Euro

- http://tweakers.net/reviews/3532/4/laptop-best-buy-guide-juni-2014-mainstreamlaptop-specificaties-en-prijzen.html
- http://tweakers.net/reviews/3532/5/laptop-best-buy-guide-juni-2014-mainstreamlaptop-uiterlijk-en-indruk.html

Met vriendelijke groet,
Sander

Laatst bewerkt:
Ik zou geen Mac aanraden, te duur voor zijn prijs, kan je even goed een high end Windows laptop kopen.
Ik ken een vriend die een Sony laptop heeft, maar die bevalt hem niet zo goed, gekocht voor rond de 600 euro.
Qua kwaliteit zijn de Asus laptop wel erg goed.

Als programma kan ik Adobe Premiere aanraden. Is een goede en volledige programma, maar je moet de basis eerst wel leren kennen,duurt een paar dagen voor je het goed onder de knie hebt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga die Acer verder bekijken Sander, al heeft mijn vader minder prettige ervaringen met Acer. Het gaat me niet zozeer om de merknaam, ik baseer me meer op ervaringen uit het verleden.

Mijn budget is maximaal 1200 euro, maar dat is wel echt het uiterste. Ik kom liever lager uit, om ook de software erbij aan te schaffen.

Adobe Première Pro is een goede tip, thanks!

Je moet weten dat tussen de HP laptop's van vroeger en nu een grote verschil zit qua kwaliteit.
Voor Acer weet ik het niet
En als je zo graag een OS x wilt wilt hebben op jou laptop, kan je er altijd hackintosh erop zitten, is gewoon OS x maar dan op een Windows PC/laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan