• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost probleem bij tellen van diensten (O/M/N) per dag

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Ik probeer door middel van het tellen van de diensten te controleren of elke dienst bezet is, maar ik kom er helaas niet helemaal uit.

Vanwege personele problemen moeten er veel extra diensten worden gedraaid en/of wordt er afgeweken van het normale rooster. Iedere dag moeten er een ochtenddienst (O), middagdienst (M) en nachtdienst (N) bezet zijn.
Ik tel nu per dag het aantal diensten (O, M en N), maar op sommige dagen kom ik uit op meer dan drie diensten. Dat kan natuurlijk niet.

Zie het voorbeeld, met name de oranje gekleurde cellen.

Ik hoop dat dit duidelijk is. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Bijlagen

Niet geheel duidelijk welke O,M en N je wilt tellen, hierbij toch een poging in rij 24

Bijlagen

De poging gaat al de goede kant op, maar het moet juist omgekeerd zijn.
De gekleurde rijen met ploegnummers (551, 552, 553, 554 en 555) zijn de reguliere diensten.
Vaak is er wat schuiven en puzzelen nodig om de diensten ingevuld te krijgen.
Wat er in het rood onder deze rijen staat, zijn de diensten die zij draaien om alles rond te krijgen.
De reguliere diensten tellen daarbij niet mee. Kijk bijvoorbeeld naar rij 21, waar ik al een beknopte poging heb gedaan.

Hopelijk is het zo wat duidelijker geworden.

Als het precies het omgekeerde moet zijn verander dan <> in =
Of is wel erg kort door de bocht?

Maar met de getallen is toch niet duidelijk welke dienst niet klopt?

@edmoor
Klopt.
In het bijgevoegde bestand heb ik geprobeerd het wat duidelijker te maken.
Hopelijk gaat dat helpen.

Bijlagen

Volgens mij moet =COUNTIF(O4:O20;"O")+COUNTIF(O4:O20;"M")+COUNTIF(O4:O20;"N") de uitkomst 6 hebben, indien niet, dan moet er aktie worden ondernomen.

Ook maar een gokje

Code:
=SUM(--REGEXTEST(INDEX(R4:R18;{2;3}+SEQUENCE(;5;0;3));"M|N|O";1))-LEN(R4&R7&R10&R13&R16)

@popipipo , @edmoor , @snb , @JEC.

Bedankt voor jullie inbreng tot nu toe, maar helaas is het nog niet het gewenste resultaat. Het is ontzettend lastig uit te leggen, en dat is sowieso al niet mijn sterkste punt. Ik doe nog een poging met een beknopter overzicht dat in de bijlage staat.
Hopelijk wordt het nu iets duidelijker.

Bijlagen

@jverkerk
Dat staat er.
De uitkomst dient 0 te zijn als voldaan wordt aan maar 1 O, 1M en 1 N.
In het voorbeeldje staan 2 O's en 2 M's dus deze zijn dubbel.

Misschien met een iets andere aanpak
In Cel C5 zet je de formule =C4
Als de dienst overgenomen wordt dan overschrijf je de formule met de dienst (of vrij)
De formule in rij 16 telt alleen de oneven rijen.

Als je toch je opmaak wilt behouden zul je volgens mij iets met offset formule doen want je wilt 2 rijen met elkaar vergelijken; staat er niets dan moet je de rij er boven tellen.
De vele ofsset formules is natuurlijk niet ideaal.

Bijlagen

@popipipo
Bedankt voor je inbreng.
De opmaak en formules moeten behouden blijven, evenals de verwerkte validaties.
Dat kleine voorbeeldje maakt deel uit van een vrij groot bestand.
Met andere woorden, ik laat het voorlopig even zo.
Nogmaals dank, ook aan de andere helpers.

Ik zou deze formule gebruiken.
In het resultaat zie je meteen wat ontbreekt per kolom

PHP:
=INDEX(C4:C5;COUNTA(C4:C5);1)&INDEX(C6:C7;COUNTA(C6:C7);1)&INDEX(C8:C9;COUNTA(C8:C9);1)&INDEX(C10:C11;COUNTA(C10:C11);1)&INDEX(C12:C13;COUNTA(C12:C13);1)

Terug
Bovenaan Onderaan