aansluiten home cinema set

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louzy

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2009
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een home cinema set en heb dit redelijk goed aan kunnen sluiten echter heb ik nog wel een vraagje.
Ik heb:
Tv: Samsung LE32S81B , HD ready, tv is 3,5 jaar oud.
home cinema : sony DAV-DZ330 (dvd speler en receiver/ versterker in 1)
console: Xbox 360
UPC digitale tv

UPC is middels scart aangesloten op mijn tv, dit werkt goed.

Xbox 360 is via optische kabel aangesloten op de surround set, dit werkt goed

tv had ik aangesloten op de surround met een HDMI kabel, dit werkte goed voor DVD's afspelen (beeld naar tv en geluid via de surround set zelf) maar ik kan het geluid van de tv niet via de surround krijgen op deze manier.
Dit is dus ook het probleem.

Waarschijnlijk is het probleem dat mijn TV geen audio return functie kent en dus geen geluid via de HDMI kabel naar mijn surround set kan sturen?

Mijn tv heb ik dus nu ook via scart aangesloten op de surround set. Nu heb ik dus wel geluid van mijn tv via de surround set.
Echter dan heb ik het volgende probleem:
Dan loopt het beeldsignaal van de dvd speler ook via de scart ipv de HDMI kabel, wat dus 'slechter' beeld oplevert (geen upscaling etc?)

Alvast bedankt voor jullie ideeen...

Goedemorgen,

Mijn tv heb ik dus nu ook via scart aangesloten op de surround set. Nu heb ik dus wel geluid van mijn tv via de surround set.
Echter dan heb ik het volgende probleem:
Dan loopt het beeldsignaal van de dvd speler ook via de scart ipv de HDMI kabel, wat dus 'slechter' beeld oplevert (geen upscaling etc?)

Alvast bedankt voor jullie ideeen...

In de huidige situatie zou je wel hd beelden moeten hebben, via de hdmi naar je tv, surroundsound heb je gewoon vanaf je cinemaset.
Wil je geluid van je tv over je surround horen zal je op de cinemaset voor audio input moeten kiezen waar je scart nu op zit.
Ik heb zelf ook beide op deze manier gekoppeld staan. Hdmi voor hd beelden en audio over de set.
De scart gebruik ik voor audio in van de tv naar de cinemaset en werkt prima.
Probeer dat eens uit.

bedankt voor de reactie

Ik betwijfel of ik wel optimaal beeld krijg omdat ik via extern kanaal ext 2 nu beeld krijg. wat dus wil zeggen dat dit via scart gaat en niet via HDMI (op het HDMI kanaal is er geen beeld, dit was voorheen wel voor ik de scart aansluiting gemaakt had.

ik heb grofweg de volgende functies
tv
usb
fm
dvd
audio in

zou er bij de functie tv nog een instelling verder moeten zijn waarop ik kan kiezen tussen HDMI en Scart?

Hoi, je moet geen scart van tv naar cinema set of andersom gebruiken. Je moet een rood+witte tulpstekkertje van je tv naar cinema set doen. Dat zijn 2 kabels aan elkaar vast, 1 heeft een rood en de ander een wit uiteinde. Zo ook aan de andere uiteinde. Met zo een kabel moet je de tv met de dvdspeler verbinden. Nogmaals: geen scart.

Uitleg: de hdmi verzorgt het beeld van de dvdspeler naar de tv. Maar geluid kan niet de omgekeerde weg bewandelen. Het gaat OUT bij de dvdspeler/cinema set en IN bij de tv. Daarom moet je de rood+witte stekkertje zetten want die heet bij de tv uitgangen als het goed is Audio OUT en bij de dvdspeler Audio IN. Wat je zelf allemaal dacht klopt gewoon. Als je de kabel hebt gezet, dan kan je als je tv kijkt, de dvdspeler op aux zetten en dan ontvang je tijdens tv kijken geluid uit de home cinema. Bij mij is het vaak zelfs uit alle 5 speakers, terwijl het maar een stereokabel is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan