Aansluiting maken voop laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre Linoge

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2005
Goeiemorgen,
Ik heb een laptop, Compaq Pressario 1600, met als aansluitingen, een seriele poort, en een printerpoort. Nu wil ik van de PC bestanden overbrengen naar de laptop, wat ik mbv een usb stick wil doen, alleen de usb aansluiting ontbreekt. Mijn vraag is nu, bestaat er een mogelijkheid om een usb aansluiting op de laptop te maken?

BVD
Andre Linoge

Heeft de laptop nog pcimia sloten? Dan kan er een usb kaartje in.
Meestal is dit dan een USB 2.0 kaartje. Dit zal bijna niet gaan op een laptop.
Mijn eigen oude laptop wilde hier niet mee werken.
Probleem is de snelheid. Je hebt USB2 nodig die zowel 16 als 32 bits ondersteund.
Ik moet de eerste kaart nog vinden die goed werkte.

Een 2e mogelijkheid is een netwerkkaartje op 16bits. Die zijn er wel, maar meestal alleen op marktplaats te vinden.
Ook deze zijn relatief oud, en worden niet meer gemaakt.

Een 3e mogelijkheid is de goeie oude dos. Je hebt dan een tooltje "FX2" en een nul-modem-kabel. Die sluit je aan op de COM poort of de LPT1 poort. Zowel op je laptop als op de desktop.
Op beide machines start je de software, even eenvoudige config, en dan in een "split screen" kun je je documenten kopieren.

Een 4e mogelijkheid: brand je documenten naar cd-rom.

Ik weet het,..... die oude flaptopjes zijn lastig.

Paul-RT zei:
Heeft de laptop nog pcimia sloten? Dan kan er een usb kaartje in.
Meestal is dit dan een USB 2.0 kaartje. Dit zal bijna niet gaan op een laptop.
Mijn eigen oude laptop wilde hier niet mee werken.
Probleem is de snelheid. Je hebt USB2 nodig die zowel 16 als 32 bits ondersteund.
Ik moet de eerste kaart nog vinden die goed werkte.

Ja, die zijn er, alleen is de vraag, zijn er nog wel pc-cards verkrijgbaar, sinds Compaq is overgenomen door HP.

Paul-RT zei:
Een 2e mogelijkheid is een netwerkkaartje op 16bits. Die zijn er wel, maar meestal alleen op marktplaats te vinden.
Ook deze zijn relatief oud, en worden niet meer gemaakt.

Zou een goeie optie kunnen zijn, dan kan ik via internet versturen, want sinds ik ADSL heb zit ik op mn laptop zonder internet.

Paul-RT zei:
Een 3e mogelijkheid is de goeie oude dos. Je hebt dan een tooltje "FX2" en een nul-modem-kabel. Die sluit je aan op de COM poort of de LPT1 poort. Zowel op je laptop als op de desktop.
Op beide machines start je de software, even eenvoudige config, en dan in een "split screen" kun je je documenten kopieren.

Heb ik in het verleden al meerdere malen willen proberen, m.b.v. Total Commander via de printerpoort, alleen heb ik nooit een printerkabel aan kunnen schaffen (schijnt niet te bestaan)

Paul-RT zei:
Een 4e mogelijkheid: brand je documenten naar cd-rom.
Daar wil ik maar niet meer an beginnen, dat heeft me wel zoveel informatie gekost. :evil:

Paul-RT zei:
Ik weet het,..... die oude flaptopjes zijn lastig.

Ja, en het toppunt hierbij is: dat een andere versie van mn laptop wel een USB aansluiting bezit!!

Ik heb op www.centralpoint.nl een
Sitecom USB to Serial cable CN-110 interfacecard/adapter
gevonden; een soortgelijke contra kabel (indien bruikbaar) zou een geweldige uitkomst zijn.

Dank voor de snelle respons.

Daar wil ik maar niet meer an beginnen, dat heeft me wel zoveel informatie gekost.
Dan doe je ergens iets verkeerd.
Als je een kopie maakt van je documenten naar cd-rom kan er niet veel verkeerd gaan.
MAAR, cd-roms zijn na een jaar of 4 tot 6 (of 8) onleesbaar.
Dus regelamtig een verse backup op cd-rom (eens per jaar).

alleen heb ik nooit een printerkabel aan kunnen schaffen (schijnt niet te bestaan)
Printerkabel? "Nul-modem-kabel".
Ik heb zo'n kabel in het verleden gewoon gekocht. En veelvuldig gebruikt in de dos-tijd.

een soortgelijke contra kabel
Heb je een afbeelding? Kans dat ik er 1 heb :)
Volgens mij heb ik een of ander gek kastje, met een usb en een netwerk aansluiting ?!?!

Paul-RT zei:
Printerkabel? "Nul-modem-kabel".
Ik heb zo'n kabel in het verleden gewoon gekocht. En veelvuldig gebruikt in de dos-tijd.
Een nulmodem-kabel, dat is wat ik nodig heb!!! Ik geloof het probleem hiermee wel is opgelost.

We horen het wel. En de software FX2 (onder DOS) of een gelijkwaardige software.

Paul-RT zei:

Laatst bewerkt:
Paul-RT,
Ik heb soortgelijke problemen ook wel eens en ik gebruik zowel wincommander samen met een twist parralle kabel via LPT 1 maar ik heb ook nog een seriëele nul modem kabel liggen welk geschikt is voor het dos programma FX. Ik bezit wel het progje FX, maar deze werk niet op XP. Nu is mijn hoop dat deze ook onder XP is te gebruiken.
Nu is mijn vraag waar kan ik FX2 downnen, want in google vind ik hem niet.
Vrgr. B.Kat

Laatst bewerkt:
Link

B.Kat zei:
Paul-RT,
Ik heb soortgelijke problemen ook wel eens en ik gebruik zowel wincommander samen met een twist parralle kabel via LPT 1 maar ik heb ook nog een seriëele nul modem kabel liggen welk geschikt is voor het dos programma FX. Ik bezit wel het progje FX, maar deze werk niet op XP. Nu is mijn hoop dat deze ook onder XP is te gebruiken.
Nu is mijn vraag waar kan ik FX2 downnen, want in google vind ik hem niet.
Vrgr. B.Kat

Via Google
http://oldfiles.org.uk/powerload/msdos.htm

Bedankt Andre Linoge,
Daar had ik hem niet gezocht, zo zie je maar weer, met meer mensen kom je er uit.
Helaas werkt hij ook niet onder XP, dus maar weer bezig met Totaal Commander en mijn getwiste parralelle kabel.
Nogmaals dank,
B.Kat

B.Kat zei:
Bedankt Andre Linoge,
Daar had ik hem niet gezocht, zo zie je maar weer, met meer mensen kom je er uit.
Helaas werkt hij ook niet onder XP, dus maar weer bezig met Totaal Commander en mijn getwiste parralelle kabel.
Nogmaals dank,
B.Kat
Op dezelfde site staat "INTERLK6.EXE"; een soortgelijk programmaatje.
Gelezen in de basishandleiding DOS 6.2 van Bijleveld Press, dus alweer een antiek boekje.
Voorlopig heb je meer geluk dan ik, want ik heb de kabel nog niet gevonden. :D

Groet
Andre Linoge

Andre Linoge ,
Ik zelf gebruik FX op oudere pc's zoals tussen win95 en win 98 omdat ik hier altijd geen USB heb. Het liefst gebruik ik een USB kabel met software en in andere gevallen bij Pc's met een netwerkkaart gebruik ik Totaal commander. Dit programma werkt ook wel met een twisted paralle printer kabel.
Ik heb de nul modem kabel een paar jaar geleden gewoon gekocht bij de Pc boer hier in het dorp. Daar heb ik later een USB kabel met software gekocht omdat de snelheid hiervan hoger was. de getwiste printerkabek heb ik een paar jaar geleden ook niet in de winkel kunnen vinden maar gekregen van een oud colega die er wel een over had.

Vrgr. B.Kat

FX2 is gemaakt voor dos.
Je kunt proberen vanuit command scherm dit te starten.
Anders de snelkoppeling rechts aanklikken, eigenschappen, compabiliteit.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan