Aansluiting USB kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Berichten
300
Hallo,

De stekkers van mijn USB kabels zitten nooit echt goed stevig in de USB poort. Je kunt aandrukken wat je wilt, maar dat helpt niet. Er blijft speling op zitten. Vooral aan de achterzijde van de pc gaan de stekkers een beetje doorhangen. Alles werkt wel, maar kan dit op den duur tot storingen leiden? Het vreemde is: USB sticks aan dezelfde poort klemmen wel beter. Maar zo stevig als een HDMI stekker zitten ze nooit. Ik zie wel bij meer mensen dat de USB stekkers niet mooi vast klemmen. Of het zou moeten zijn dat dit typisch bij USB aansluitingen hoort.
 
De contacten van een usb aansluiting zijn vrij breed, dus veel kwaad kan het niet.
Bovendien heeft een usb aansluiting maar 4 contacten.
Een hdmi heeft er 19, dus daar moet het steviger zitten.
 
Hallo

Hier :

http://www.benl.ebay.be/itm/PSG9082...t=UK_Computing_USB_Cables&hash=item53f6ce0245

Zie je een u.s.b. female connector.

Je kunt ook de "veertjes" zien , die maken dat de male connector goed vast zit.

Deze voorzichtig een millimeter buigen zodat de connector er stroever in past. (spanningsloos)

Uiteraard is dit normaal gezien niet nodig indien deze connectoren niet worden geforceerd.

Het niet haaks inpluggen kan al voldoende zijn om speling te hebben.

Indien dit niet lukt , dienen de connectoren te worden vervangen , wat het nodige soldeer en demontagewerk met zich mee brengt.

Duur zijn deze niet ...

Peter
 
Oke, bedankt voor de adviezen. Het is inderdaad een kwestie van beleid. Maar ik heb een tijdje geleden alles moeten los koppelen, want de pc moest weg voor een andere videokaart. Daarna zijn twee USB aansluitingen er niet beter op geworden. Normaal staat een pc op een vaste plaats en haal je niet steeds de stekkers er in en uit. Maar ja, 1 of twee keer per jaar maak je de binnenkant ook schoon en moet ook alles eruit. Op zich heb ik die USB stekkertjes qua stevige verbinding altijd maar matig gevonden. Doet me denken aan de verschrikkelijke Scart aansluitingen die soms nog voor tv worden gebruikt. Vaak te dikke en zware kabels waardoor na verloop van tijd ook de boel ging doorhangen. Heb ik zelf ook gehad: beeld begon te flikkeren: even voelen aan de scart stekker, en ja hoor: die was door het 'gewicht' enigszins gaan hangen en maakte niet goed contact meer. De blauwe kabel (VGA?) tussen pc en monitor is echt goed, omdat de stekker aan beide zijden ook nog wordt aangedraaid. Beetje off topic, maar nog een leuk voorbeeld: de meeste adaptors van mobiele telefoons enz. maken vaak veel minder stevig contact met de wand contact doos dan de stekker van b.v. een tv. Ook die adaptors 'hangen' er vaak maar wat bij.
 
Nog een vraagje: ik heb twee externe hardschijven. De een heeft een USB 2.0 aansluiting, de andere 3.0. De PC heeft allemaal 2.0 ingangen. Dus de schijf met 3.0 aansluiting komt in een 2.0 poort. Past prima en werkt ook goed. Maar mag een 3.0 zonder meer in een 2.0 poort?
 
Het blijft een vervelend probleem, die USB aansluitingen. Heb nu een van een externe schijf die nauwelijks past. Als de in die stekker kijkt, zie dat het kunststof blokje ook dikker is dan die van een andere USB kabel. En die van de video camera klemt juist helemaal niet, vliegt er gelijk weer uit. Mag toch niet voorkomen? Zou een HUB de oplossing zijn om die aan de 'beste' poort aan te sluiten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan