• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTAL.ALS met Datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

johdon

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2019
Ik wil graag controleren of een celwaarde in een reeks voorkomt. Dat doe ik (nu) met AANTAL.ALS.

Deze celwaarde kan in principe van alles zijn maar wil ik behandelen (controleren) als tekst. Nu is het zo dat als ik een celwaarde controleer die een datum of een cijfer bevat deze in de reeks óók gevonden wordt wanneer deze een andere schrijfwijze heeft. Bijvoorbeeld: als ik een cel met waarde '21-03-2017' controleer tegen een reeks waarin '21 maart 2017' voorkomt dan geeft deze een positieve herkenning. Hetzelfde als ik een cel met waarde '2000' controleer tegen een reeks waarin bijvoorbeeld '2000,00' of '2.000' voorkomt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen velden met waarden met precies dezelfde schrijfwijze gevonden worden?

Update: ik zie dat VERGELIJKEN wél naar een exacte overeenkomst zoekt. Wellicht kan ik deze gebruiken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mogelijk krijg je sneller reacties als je deze precies leest.

Een voorbeeldbestand zou wel helpen. Staat er werkelijk een punt of komma in de cel, of is dit slecht een weergave (celopmaak) van het getal 2000. Is wel wat essentieel belang voor een mogelijke oplossing (gok dat deze niet gemakkelijk is in elk geval)...

Laatst bewerkt:
Ok, thanks beiden, ik heb een bijlage toegevoegd aan het originele bericht.

Probeer deze eens:
Code:
=SOMPRODUCT(N(C4:C13=C15))

Beste AlexCEL,

Combi van SOMPRODUCT en N doet het inderdaad voor mij, dank je!

Ik kan zelf alleen niet goed volgen wat er nu gebeurd in deze formule?
Kun/wil je dat wat nader uitleggen?

Thanks,
John

De SOMPRODUCT zorgt ervoor dat het bereik C4:C13 vergeleken wordt met C15. Uitkomst is WAAR/ONWAAR. De N-functie maakt hier een cijfer 0 of 1 van die daarna geSOMmeerd wordt.

Aanvulling: als je het nog korter wilt kan deze ook:
Code:
=SOM(N(C4:C13=C15))
Maar deze moet je dan wel afsluiten met Control+Shift+Enter, het is een matrixfunctie.
De SOMPRODUCT heeft deze functionaliteit "ingebouwd" en is daarom zo handig bij veel problemen.

Als ik het goed zie dan komt AANTAL.ALS overeen met de waarde. Vergelijken kan niet, ik zie geen verband en kan de uitkomst niet thuisbrengen?
SOMPRODUCT is niet in overstemming met: precies dezelfde schrijfwijze, want dan die zou peren moeten negeren of is dat te ver gezocht? Iets met dit?

Laatst bewerkt:
Dag Senso, dank voor de aanvulling. 'GELIJK' zou ook een mooie oplossing geweest zijn, maar deze specifieke situatie wil ik niet dat de functie ook hoofdlettergevoelig is (hoewel ik dat inderdaad niet juist omschreven heb in mijn vraag ...).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan