• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal.als met meerdere criteria in verschillende kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

annuh

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Hallo
Voor school moet ik een enquete maken, nu leek me dit leuk en handig om dit via internet te doen, wegschrijven naar een database en daar vervolgens weer een excel-tabel van te maken.
We willen onderzoeken wie er een spelcomputer thuis heeft.
Dit zijn twee voorbeeldvagen:
Jongen/Meisje: J/M
Heb je een spelcomputer: J/N
Dit zijn bijvoorbeeld 4 resulten
J/M J/N
J J
J N
M N
M N

Nu wil ik gaan kijken hoeveel jongens een spelcomputer hebben (en hoeveel niet maar dat is dan makkelijk) en hoeveel meisjes.

Met de =Aantal.Als formule kun je bijvoorbeeld kijken hoeveel keer er J(ongen) er is ingevuld in kolom 1

Maar nu wil ik gaan kijken hoeveel mensen er een spelcomputer hebben die bij kolom 1 J(ongen) in hebben gevuld!

Dus dat ik uiteindelijk zo'n soort tabel kan maken:
Jongens: Wel spelcomputer Geen spelcomputer
2 1 1

Dit is een heel verhaal voor iets makkelijks denk ik/hoop ik :rolleyes:

Weten jullie hoe ik dat kan doen?
Alvast bedankt!

Dat enquete verhaal was een inleiding!

Mijn vraag is gewoon:

Hoe kan ik tellen hoeveel waardes in kolom 2 zijn met J(a), die in kolom de waarde J(ongen) hebben!

Met aantal.als kun je nl. alleen tellen hoeveel een bepaalde waarde in 1 bepaalde kolom voorkomt.

Als er dus bijvoorbeeld 100 mensen de enquete hebben ingevuld, waarvan 70 jongens waren(=kolom 1' en waar daar van 20 jongens een spelcomputer heben(= kolom 2) moet er een bepaalde cel 20 komen te staan!

Is dit duidelijk genoeg?
Alvast bedankt!

Beste annuh ;)

Heb een bestandje gemaakt van jongens en meisjes met wel dan niet een spelcomputer.

Gegeven, het aantal jongens en het aantal meisjes
Gegeven, hoeveel jongens hebben een spelcomputer en hoeveel niet
Gegeven, hoeveel meisjes hebben een spelcomputer en hoeveel niet :thumb:

Groetjes Danny

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi,

Met de formule somproduct

Code:
=SOMPRODUCT(((A1:A6)="j")*((B1:B6)="ja"))

Joske

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan