• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTAL.ALS en AANTALLEN.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervdijk

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2015
hallo,

ik heb een bestand met werkopdrachten, ik heb de dubbelen uit de lijst SoortProductHoofdGroepEenheid gehaald en in tablad2 ingevoegd. Nu wil ik de totale per aanvang/techgereed optellen in tabblad2, ook wil ik weten wat de optellingen is in StatusOndhTaakOmschr.

Welke formule kan ik hiervoor gebruiken?

hier onder een voorbeeld.

Bekijk bijlage werkopdrachten.xlsx

Een draaitabel zou de beste oplossing zijn, maar het originele bestand is zo groot dat Excel direct vastloopt. vandaar dat ik dacht om de gegevens er uit te halen.

ik heb al een paar formules gemaakt alleen krijg ik deze niet voor elkaar, met oog op het gedeelte optellen en delen.

formule voor eerste vraag toegevoegd.
Kun je nu zelf de tweede maken?

Bijlagen

Ik zou het bereik toch realtief/absoluut dan wel absoluut maken @Haije voor betere resultaten.
Code:
=SOMMEN.ALS(Blad1![COLOR=#FF0000][/COLOR]D[COLOR=#FF0000]$[/COLOR]1:D[COLOR=#FF0000]$[/COLOR]19953;SoortProductHoofdGroepEenheid;A2)

Of:
Code:
=SOM.ALS(Blad1!$A$2:$A$25000;A2;Blad1!$D$2:$D$25000)

Hallo Harry,

ik probeer nu alleen nog de optelling en deling per SoortProductHoofdGroepEenheid nog in de zelfde formule te krijgen. Krijg het niet voor elkaar :confused:

Peter,

laat eens zien wat je nu hebt?

@HSV, helemaal gelijk, ik ga dan voor benoemde bereiken (al dan dynamisch).

Het is mij niet duidelijk welke uitkomst je verwacht, kun je aangeven wat er in C2 moet komen?

het gaat mij eigenlijk om de uitkomst van B2, die formule wil ik delen door de aantallen (als het kan de zelfde formule). Zodat ik het gemiddelde per "aanvang/techgereed" krijg per "SoortProductHoofdGroepEenheid" dan kan heb ik het resultaat hoe lang een opdracht open staat per SoortProductHoofdGroepEenheid.

bedoel je zo?

Bijlagen

1) kolom A in Blad1 heeft de naam "SoortProductHoofdGroepEenheid" gekregen
2) kolom D in Blad1 heeft de naam "waarden" gekregen
3) met SOMMEN.ALS is uitgerekend hoeveel er hoort bij "Ruimte" enz
4) met AANTALLEN.ALS uitgerekend hoe vaak "Ruimte" voorkomt
5) met SOMMEN.ALS / AANTALLEN.ALS het gemiddelde berekend

Fijn dat het werkt en je tevreden bent.

Graag gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug