• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTAL.ALS formule werk niet naar wens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Torben

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2017
Goededag,

Een simpele AANTAL.ALS formule geeft niet de verwachte tel resultaten. Ik kan niet ontdekken wat ik verkeerd doe.
Heel graag hulp, heb het vanmiddag nodig op mijn werk.

In Blad1 Kolom C staat de te tellen data
In Blad 2 staan de AANTAL.ALS formules. Het klopt niet, maar ik snap niet waarom.
De relevante gegevens zijn geel gemarkeerd in de bijlage

=AANTAL.ALS(Blad1!C:C;"<25 jaar")
Dan zou de formule het aantal keren <25 jaar moeten optellen in kolom C.
Met vriendelijke groet, Torben
Bekijk bijlage Overzich.xlsx

Laatst bewerkt:
Het werkt, hartstikke bedankt.
De spatie is per ongeluk ingetikt. De leeftijden in de kolom worden door de gebruiker geselecteerd door iets te kiezen uit zo'n uitklaplijst, in de lijst is ooit per ongeluk een spatie ingevuld. Dit is verder niet storend.

Kan een aantal.als formule niet worden gebruikt voor deze situatie?

Laatst bewerkt:
In een aantal.als formule wordt het kleiner dan en groter dan teken ook binnen de aanhalingstekens gezien als zoekenopdracht naar waarden kleiner of groter dan dus bij <25 jaar telt ie zo te zien alle lege cellen mee.

als je de zoeksleutel veranderd in "~<*" werkt het wel goed de tilde vertelt excel het kleinder dan teken te lezen als tekst. het sterretje is een wildcard voor alle tekens na kleiner dan teken.

het heeft dus te maken met hoe de aantal.als formule is opgezet.
In de bijlage zijn de zoeksleutels aangepast en nu telt hij hetzelfde als de somproduct oplossing van VenA.
Vind het ook wel vreemd dat het zo werkt op moment dat er tekst in de zoeksleutel staat.

Bekijk bijlage Kopie van Overzich.xlsb

Edit: ik zie dat jkp inmiddels ook een andere weg heeft. die ziet er logischer uit.. uitleg blijft hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan