• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als functie met filter én criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjiepke

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2016
Beste,

Ik ben op zoek naar een formule om te berekenen hoeveel keer een bepaald antwoord voorkomt en dat automatisch wordt aangepast als er een filter wordt gebruikt in het criteriumbereik.

Als ik AANTAL.ALS gebruik, houdt hij geen rekening met de filter. Als ik SUBTOTAAL met functiegetal 102 gebruik, kan ik geen criterium invullen en houdt hij dus geen rekening met de antwoordmogelijkheid.

In bijlage vind je een tabblad met de dataset/criteriumbereik 'output onderzoek'. De formule zou moeten komen in het tabblad 'frequentie-antwoordmogelijkheid'. Bekijk bijlage aantal.als functie met filter én criterium.xlsx

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Alvast bedankt!

Welkom op het forum.

Een oplossing zonder VBA is m.i. alleen mogelijk met hulpkolommen in blad 'output onderzoek' - die je desgewenst kunt verbergen - en met behulp van de AGGREGAAT functie die
vanaf Excel 2010 beschikbaar is.

Misschien niet de mooiste oplossing, maar het is in ieder geval iets.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie, MarcelBeug.

Je voorstel werkt inderdaad. Het probleem is jammer genoeg dat het oorspronkelijk bestand uit meer dan 30 vragen bestaat en er soms nog meer dan 5 antwoordmogelijkheden zijn. Dus op die manier ga ik wel met heel veel hulpkolommen zitten in mijn blad 'output onderzoek'. :(

We zoeken voort! :)

Verwijder met Ctrl+H de #LEEG cellen.

Plaats ergens onderstaande matrixformule.
Code:
=SOMPRODUCT((SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING('output onderzoek'!B1;RIJ(B1:B508);0))=1)*('output onderzoek'!B2:B509={1;2;3;4}))

Ps. Afsluiten met ctrl+shift+enter.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan