aansluiten utp netwerkdoos

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelaansyl

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Ik heb een utp netwerkdoos met 2 aansluitingen geplaatst. Echter 1 aansluiting doet het maar.
In de doos kun je 1 kabels aansluiten, ik heb 1x een kabel aangesloten die uit het modem komt in de meterkast. Dit is ook de enigste doos die ik plaats.
Ik heb begrepen dat de andere aansluiting in de doos is om meerdere dozen in serie te schakelen, maar dat wil ik dus niet.
Weet iemand waarom maar 1 ethernetaansluiting werkt?
http://www.netwerkproducten.com/popup_extra_images.php/peiID/165
165

Deze doos is toch ook voor twee kabels ? Als je twee werkende contacten wil heb je ook twee kabels nodig naar binnen. Een kabel op twee uitgangen aansluiten gaat echt niet werken

Als ik het plaatje zo zie worden er 2 UTP-kabels ingevoerd in het kastje, oftewel er worden 2x 8 aders aangesloten (zie ook laatste plaatje -> Daar steken (ineens) 2 netwerkkabels in het kastje).
Wil je dus 2 netwerkaansluitingen hebben, dan zul je dus ook 2 netwerkkabels in het kastje moeten invoeren en aansluiten.

Theoretisch zou je twee 10/100 Mbit/s muuraansluitingen kunnen maken met maar 1 invoer netwerkkabel, door maar 4 aders van die netwerkkabel per muuraansluiting aan te sluiten (aansluitingen 1,2,3 en 6) ipv. alle 8. Ik raad dat niet aan, want je moet dan aan de andere kant van de netwerkkabel (dus richting je router) ook gaan splitsen. En verder zijn de 2 muuraansluitingen dan niet (meer) geschikt voor (ooit) het aansluiten van een analoge telefoon en het gebruik in een Gigabit ethernet netwerk.

Meer hulp heb ik zo niet, hopelijk heb je er wat aan.

EDIT: Ik zie dat Wampier ongeveer hetzelfde al schreef/dacht.

Tijs.

Laatst bewerkt:
kabel splitsen

misschien kan iemand mij dan vertellen hoe ik 1 kabel uit het ziggo modem uit de meterkast kan splitsen in 2 aansluitingen in de woonkamer waar ik een utp kabel kan insteken? In een utp-wanddoos?

Deze doos is toch ook voor twee kabels ? Als je twee werkende contacten wil heb je ook twee kabels nodig naar binnen. Een kabel op twee uitgangen aansluiten gaat echt niet werken

Ik ging ervan uit dat de 2e kabel is om door te linken naar een volgende doos elders en zo een netwerk te maken. Hoe kun je dan een dubbele aansluiting maken met 1 kabel van ziggo uit de meterkast? In het ziggo modem zit maar 1 aansluiting.

In het geval van een ziggo MODEM wil je een router. In het geval dat je al een router hebt wil je een switch. Beide niet zo duur, maar je hebt wel altijd een actieve component nodig

Algemene NL-handleiding kabel knijpen: hier
Splitsen Cat-5 kabel:
I wired the RJ45 female plug-ins, inside the cover plates like this…
Same on both ends…

* Connection 1 …
1 - orange white
2 – orange
3 - green white
6 - green

* Connection 2…
1 – blue white
2 – blue
3 – brown white
6 – brown
Je kunt ook hier kijken. Niet getest, maar lijkt ook te kunnen werken (is nét iets ander wiring schema).

Natuurlijk moet je dan voor 1 van de 2 kanten het afmonteren in het muurkastje.

De nadelen heb ik al besproken in mijn eerste posting.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Voor dummies:

Als ik naast mijn ziggo modem in de meterkast een switch zet, de kabel uit het modem in de switch stop en dan dus 2 kabels uit de switch door de loze leiding naar het 'ethernetstopcontact' met 2 aansluitingen.

Dan zou het moeten werken?

verbinding wel, maar je modem geeft maar 1 IP adres uit. dus kan er na de switch ook maar 1 apparaat op internet. Als de bedoeling is dat er 2 of meer apparaten op internet kunnen heb je een router nodig.

Ik kan nu bedraad via mijn desktop en wireless via mijn laptop. Allemaal via het ziggo modem.
Dan is het toch al een router en is een switch voldoende?

Ik kan het ziggo zelf natuurlijk ook vragen, maar elke keer als ik iets vraag krijg ik 3 verschillende antwoorden en ben ik dus niets wijzer. Mijn ziggo ervaring is tot op heden (na 1 week aansluiting) echt helemaal top........

Ja, maar dan heb je dus al een router en geen modem :P . Bij ADSL heb je altijd een router, bij kabel heb je OF modem OF router. Ik heb zelf alleen een modem en dan werkt een switch dus niet. Indien je wireless op je ziggo doos hebt, heb je inderdaad al een router.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan